درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

هپاتیت A را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید!

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هپاتیت A در کودکان زیر شش سال معمولا بدون علامت حاد است و با یک سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته می‌شود.

دکتر کامبیز مهدی‌زاده افزود: هپاتیت به معنای التهاب نسج کبد است و در اثر عوامل مختلفی چون ویروس‌ها، الکل، داروها و مواد سمی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه هپاتیت A یکی از انواع هپاتیت‌های ویروسی است، گفت: این بیماری در پاره‌ای از نقاط جهان مشکل بهداشتی محسوب می‌شود و معمولا شخص پس از یکبار آلوده شدن به این ویروس تا آخر عمر نسبت به ابتلای مجدد ایمنی پیدا می‌کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر اینکه این بیماری در کودکان زیر شش سال معمولا بدون علامت حاد است و با یک سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته می‌شود، اظهار کرد: مشکل زمانی به وجود می‌آید که فرد در کودکی نسبت به این بیماری ایمنی کسب نکرده باشد و در بزرگسالی به ویروس بیماری آلوده شود.

مهدی‌زاده افزود: شواهد نشان می‌دهد که 75 درصد بزرگسالان آلوده به ویروس هپاتیت A علائمی چون تهوع، درد شکم، خستگی، ادرار تیره و زردی را تجربه کرده‌اند و در مواردی آنسفالوپاتی، نارسائی کلیه و عود مکرر علائم بیماری نیز به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه راه انتقال هپاتیت A، دهانی- مدفوعی است، گفت: ویروس پس از تکثیر در کبد از طریق صفرا به مدفوع منتقل می‌شود و به مدت یک تا دو هفته قبل از شروع بیماری و یک هفته یا بیشتر در زمان بیماری در مدفوع یافت می‌شود که در خلال این مدت احتمال انتقال ویروس وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: این ویروس که میزبان اصلی آن انسان است، معمولا از طریق خوردن غذا و آب آلوده به ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه شیوع این بیماری در معتادان مواد مخدر تزریقی بیش از افراد عادی است، گفت: اگرچه هپاتیت A عفونتی مخصوص سنین کودکی است، اما شرایط اجتماعی- اقتصادی و محیطی تاثیر زیادی بر شیوع و سن ابتلا دارد.

وی ادامه داد: با بهبود بهداشت و شرایط اجتماعی – اقتصادی در سال‌های اخیر از میزان شیوع هپاتیت A در سنین پایین کاسته و این کاهش سبب افزایش حساسیت در گروه‌های سنی بالاتر شده است که می‌تواند منجر به یک موقعیت مخاطره‌آمیز و بروز عفونت حاد در بزرگسالان شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هپاتیت A یکی از متداول‌ترین بیماری‌های قابل کنترل با واکسیناسیون است، تصریح کرد: واکسیناسیون در مناطقی با شیوع بالا توصیه نمی‌شود، زیرا در این مناطق افراد به میزان زیاد در معرض ویروس بیماری‌زا قرار گرفته و ایمنی کسب کرده‌اند.

مهدی‌زاده ادامه داد: امروزه در جهان تلقیح واکسن در مناطق با شیوع کم و متوسط انجام می‌شود و در اروپا کودکان بالای یک سال و در آمریکا اطفال بالای دو سال علیه بیماری واکسینه می‌شوند.

وی تاکیدکرد: با تغییر وضعیت بهداشت، افزایش سن ابتلا و بروز عفونت حاد در بزرگسالان، استراتژی واکسیناسیون در بسیاری از کشورها باید مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: توصیه می‌شود مسافرانی که به مناطق با شیوع بالا مسافرت می‌کنند نیز علیه بیماری واکسینه شوند.

مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه مشکل عمده در کنترل بیماری، انتشار آن است، گفت: اکثر افراد آلوده در زمانی که فاقد نشانه‌های بالینی هستند موجب آلودگی محیط می‌شوند و پس از بروز علایم بالینی میزان دفع ویروس بسیار کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه راه انتشار عمده بیماری مدفوعی- دهانی است، تمامی اقدامات در راستای جلوگیری از آلودگی غذا و آب آشامیدنی باید انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: رعایت بهداشت در وسائل آب‌رسانی، کارخانه‌های تهیه مواد غذایی و سرویس‌های بهداشتی عمومی در کاهش انتقال این بیماری می‌تواند موثر باشد.

مهدی‌زاده افزود: به علت رعایت نکردن دقیق بهداشت توسط کودکان توصیه می‌شود کودکان بیمار از تماس نزدیک با هم‌بازی‌های خود در هفته اول بیماری خودداری کنند.

وی تصریح کرد: شستشوی دست، پوشیدن دستکش و رعایت احتیاط در کارکنان آزمایشگاه و پرسنل پزشکی که با نمونه آلوده مدفوع و بیمار تماس دارند، توصیه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در درمان هپاتیت اولین گام مراجعه به پزشک است، یادآور شد: در زمان بروز بیماری، مراقبت ویژه در خصوص زنان باردار، مبتلایان به دیابت و بیماران مسن، عدم نوشیدن مشروبات الکلی، انجام ندادن فعالیت‌های بدنی شدید و رعایت رژیم غذایی متعادل لازم است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *