بهداشت بانواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

شایع ترین علائم هشدار دهنده ی اختلال هورمونی

شایع ترین علائم هشدار دهنده ی اختلال هورمونی چیست

امروزه مسایل مربوط به هورمون ها به وفور در خبرها حضور دارند، زیرا آدم ها کم کم متوجه اهمیت آنها برای سلامتی و تندرستی بدن شده اند. در واقع، هورمون ها- مواد شیمیایی که از غدد سراسر بدن مان ترشح می شوند- مسئول همه چیز هستند از رشد جنسی مان گرفته تا متابولیسم بدن مان و استحکام و سلامت استخوان های مان. در این نوشتار 77 نشانه که مبتلا بهعدم تعادل هورمونی هستید را بیان می کنیم.

بدن ده ها هورمون دارد، اما برخی از مهم ترین هورمون ها عبارتند از:

انسولین:که توسط لوزالمعده تولید می شود. این هورمون، کار تنظیم ورود گلوکز (قند) را از مواد غذایی به سلول ها (جایی که برای انرژی استفاده می شود) بر عهده دارد.

تستوسترون:در تخمدان و بیضه تولید می شود. تستوسترون هورمون اصلی مردانه است و مسئولیت رشد جنسی مردان را بر عهده دارد؛ این هورمون به بالا بودن سطح انرژی و ایجاد توده ی عضلانی کمک می کند.

استروژن و پروژسترون:که در تخمدان ها و بیضه ها تولید می شوند. این دو، هورمون های جنسی زنانه هستند که مسئولیت چرخه ی قاعدگی، تخمک گذاری و حفظ بارداری را بعد از لقاح بر عهده دارند.

کورتیزول:این هورمون توسط غدد فوق کلیوی که بالای کلیه ها قرار دارند، و در واکنش به استرس تولید می شوند. کورتیزول بخشی از واکنش “جنگ یا گریز” است.

مشکل این است که از آن جایی که این هورمون ها تعادلی ظریف دارند، اگر از یک هورمونی بیش از اندازه یا کم تر از حد لازم داشته باشید، انواعی از نشانه ها به وجود می آیند. در این نوشتار شایع ترین نشانه های اختلال هورمونی را خواهید دید.

1. خستگی

یکی از شایع ترین علائم هشدار دهنده ی اختلال هورمونی این است که علی رغم داشتن خواب کافی دائما خسته باشید. این مشکل باشند می توانند چند متهم داشته باشد، اما انسولین محتمل ترین توضیح برای آن است، به ویژه زمانی که سطح انسولین به دلیل رشد مقاومت به انسولین، خیلی بالا باشد. خبر خوب این که ایجاد تغییرات غذایی (مثلا کاهش میزان مصرف کربوهیدرات های ساده مثل قند و آرد سفید در برنامه ی غذایی) کاهش دادن وزن و ورزش کردن به طور منظم می تواند سطح انسولین را به طور طبیعی کاهش بدهد و قند خون را در طول روز ثابت نگه دارد.

2. بی خوابی

بی خوابی نیز مانند خستگی یک عارضه ی جانبی و شایع اختلال هورمونی است. این مورد در مردان می تواند نشانه ی پایین بودن سطح تستوسترون باشد در حالی که در زنان، پروژسترون کم مسئول این مشکل است. باز هم هورمون درمانی جایگزین امکان پذیر است، اما چند گزینه ی طبیعی نیز برای انتخاب وجود دارند. پایین بودن سطح پروژسترون با گیاهانی مثل “پنج انگشت” بهبود می یابد. گیاهان دارویی دیگری نیز وجود دارند که تستوسترون را افزایش می دهند.

3. کاهش میل جنسی

از دست دادن علاقه به رابطه ی جنسی می تواند نشانه ای از پایین بودن استروژن در زنان و تستوسترون در مردان باشد. کاهش سطح استروژن زمانی در زنان رخ می دهد که نزدیک به یائسگی هستند. هرچند یکی از موضوعاتی که بسیاری از مردان احتمالا اطلاعی از آن ندارند این است که سطح تستوسترون نیز بعد از 500 سالگی افت می کند، پدیده ای که برخی از پزشکان درحال حاضر آن را “یائسگی مردان” می نامند. خبر خوب این که هرچند درمان های جایگزینی تستوسترون و استروژن به وسیله ی تجویز پزشک در دسترس هستند، اما بیش تر کلینیک ها یک روش درمانی به نام درمان هورمونی “bioidentical” ارائه می دهند (در این روش از داروها یا محصولاتی استفاده می شود که فرمول و ترکیب آنها با هورمون هایی که بدن به طور طبیعی تولید می کند، یکسان است-م).

4. عرق کردن شبانه و گر گرفتن

یکی از نخستین نشانه های یائسگی در بسیاری از زنان عرق کردن شب هنگام و گر گرفتگی است که می تواند زندگی را زمانی که می کوشید بخوابید، به شدت رنج آور کند و ناراحتی های زیادی حتی در طول روز ایجاد می کند. این یک نشانه است که با نزدششیک شدن یائسگی و پایین آمدن سطح استروژن شروع شده است. خوشبختانه درمان جایگزینی هورمون می تواند به بهبود این اختلال کمک کند. برخی از زنان درمان با گیاهان دارویی مثل “توت مار” را انتخاب می کنند.

5. ضعف حافظه و تمرکز

اگر متوجه شده اید که به طور منظم جای کیف پول یا وسایل شخصی تان را فراموش می کنید یا برای تمرکز روی کارتان مشکل دارید، این خطاها ممکن است نشانه ای باشد که هورمون های تان – به خصوص کورتیزول- از تعادل خارج شده اند. زمانی که برای مدت زمانی طولانی دچار استرس می شوید، غدد فوق کلیوی تان ضعیف می شوند و نمی توانند به اندازه ی کافی کورتیزول تولید کنند. و زمانی که سطح کورتیزول پایین است، عملکردهای شناختی تان مثل حافظه و تمرکز تحت تاثیر قرار می گیرند.

6. تغییرات احساسی

اضطراب، تحریک پذیری، افسردگی و نوسانات خلقی نیز از علایم شایع عدم تعادل هورمونی هستند. این حالات به ویژه با پایین آمدن یا بالا رفتنِ شدیدِ سطح پروژسترون و استروژن ایجاد می شوند. درمان جایگزینی هورمون می تواند به اصلاح این کمبود کمک کند، و کاهش وزن نیز می تواند سطح استروژن را که بیش از حد بالا رفته است، پایین بیاورد. باز هم، بسیاری از زنان از گیاهان دارویی مانند “توت مار” برای حل این مشکل استفاده می کنند.

7. افزایش وزن

افزایش وزن- به ویژه در ناحیه ی شکم- یک مشکل شایع و در عین حال بسیار مایوس کننده است. هر چند چندین هورمون می توانند در مشکلات مربوط به وزن نقش داشته باشند، اما انسولین و کورتیزول در اغلب مواقع مجرمان اصلی هستند. زمانی که سطح این هورمون ها بالا باشد، آنها به به بدن سیگنال می فرستند که باید گلوکز را به صورت چربی (و معمولا در قسمت شکم) ذخیره کند. هرچند، روش های مدیریت استرس (مانند مراقبه، یوگا و تمرینات تنفس عمیق) می توانند سطح انسولین را کاهش دهند و از دست دادن وزن را آسان کنند.

اگر شما یکی از این علائم ذکر شده در بالا را دارید، حتما به پزشک تان اطلاع دهید. خبر خوب این که تشخیص کمبود هورمونی نسبتا آسان است (انجام این کار از طریق تست بزاق یا آزمایش خون ممکن است).

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *