تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

عدم خواب کافی ، افزایش وزن بیشتر

وقتی نوبت به سلامت می رسد، اهمیت خواب کافی برای هیچ کس پوشیده نیست و این خوابیدن نیز به زمان آن بستگی دارد.

عدم خواب کافی، افزایش وزن بیشتر

تحقیقات جدید نشان داده است که افراد نوجوان یا بزرگسالی که شب ها دیر می خوابند، در طول زمان بیشتر مبتلا به افزایش وزن می شوند. در تحقیقاتی که در بین سال های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۹ انجام شد، نشان داده شد که زمان خواب به مرور بر روی BMI یا شاخص توده ی بدنی افراد تاثیر می گذارد. طبق این تحقیقات مصرف فست فود تاثیر زیادی بر روی رابطه ی میان زمان خواب و BMI دارد.

البته این یافته ها تنها به بزرگسالان ختم نمی شود. دیر خوابیدن در کودکان چهار و پنج ساله به مرور زمان موجب افزایش وزن و چاقی می شود. این محققان به ویژه دریافتند که این مشکل در کودکانی که شبانه کمتر از نه ساعت و نیم می خوابند و یا دیرتر از ساعت نه می خوابند بیشتر است.

فواید خوابیدن

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه ی بدون وقفه برای سلامتی همه ی افراد مفید است و از چاقی نیز پیشگیری می کند.

به علاوه خواب کافی از بیماری های قلبی، سکته، افسردگی و اختلالات مزمن دیگر نیز جلوگیری می کند. وقتی به میزان کافی می خوابیم، بدن ما فرصت کافی برای احیا و بازیابی خود را پیدا می کند. اگر بدن فرصت کافی برای استراحت نداشته باشد، هورمون های استرس و فاکتورهای التهابی دیگر به گونه ای آزاد می شوند که بدن تصور می کند دچار استرس مزمن شده است.

یکی از هورمون های اصلی استرس کورتیزول است که در پاسخ به استرس مزمن آزاد می شود. علاوه بر تاثیرات زیاد بر روی بدن، کورتیزول موجب می شود که گلوکز به جریان خون وارد شود و به سرعت مغز را تغذیه کند. این موضوع موجب می شود که فرد تحت استرس با قدرت بیشتری به این استرس پاسخ دهد. در دنیای کنونی، یکی از آثار جانبی این کورتیزول، افزایش وزن است. این افزایش وزن به مرور موجب چاقی می شود.

در واقع مطالعات نشان داده است که عدم خواب کافی موجب پرخوری می شود و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، خواب کافی (حداقل ۷ ساعت در شب) شانس آنها را برای این کار افزایش می دهد. همان طور که نتیجه ی مطالعات نشان داد میزان نیاز کودکان به خواب بیشتر است. بسته به سنشان، کودکان به ۱۰ ساعت خواب و یا حتی بیشتر نیاز دارند.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *