داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه های خانگی برای درمان سینوزیت

یکی از بیماری هایی که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند و معمولا در فصل زمستان تشدید می شود، سینوزیت است. این بیماری اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند تبدیل به سینوزیت کهنه شده و فرد مبتلا را دچار مشکلات جسمی فراوانی کند. برای این که در فصل زمستان سینوزیت را تجربه نکنید، از نسخه‌های طب سنتی برای درمان سینوزیت غافل نشوید. در ادامه این مطلب با عطارباشی همراه باشید.

درمان سینوزیت

سینوس‌ها، حفره‌های استخوانی پر از هوا هستند که در جمجمه و نزدیک بینی قرار دارند. آن‌ها پوشیده از سلول‌هایی هستند که بلغم (مخاط) تولید می کنند. کار بلغم تولید شده نیز مرطوب نگه داشتن منطقه در حین تنفس است. با عفونت باکتریایی یا ویروسی، این بافت‌های نرم دچار التهاب شده و سینوزیت بروز می‌کند. این بیماری باعث افزایش حجم ترشحات، تغییر رنگ آن‌ها (رنگ زرد و سبز) و ایجاد سردرد و احساس فشار در بینی و قسمت فوقانی سر می‌شود. عفونت سینوس در اثر سرماخوردگی یا واکنش به عوامل آلاینده محیط حاد می‌شود و ممکن است بین ۱۰ تا ۱۲ هفته طول بکشد یا تا سال‌ها باقی بماند که در طب سنتی به آن سینوزیت کهنه یا مزمن می‌گویند.

علائم سینوزیت

سردرد یا سنگینی سر:

با بروز سینوزیت، سردرد آزاردهنده‌ای در ناحیه پیشانی و گونه‌ها ظاهر می‌شود. این درد با خم شدن بیمار به جلو (مثل سجده رفتن در نماز) تشدید می‌شود که دلیل آن، جابه‌جایی عفونت موجود در سینوس‌هاست. همچنین ممکن است درد به نواحی دیگر سر و صورت انتشار پیدا کند. در سینوزیت مزمن، درد غلبه و بروز کمتری دارد و بیشتر سنگینی سر احساس می‌شود. نوع دیگر سردرد ناشی از سینوزیت به ویژه در سینوزیت مزمن، سردرد یا حتی گلودرد در تماس با بادهای گرم یا سرد است.

حساسیت به گرما و سرما:

سینوس ملتهب اغلب به سرما واکنش منفی نشان می‌دهد، اما گاهی فرد با قرار گرفتن در معرض باد گرم هم احساس درد می‌کند.

ترشحات پشت حلق :

این ترشحات به طور عادی میزان کمتری دارند و از راه بینی دفع می‌شوند، اما با افزایش میزان آن‌ها و ایجاد مشکل دفع، در پشت حلق جمع می شوند.

سرماخوردگی مکرر:

برخی از بیماران مبتلا به سینوزیت به طور مداوم مبتلا به سرماخوردگی می‌شوند که به دلیل وجود عفونت در سینوس‌هاست.

تنگی نفس و بدخوابی:

با کاهش حرکات مژک سلول‌های سینوس‌ها در شب و زمان خواب، ترشحات غلیظ‌تر می‌شوند که باعث تنگی نفس، کاهش میزان اکسیژن خون و به دنبال آن کاهش کیفیت خواب خواهد شد.

بی‌اشتهایی:

به دلیل غلبه حالت عفونی در بدن و احساس ناخوشایند ناشی از بلع ترشحات و ورود آن‌ها به معده، فرد بیمار دچار بی‌اشتهایی می‌شود.

خستگی روزانه:

به دلیل کاهش سطح اکسیژن خون و اختلال خواب شبانه، غلبه عفونت بر بدن و … فرد طی روز دچار احساس خستگی می‌شود.

سرفه یا عطسه:

برخی از افراد مبتلا به سینوزیت به طور مداوم سرفه یا عطسه می‌کنند که یک واکنش دفاعی برای دفع ترشحات است.

آبریزش و گرفتگی بینی:

از شایع ترین علایم سینوزیت است که بیشتر در موارد حاد یا در سینوزیت‌های آلرژیک دیده می‌شود.

درمان سینوزیت

عوامل افزایش دهنده ترشحات

مصرف سردی‌ها:

مصرف زیاد خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بسیار سرد باعث افزایش بلغم در ناحیه سر و صورت و در نتیجه بروز سینوزیت می‌شود، به همین دلیل طب سنتی توصیه می‌کند از مصرف بیش از اندازه خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی با طبع سرد بپرهیزید و آب یخ ننوشید، زیرا بلغم‌زا هستند و می‌توانند باعث التهاب تارهای صوتی، سستی بدن و … شوند.

ورزش باد شدید:

ورزش باد مستقیم به سر و صورت باعث التهاب و افزایش ترشحات سینوس‌ها می‌شود، حتی اگر باد گرم باشد. پوشاندن سر به خصوص پس از خروج از حمام، در طب اسلامی و سنتی نیز مورد تایید است وآثار بهداشتی مهمی دارد که یکی از آن‌ها، حفظ حرارت سر و کاهش خطر ابتلا به سینوزیت است.

رطوبت مزاج:

افرادی که به شکل ذاتی رطوبت زیادی در بدن دارند، بیشتر مستعد ابتلا به سینوزیت هستند به خصوص بلغمی ها که طبع سرد و تر دارند، زیرا جنس ترشحات سینوس ها اغلب از جنس بلغم است.

پرخوابی:

خوابیدن زیاد، بدن را سرد می‌کند و هر عاملی که رطوبت بدن را افزایش دهد، می تواند بالقوه ترشحات سینوس‌ها را افزایش دهد.

پرخوری:

پرخوری یکی از عوامل افزایش رطوبت بدن به خصوص افزایش ترشحات سینوس‌هاست. بنابراین کاهش حجم غذا باعث تخفیف علائم سینوزیت می‌شود.

درمان سینوزیت بر اساس دو نکته مهم انجام می‌شود:

باز کردن مجاری سینوس‌ها:

برای درمان سینوزیت ابتدا باید مجاری را برای خروج ترشحات باز کرد.

کاهش ترشحات:

در طب مدرن با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و آنتی هیستامین‌ها ترشحات در مجاری خشک شده، اما خارج نمی‌شوند. در طب سنتی کاهش ترشحات مورد توجه است.

بخور درمانی سینوزیت

بخور گرم و مرطوب برای درمان سینوزیت بسیار مفید است و باعث می شود ترشحات، نرم شده و از سینوس‌ها تخلیه شوند، هوای سرد و خشک موجب می‌شود مژک‌های سینوس از کار بیفتند و نتوانند ترشحات را خارج کنند. با بخور دادن، این مژک‌ها دوباره فعال می‌شوند، بنابراین اگر در محیط خشک هستید یا دچار سرماخوردگی شده‌اید، ۵ تا ۱۰ دقیقه پیش از خواب، بخور انجام دهید. به این منظور ابتدا مقداری بابونه را دم کرده، سپس مقداری پونه به آن اضافه کنید و دو طرف صورت را با این محلول بخور دهید. پس از بخور، با انفیه‌ها یا یک ادویه محرک مثل فلفل، بینی را تحریک کنید تا باعث ایجاد عطسه و آبریزش بینی شود.

درمان غذایی

* اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ، التهاب همراه با احتقان سینوس و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

* مصرف آب و نوشیدنی‌های طبیعی به بدن برای دفع اخلاط فاسد و درمان سینوزیت کمک می‌کند، بنابراین روزانه مقدار فراوانی آب و آب میوه‌های طبیعی متناسب با مزاج خود بنوشید.

* مصرف نمک در وعده‌های غذایی را کاهش دهید، زیرا نمک زیاد باعث جمع شدن آب در بافت‌ها و دفع کلسیم می‌شود.

* غذاهای بخارپز و تهیه شده از سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

* مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.

درمان سینوزیت کهنه با سرکه سیب و زنجبیل

ترکیب ریشه زنجبیل با سرکه سیب یک درمان طبیعی و موثر برای تسکین سینوزیت است. این دو ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید هستند و در کاهش التهاب بسیار موثرند، بنابراین تهیه یک داروی طبیعی از این دو ماده، ترشحات عفونی سینوس‌ها را از بین می‌برد. به این منظور، یک قطعه بزرگ ریشه زنجبیل را رنده کنید و داخل ظرفی شیشه‌ای حاوی یک لیوان سرکه سیب ارگانیک بریزید. در شیشه را محکم ببندید، آن را در جای خنک و دور از نور نگه دارید و اجازه دهید به مدت ۱۰ روز بماند. گاهی شیشه را تکان دهید تا ترکیب به خوبی مخلوط شود.

منبع: بوعلی دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *