درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

آشنایی با روش های مختلف زایمان!

شما می‌توانید روش زایمان خود را انتخاب کنید. برای این کار نیاز به آگاهی کامل از انواع این روش‌ها دارید. عطارباشی در این مطلب شما را با انواع روش‌های مختلف زایمان آشنا می‌کند.

روش لاماز

لاماز یکی از رایج‌ترین روش‌های زایمان است. شاخصه‌های متعددی برای معروف شدن یک روش وجود دارد. یکی از آن‌ها تمرکز روی آنچه در طول زایمان رخ می‌دهد است.

شما می‌توانید در مورد شرایط این روش‌ها مطلع شده و در مورد انتخاب‌های پزشکی و کنترل درد تصمیم گیری کنید.

روش لاماز: فراتر از تنفس

روش لاماز شما را به حرکت کردن و چرخیدن تشویق می‌کند چرا که با این کار می‌توانید درد و انقباضات را کنترل کنید. همچنین به نوزاد کمک می‌کند در وضعیت مناسبی برای بیرون آمدن قرار گیرد. روش لاماز بر این اصل استوار است که بهترین وضعیت برای به دنیا آوردن فرزندتان راحت‌ترین وضعیت برای شما است.

لاماز حاصل یک تلاش گروهی است

بخشی از زایمان لاماز به کمک همسر، دوست یا فردی که هنگام زایمان مادر را از لحاظ عاطفی و فیزیکی حمایت کند انجام می‌شود. آن فرد نیز باید همراه شما در کلاس‌ها شرکت کند. در این کلاس‌ها یاد می‌گیرند در اتاق زایمان چگونه از شما حمایت کنند و هردوی شما یاد می‌گیرید چگونه با هم ارتباط برقرار کنید.

روش برادلی

یکی دیگر از روش‌های مختلف زایمان روش برادلی است. این روش را روش مربی گری شوهر نیز نامیده‌اند. مربی یا همان پدر نوزاد آموزش می‌بیند که در اتاق عمل چگونه به شما کمک کند. همچنین در دوران بارداری در رعایت رژیم غذایی و ورزش با شما همکاری می‌کند.

روش برادلی و زایمان طبیعی

در این روش داروها به عنوان آخرین چاره به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین با کمک این روش می‌توانید از اپی زیاتومی‌(برش بین واژن و مقعد) یا سزارین جلوگیری کنید.

روش الکساندر

این روش فقط برای زایمان نیست. بلکه برای افرادی که دردهای مزمن دارند نیز استفاده می‌شود. این روش به شما کمک می‌کند در طول بارداری، زایمان و بعد از زایمان راحت باشید. یاد می‌گیرید چگونه به بدن خود توجه کنید درنتیجه می‌توانید وضعیت بد آن را تغییر دهید. این روش بر این اصل استوار است که ذهنت را آرام کن تا به بدن اجازه دهی هر کاری لازم است در طول زایمان انجام دهد.

روش الکساندر بر پایه‌ی راحتی است

در کلاس‌های روش الکساندر نحوه‌ی صحیح و راحت نشستن برای زایمان به شما آموزش داده می‌شود. همچنین شل کردن ماهیچه‌های لگن نیز به شما آموزش داده خواهد شد و جاذبه‌ی زمین به بیرون آمدن نوزاد کمک می‌کند.

زایمان به کمک هیپنوتیزم

یکی دیگر از روش‌های مختلف زایمان زایمان به کمک هیپنوتیزم است. به خاطر زایمان مضطرب هستید؟ روش زایمان به کمک هیپنوتیزم به شما آموزش می‌دهد که چطور خود را هیپنوتیزم کنید پس داستان‌های ترسناک در مورد زایمان و ترس از آن را کاملاً فراموش کنید. این روش را مونگان نیز می‌نامند. مخترع آن ماری مونگان است.

زایمان در آب

یکی دیگر از روش‌های مختلف زایمان زایمان در آب می‌باشد. در این روش حداقل بخشی از زایمان خود را در یک استخر آب به عمق حداقل 45 سانتی‌متر خواهید بود. این روش به شما کمک می‌کند آرام‌تر بوده و درد کمتری داشته باشید. اگر از ابتدای کار در استخر باشید کل فرآیند زایمان کوتاه‌تر می‌شود. همچنین در این روش ممکن است برای کنترل درد به دارو نیاز نداشته باشید.

بحث درمورد آب

پزشکان در مورد تمیز بودن آب به اندازه‌ی کافی یا عفونت‌هایی که از طریق آب آلوده ممکن است انتقال یابد نگران‌اند. همچنین باید مراقب باشند تجهیزات به منظور مراقبت از شما و کودکتان باید در دسترس باشد.

روش لبویر (Leboyer)

در این روش نوزاد خود را می‌توانید در یک اتاق آرام با نور کم به دنیا آورید. بلافاصله بعد از تولد نوزاد روی شکم شما قرار می‌گیرد. تیم مراقبت شما بند ناف را نمی‌برد. این کار به منظور زمان دادن به نوزاد برای استفاده از آن به منظور نفس کشیدن است.

سپس نوزاد زا ماساژ داده و حمام می‌کنند. این روش به منظور آرامش بیشتر نوزاد انجام می‌شود.

روش سزارین

سزارین شناخته شده ترین روش در میان روش‌های مختلف زایمان است. پزشک با برش بزرگی روی شکم نوزاد را بیرون می‌آورد. این روش معمولاً زمانی انجام می‌شود که روش‌های مرسوم خطری داشته باشند. اگر نوزاد در شکم یک‌وری دراز کشیده یا وضعیت آن به گونه‌ای باشد که هنگام زایمان از پا بیرون می‌آید و نتوان آن را چرخاند از این روش استفاده می‌شود. همچنین این روش برای زایمان چند قلوها نیز به کار برده می‌شود.

سزارین برنامه ریزی نشده

گاهی در حین زایمان مشخص می‌شود که زایمان باید از روش سزارین انجام شود. مانند موارد زیر:

 اگر نوزاد در راه خروج گیر کند

 استرس مادر ضربان قلب نوزاد را به طور نامنظم بالا ببرد

 بند ناف دور گردن نوزاد باشد

بند ناف  قبل از نوزاد بیرون آید

جراحی سزارین

در اغلب موارد باید برای این جراحی بیدار باشید. با اینکه بیدار هستید اما داروی بی حسی به شما تزریق شده و چیزی احساس نمی‌کنید. پزشک باید دو برش ایجاد کند یکی روی شکم و دیگری روی رحم. بهبود یافتن بعد از زایمان در این روش طولاتی‌تر از زایمان طبیعی خواهد بود. اما کمتر از یک ساعت طول می‌کشد.

خطرات سزارین

عفونت

از دست دادن خون

لختگی خون

از خطرات دیگر می‌توان به آسیب رسیدن به نوزاد، روده یا مثانه اشاره کرد. اگر در گذشته عمل سزارین انجام دادید باز هم می‌توانید طبیعی زایمان کنید. به نوع برشی که پزشک داده بستگی دارد.

زایمان در بیمارستان

بیشتر زنان در بیمارستان زایمان می‌کنند. اما برخی کلینیک‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند. در بیمارستان پزشکان و تجهیزات زیادی برای کمک به شما وجود دارد.

زایمان در کلینیک

اگر پیش از این زایمان آرامی‌داشته‌اید یا این زایمانتان کم خطر است، می‌توانید به کلینیک مراجعه کنید. این مراکز روی زایمان طبیعی تمرکز دارند و می‌توانید هر نوع روشی را که دوست دارید برای زایمان خود انتخاب کنید. معمولاً در آنجا پزشک وجود ندارد ولی پرستاران و متخصصان دیگری آنجا به شما کمک خواهند کرد. اگر نیاز به عمل جراحی  یا اپیدورال دارید حتماً به بیمارستان مراجعه کنید.

زایمان در خانه

برخی زنان دوست دارند در خانه زایمان کنند و عزیزانشان اطرافشان باشند. برخی نیز به دلایل مذهبی یا فرهنگی این روش را انتخاب می‌کنند. زایمان در خانه ارزان‌تر ولی پرخطرتر است. برخی محققان معتقدند کودکانی که در خانه به دنیا می‌آیند احتمال بیشتری دارد که تشنج بگیرند. دقایقی بعد از تولد نیز احتمال دارد از نظر تنفسی دچار مشکل شوند.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *