درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

نکاتی اساسی در درمان بیماری سلیاک

زندگی با بیماری سلیاک آسان نیست. هر روز می تواند به یک روز سخت و طاقت فرسا تبدیل شود ولیکن با گذشت زمان و با اجرای تمرینات لازم ، کنترل بیماری برایتان به یک عادت و روال معمول روزانه تبدیل خواهد  شد. در طول این مدت پیشنهادات زیر می توانند در کنترل راحت تر بیماری کمک کننده باشند :
•    در رابطه با بیماری سلیاک اطلاعات جمع آوری کنید . با پزشک خود گفتگو کنید، در اینترنت جستجو کنید و کتابها و پمفلت های آموزشی این بیماری را مطالعه کنید .  کتاب آشپزی مخصوص تهیه غذاهای خاص رژیم غذایی فاقد گلوتن خریداری کنید . مطلع بودن از شرایطتان به شما کمک می کند که به طرزی موثرتر از عهده کنترل و مدیریت آن برآیید .
•    افراد دیگرمبتلا به بیماری سلیاک و یا کودکان مبتلا به این بیماری را پیدا کنید . صحبت با افرادی که مانند شما تجربه یکسانی از این بیماری دارند ، مایه تسلی و در عین حال آموزنده و مفید خواهد بود . پزشکتان می تواند شما را به مراکز حمایت از بیماران مبتلا به سلیاک ارجاع دهد و یا خودتان می توانید از طریق اینترنت با این  گروه ها و مراکز حمایت کننده ارتباط برقرار کنید.
•    در رابطه با راهنمایی گرفتن تردید نداشته باشید .چنانچه تنظیم یک لیست غذایی مناسب برایتان مشکل و پیچیده است ،با یک رژیم شناس مشورت کنید . یک رژیم شناس جوانب مختلف تغذیه ای را می داند و به شما خواهد گفت چه غذاهایی برای شما مجاز و یا غیر مجاز هستند . همچنین راهکارهای خلاقانه ای برای مصرف غذاهای مورد علاقه تان ارائه خواهد داد.

تغییر شیوه زندگی

درمان های  مرتبط با اصلاح سبک زندگی

پیگیری یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند شما را خسته و عصبانی کند . ولیکن با گذشت زمان با تمرین و به کار بردن کمی خلاقیت متوجه خواهید شد که همچنان غذاهای بسیار زیادی برای خوردن و لذت بردن وجود دارند . در ادامه توصیه هایی کمک کننده در مسیر رعایت یک رژیم غذایی سالم و موثر را بیان می داریم :
•    برچسب محصولات غذایی را بخوانید برچسبهای غذایی شاه راه رسیدن شما به سلامتی هستند :
قبل از خرید هر نوع محصولات غذایی برچسب آنها را بخوانید .این احتمال وجود دارد که  برخی اقلام غذایی که به نظر بی اشکال می رسند ،مانند برنج و غلات ذرت، حاوی گلوتن باشند . به علاوه یک سازنده محصولات غذایی می تواند در هر زمانی ترکیبات اولیه محصول خود را تغییر دهد .  محصولی که زمانی فاقد گلوتن بوده می تواند پس از مدتی دیگر چنین ویژگی ای را نداشته باشد . لذا هر زمان که به خرید می روید در صورت خواندن برچسب محصول غذایی از دارا بودن این ویژگی مطلع خواهید شد .
•    در صورت لزوم با سازندگان محصولات غذایی تماس بگیرید.
چنانچه با خواندن برچسب محصول غذایی متوجه محتوای گلوتن آن نمی شوید ، آن را مصرف نکنید مگر اینکه بررسی های لازم را از طریق سازنده آن محصول به دست آورده باشید . برخی از مراکز حمایت کننده از بیماران مبتلا به سلیاک ، غرفه ای را به منظور راهنمایی افراد در فروشگاه ها تعبیه کرده اند که در این صورت در وقت شما صرفه جویی خواهد شد . در صورت نبود چنین امکاناتی با سازنده محصولات غذایی تماس بگیرید .
•    از غذا خوردن بیرون از منزل  هراس نداشته باشید :
با وجود اینکه تهیه غذا توسط خود فرد راحت ترین راه کنترل و رعایت رژیم غذایی است ولیکن به معنای عدم امکان غذا خوردن بیرون از منزل نیست . برای لذت بردن از یک شام بیرون از منزل توصیه های زیر را به یاد آورده و دنبال نمایید :
•    مکان هایی را انتخاب کنید که اختصاص به نوع غذایی خاص شما دارند . در برخی نقاط شهر چنین رستوران هایی با تعداد محدود وجود دارد .در صورت نبود چنین امکاناتی، می توانید با رستوران تماس گرفته و دررابطه با لیست غذاهای رستوران سئوال کرده و محدودیت غذایی خود را مطرح نمایید .
•    مشتری ثابت یک رستوران مطمئن  و شناخته شده باشید. هر بار به همان رستوران قبلی مراجعه کنید بنابراین با منوهای غذایی آن آشنا خواهید شد و پرسنل رستوران نیز به نیاز های غذایی شما آگاهی پیدا می کنند .
•    ایده های خود را در این زمینه افزایش داده و آنها را با دیگران در میان بگذارید.از طریق  مشاوره با مراکز درمانی و انجمن های درمانی در رابطه با نام رستوران هایی که غذاهای فاقد گلوتن را سرو می کنند و این نوع غذاها را به منوی خود اضافه کرده اند ، مطلع شوید .چنانچه تعداد کافی از افراد حساس به گلوتن در شهر شما وجود داشته باشد ، صاحبان رستوران تلاش خواهند کرد تا نیازهای این دسته از افراد را نیز به شکل رضایت بخشی مرتفع سازند .
•    ملاحظات مشابه را در منزل نیز دنبال نمایید. مواد غذایی تازه و فرایند نشده را انتخاب کنید و از تمام مواد غذایی سوخاری شده و دارای خمیر و سس اجتناب نموده و غذاهایی را که  مواد تشکیل دهنده آنها شک برانگیز هستند را  مصرف نکنید.

آمادگی برای ویزیت پزشک

از آنجا که معمولاً مدت زمان  ملاقات با پزشک کوتاه است  و زمینه های زیادی برای صحبت وجود دارند ، ایده خوبی است که از قبل برای این جلسه آماده شده و بدانید چه انتظاری از پزشک خود باید داشته باشید .
پیش از جلسه ملاقات از محدودیت های لازم مطلع شوید و زمانیکه برای گرفتن  وقت ملاقات اقدام می کنید در رابطه با هر نوع اقدام و آمادگی قبلی از جمله  تست ها وآزمایشات مربوطه سئوال نمایید. یکی از کارهایی که نباید انجام دهید محدود کردن برنامه غذایی تان است . چنانچه خوردن برخی از غذاهای حاوی گلوتن را پیش از تست سلیاک حذف کنید، نتایج تست را تغییر خواهید داد .
•    هر نوع نشانه  و علامتی را که تجربه می کنید یادداشت نمایید . از جمله هر نشانه ای که حتی به نظرتان غیر مرتبط با علت ملاقات با پزشک است .
•    اطلاعات شخصی و کلیدی مربوط به خود را یادداشت نمایید . از جمله هر نوع استرس شدید و یا هر نوع تغییرات اخیر در سبک زندگی تان .
•    لیستی از تمام داروهای دریافتی خود تهیه کنید . مکمل های ویتامینی و مواد معدنی دریافتی خود را نیز در این لیست وارد کنید .
•    تمامی سئوالات خود را برای پرسیدن از پزشک یادداشت نمایید .
زمان جلسه ویزیت پزشک محدود است بنابراین تهیه لیست سئوالات به شما و پزشک امکان بیشترین بهره بری از زمان را خواهد داد . سئوالات خود را به ترتیب اهمیت لیست کرده تا در صورت اتمام زمان جلسه  حداقل پاسخ مهمترین آنها را گرفته باشید . در رابطه با بیماری سلیاک اساسی ترین سئوالاتی که از پزشک خود می توانید بپرسید عبارتند از :

 اصلی ترین علت علائم بیماری من چیست ؟
آیا دلایل دیگری نیز مسبب علائم بیماری ام می گردند ؟
انجام چه نوع تست ها و آزمایشاتی در این شرایط مورد نیاز است ؟ آیا آمادگی خاصی برای انجام این تست ها مورد نیاز است ؟

   آیا انجام آزمایشات خونی کافی است یا انجام اندوسکوپی نیز مورد نیاز است ؟
بیماری ام تحت عنوان چه نوع شرایطی در نظر گرفته می شود؟ شرایط حاد یا مزمن ؟
درمان این بیماری چگونه است ؟
روش های درمانی دیگری نیز امکان پذیر هستند ؟
چگونه متوجه شوم کدام مواد غذایی حاوی گلوتن هستند ؟ آیا بایستی به یک متخصص تغذیه مراجعه کنم ؟
کدام مواد غذایی را می توانم مصرف کنم ؟
آیا بروشور ، پمفلت و یا جزوه  مکتوبی در رابطه با این بیماری موجود است که بتوانم با خود به منزل برده و مطالعه کنم ؟ چه وب سایتی را برای یادگیری بیشتر در مورد این بیماری  پیشنهاد می کنید ؟
چنانچه من مبتلا به بیماری سلیاک باشم ، آیا برای تشخیص دیگر بیماری ها مانند دیابت، مشکلات تیروئیدی و یا کولیت  نیز  آزمایشی را تجویز  می کنید ؟
علاوه بر سئوالاتی که یادداشت کرده اید  در پرسیدن هر سئوالی که در حین جلسه ویزیت به ذهنتان خطور می کند تردید نکنید .
آنچه باید از پزشک انتظار داشت
پزشک سئوالاتی را از شما خواهد پرسید . آمادگی برای پاسخ گویی به آنها به شما این امکان را می دهد که زمان جلسه برای زمینه های دیگری که ترجیح می دهید ذخیره شود. پزشک سئوالات زیر را از شما خواهد پرسید :
اولین بار چه زمانی چنین علائمی را تجربه کردید ؟
علائم تان ادامه دار هستند و یا مقطعی هستند ؟
علائم شما از چه شدتی برخوردارند ؟
چه چیزی علائم شما را بهبود می بخشد ؟ آیا اجتناب از برخی غذاها شرایط شما را بهتر می سازد؟
چه چیزی علائم شما را تشدید می سازد ؟ آیا خوردن برخی از غذاها شرایط شما را بدتر می کند ؟
آیا فردی از اعضای خانواده شما مبتلا به دیابت است ؟
آیا شما سابقه ابتلا به بیماری خود ایمنی را دارید ؟
آیا فردی از اعضای خانواده شما سابقه ابتلا به بیماری خود ایمنی را دارد ؟
آیا تاکنون سابق جراحی در ناحیه شکمی را داشته اید ؟
آیا تاکنون سابقه ابتلا به بیماری پانکراس را داشته اید ؟
آیا تاکنون بثورات جلدی شدید همراه با خارش را در کنار دیگرعلائم تجربه کرده اید ؟
آیا تاکنون به شما گفته اند کم خونی دارید و برای شما مکمل آهن تجویز کرده اند ؟

منبع: epezeshk.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *