پرهیزاتنکات سلامتی

اگر می‌خواهید با حسادت مبارزه کنید،بخوانید

اگر احساس حسادت می‌کنید حتماً می‌دانید که حسادت حس بسیار قوی است. زمانی که این حس از کنترل خارج می‌شود باعث می‌شود افراد اقدام به انجام کارهایی کنند که به رابطه‌شان آسیب وارد شود مانند کنترل کردن طرف مقابل یا محدود کردن او.در این مطلب روش‌های کنترل حسادت را به شما خواهد گفت.

پس اگر می‌خواهید با حسادت مبارزه کنید بهترین کار این است که بدانید زمانی که این حس به سراغ شما آمد چگونه باید به آن پاسخ دهید.

ابتدا واکنش‌های خود را در نظر بگیرید و سعی کنید پاسخ‌های متفاوتی بدهید. دکتر رابرت لیهی (Dr. Robert Leahy)، درمانگر رفتاری، راه‌های سالمی‌را برای کنترل افکار حسادت برانگیز زیر به شما معرفی می‌کند:

تفکر اول: خیلی حسودیم میشه و باید کاری کنم

با اینکه برخی از مردم این تفکر آگاهانه را دارند بسیاری از افراد دیگر تنها می‌خواهند این احساس را برطرف کنند بدون اینکه به کارهای خود فکر کنند. این افراد تنها روی از دست دادن توجه و محبت طرف مقابل تمرکز می‌کنند.

به جای اینکار روی حس حسادت خود تمرکز کنید، ترس‌ها و نگرانی‌های خود درباره‌ی آنچه رابطه‌تان را تهدید می‌کند بشناسید. سپس موقعیت را تشخیص دهید. اگر واقعاً چیزی برای نگران شدن وجود ندارد به خودتان اطمینان دهید که رابطه‌تان در امنیت است. همچنین به خودتان یادآوری کنید زمانی که احساس حسادت می‌کنید نباید حتماً کاری انجام دهید. اما اگر احساس می‌کنید رابطه‌تان در خطر است می‌توانید با رفتارهای درستی مانند صحبت کردن با شریک خود این مسئله را برطرف کنید.

راه مناسب دیگر برای غلبه به حس حسادت این است که مخالف کاری را که می‌خواهید انجام دهید بکنید.

به عنوان مثال به جای خشمگین شدن از طرف مقابل به او عشق بورزید و علاقه‌تان را ابراز کنید.

تفکر دوم: اگر واقعاً عاشق من بودی جذب کس دیگه‌ای نمی‌شدی

این فکر می‌تواند در حرف کاملاً درست باشد ولی در مورد احساسات قوی آدم‌ها درست نیست. خود شما نیز حتماً این تجربه را داشته‌اید که از صحبت کردن با فرد دیگری لذت برده باشید ولی به این معنا نبوده که دیگر از بودن کنار شریک خود لذت نمی‌برید. پس با این تفکر کنترل حسادت خود را به دست بگیرید.

تفکر سوم: احساس می‌کنم مشکلی دارم که حسودی می‌کنم

یکی دیگر از راه‌های کنترل حسادت همین است. گاهی اوقات افراد فکر می‌کنند مشکلی دارند که چنین حسی به آن‌ها دست می‌دهد. افراد زیادی با حس حسادت خود مبارزه می‌کنند و از داشتن چنین حسی ناراحت هستند. این واکنش باعث می‌شود به خاطر مبارزه‌ای که با حس خود می‌کنید حس مهربانی و دلسوزی نسبت به خودتان پیدا کنید. در نتیجه به جای پرورش خشم و نفرت در خودتان محبت و علاقه نسبت به شریکتان را پرورش دهید. اگر این احساس ناراحتی نسبت به خود را زیاد تجربه می‌کنید می‌توانید برای درمان به روانشناس مراجعه کنید.

روش دیگر برای دوری از افکار منفی فکر کردن به این جمله است که من ذهن حسودی دارم. زمانی که به شریک خود اعتماد دارید این روش بسیار مؤثر است. در این روش تمرکز روی تغییر واکنش در زمان حسودی است. زمانی که واکنش‌های خود را در زمان حسادت بررسی می‌کنید و سعی می‌کنید واکنش دیگری نشان دهید قادر خواهید بود رابطه‌ای شادتر سالم‌تر و امن‌تر داشته باشید.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *