تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزننکات سلامتی

چاقی بر روی سن مغز شما تاثیر ترسناکی می گذارد

چاقی عموما با مشکلات سلامتی مانند دیابت، سرطان و بیماری قلبی مرتبط است اما حالا اثر آن روی مغز در مرکز توجه است. یک مطالعه جدید که توسط دانشگاه کمبریج انجام شد، دریافت که ترکیب ماده سفید در مغزهای بزرگسالان چاق و دارای اضافه وزن، شبیه افراد مسن بود. به طور خلاصه، مغزهای بزرگسالان چاق جوان تر، بسیار مسن تر به نظر می رسید.

ماده سفید، بافتی است که سیگنال ها را در مغز انتقال داده و اجازه ارتباط در سراسر بدن را می دهد. از دست دادن ماده سفید با انحطاط عصبی یا از دست دادن نورون ها در مغز مرتبط است که به بروز بیماری هایی مانند پارکینسون، آلزایمر و هانتینگتون منجر می شود و این بدان معناست که داشتن اضافه وزن می تواند به معنای واقعی کلمه به مغزتان آسیب برساند.

پائول فلچر، استاد بخش روانپزشکی دانشگاه کمبریج در این مطالعه گفت: ما در یک جامعه در حال پیر شدن با افزایش میزان چاقی زندگی می کنیم، بنابراین ضروری است که تعیین کنیم چگونه این دو عامل ممکن است با هم در تعامل باشند، چون عواقب آن برای سلامتی، به طور بالقوه جدی هستند. به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان داده های ۴۷۳ فرد سالم از نظر شناختی را جمع آوری کردند و آنها را به گروه های چاق و لاغر تقسیم نمودند. پس از جمع آوری تصاویر ماده سفید در مغزهای آنها، کشف کردند که افراد دارای اضافه وزن، ماده سفید به مراتب کمتری نسبت به همتایان لاغرشان دارند. در واقع کاهش مقدار ماده سفید در مغزهای آنها مشابه افراد لاغری بود که ۱۰ سال بزرگتر بودند.

محققان، تنها تفاوت های ماده سفید در شرکت کنندگان میانسال و مسن تر را مشاهده کردند که به یک واقعیت تعجب آور دیگر در مورد آسیب پذیر بودن ذهن که در سنین بالاتر آغاز می شود، منجر شد. با این حال محققان تاکید کردند که مشخص نشده چاقی به جز پیری مغز روی هوش یا شناخت نیز اثر داشته باشد. اینکه آیا این تغییرات در ماده سفید می تواند با کاهش وزن، برگشت پذیر باشد یا نه همچنان یک سوال است اما نویسندگان می گویند که این، نقطه شروعی برای یک اکتشاف عمیق تر روی اثرات وزن است. اما آنچه که حالا می دانیم، آن است که ورزش، اثرات مثبت بسیاری روی مغز دارد، از جمله طول عمر.

شما چه فکری می کنید؟

آیا سلامت جسمانی تان تا به حال بر سلامت ذهنی تان اثر گذاشته است؟ برای حفظ سلامت هر دو، چه کارهایی انجام می دهید؟ آیا شما به خاطر این مطالعه و مطالعات دیگری مانند این، هیچ یک از عادات تان را تغییر خواهید داد؟

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *