تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

موادغذایی مضر که باید از برنامه غذاییتان حذف کنید

بیشتر ما غذاهای ناسالم را که در طولانی مدت ممکن است برای سلامتیمان مضر باشد را می شناسیم. همه ی کارشناسان تغذیه بر این باورند که در مصرف غذاها اعتدال را باید رعایت کرد. برخی از غذاها فاقد ارزش غذایی هستند که باید مصرف آنها را محدود و یا به طور کلی از برنامه غذایی حذف کرد.

اما این مواد غذایی چه هستند و چگونه می توان آنها را از برنامه غذایی خود حذف کرد؟ در ابتدا سعی کنید این غذاها را هر چند وقت یک بار مصرف کنید، سپس میزان آن را کاهش دهید و در انتها نیز آن را با یک گزینه ی سالم تر جایگزین کنید. در اینجا به پنج ماده ی غذایی که باید از برنامه غذایی تان حذف کنید، اشاره شده است.

نوشیدنی های حاوی قند

نوشیدنی های حاوی قند یکی از راحت ترین موادی است که می توانید از برنامه غذایی خود حذف کنید. زنان روزانه نباید بیش از ۶ قاشق چای خوری شکر (معادل ۲۴ گرم) و مردان نباید بیش از ۹ قاشق چای خوری شکر مصرف کنند. برای روشن شدن این مطلب باید گفت یک قوطی نوشابه ی ۶۰۰ میلی لیتری حاوی ۷۷ گرم شکر است که سه برابر میزان شکر توصیه شده در روز است. یک تخته شکلات شیری نیز حاوی ۱۰ تا ۱۵ قاشق چای خوری شکر و ۴۰۰ تا ۹۰۰ کالری می باشد.

غلات صبحانه ی شیرین

غلات صبحانه ی شیرین و بلغور جو دو سر طعم دار، سرشار از قندهای افزوده و غلات فرآوری شده و میزان فیبر آن نیز بسیار کم است. به جای این مواد از غلات صبحانه ی کامل و جو دو سر طعم دار شده با میوه ها استفاده کنید.

گوشت فرآوری شده

طبق مطالعات سال ۲۰۱۰ در دانشگاه هاروارد، گوشت های فرآوری شده همچون سوسیس، کالباس و ژامبون، خطر بیماری های قلبی را تا ۴۲ درصد و خطر دیابت را تا ۱۹۹ درصد افزایش می دهند. طبق این تحقیقات، سدیم نیترات موجود در این غذاها موجب ایجاد سرطان می شود.

مواد تشکیل دهنده ای که آنها را نمی شناسید

اگر یک ماده ی غذایی، حاوی لیست مواد تشکیل دهنده ای باشد که آنها را نمی شناسید از خریدش خودداری کنید. این مواد به ویژه حاوی رنگ های مصنوعی و نگه دارنده هایی هستند که هیچ ارزش غذایی ندارند. به علاوه تحقیقات نشان داده است که برخی از رنگ ها سمی هستند که سلامت انسان را به خطر می اندازند.

چربی های ترانس

چربی های ترانس میزان کلی کلسترول ها را افزایش، میزان کلسترول های مفید را کاهش و میزان کلسترول های مضر را افزایش می دهند. طبق تحقیقات دانشگاه مک مستر، چربی های ترانس موجب مرگ زودرس و بیماری های قلبی می شود. غذاهایی که حاوی چربی های ترانس هستند شامل انواع سس ها، بیسکویت های بسته بندی شده، کلوچه های آماده و غذاهای یخ زده می باشند.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *