داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتی

خواص تغذیه ای و دارویی روغن کانولا

روغن کانولا ( Canola Oil ) از گیاهی با همین نام بدست می‌آید که تاریخچه‌ی کشت آن به کشور خودمان ایران باز می‌گردد. این روغن گیاهی به دلیل ترکیبات مفیدش دارای خواص جالبی است که در این نوشتار به بررسی آنها می‌پردازیم. با گیاه یاب همراه باشید.

تاریخچه پیدایش روغن کلزا

کلزا، گیاهی روغنی است که مقدار مواد مضر “گلوکزینولیت” در کنجاله و “اسید اروسیک” در روغن آن بالاست و مصرف خوراکی ندارد و فقط برای جلا دادن وسایل چوبی همراه روغن برزک استفاده می‌ شود.

اگر چه در قرن سیزدهم این محصول در اروپا به عمل می ‌آمد، ولی استفاده از آن تا زمان توسعه نیروی بخار عملی نشد. در آن زمان بود که ثابت شد ترکیب روغن کلزا، بهتر از هر وسیله لغزان‌ کننده دیگری سطح فلزات را می ‌شوید.

در سال ۱۹۴۵ این گیاه به کانادا رسید و روی آن مطالعات ژنتیکی صورت گرفت و باعث شد آن را به روغنی خوراکی با درصد اسید اروسیک پایین(مضر و حدود یک درصد) تبدیل کنند.

اولین روغن خوراکی حاصل از دانه کلزا، در کانادا سال ۱۹۵۶ تولید شد. این، سرآغاز پدیده‌ای بود که بعدها یکی از رویداد های موفق کانادا نامیده شد و محصولی که زمانی مورد توجه کشاورزان کانادا قرار گرفت اکنون یک محصول عمده است که پس از گندم بیشترین درآمد را برای این کشور به همراه دارد و به حدی رشد کرده که دیگر نمی ‌توان آن را یک محصول کانادایی دانست و نام کانولا در بسیاری از کشورها برای مصرف‌ کنندگان نامی آشناست.

امروزه بسیاری از کشورهای دیگر نیز کانولا را کشت می ‌کنند، طوری‌ که دیگر یک محصول کانادایی صرف نیست، بلکه محصولی جهانی محسوب می ‌شود.

خواص تغذیه ای و دارویی روغن کانولا

ترکیبات روغن کانولا

مقداراسیدچرب اشباع روغن کانولا کم است. وشامل هردو اسیدچرب امگا۶وامگا۳ درنسبت ۲ به۱ هست. هم چنین دانسیته لیپوئید وسطح کلسترول خون راکا هش می‌دهد. به عنوان یک منبع قابل توجه ازاسیدچرب امگا۳ است. و باکاهش همه عوامل مرگ ومیر قلبی وعروقی درارتباط هست. روغن کانولا ازسازمان غذا وداروی آمریکا کفیت سلامتی بالایی را گرفته است به علت اینکه کلسترول خون رابه مقدارزیادی کاهش می‌دهد.

خواص تغذیه ‌ای روغن کانولا

یادتان باشد که جایگزین کردن روغن کانولا به جای سایر روغن ‌ها سبب افزایش دریافت اسید چرب امگا-۳ به نام اسید آلفالینولئیک (مفید) می ‌شود.

بررسی ‌‌ها نشان می ‌دهد که این چربی مفید با تاثیرات سودمند زیر، از قلب محافظت می‌ کند:

* تنظیم ضربان قلب

* کاهش التهاب

* کاهش لخته‌ های خونی

همچنین مشخص شده است که مصرف منظم این روغن، با کاهش شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری ‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

کمک به کاهش وزن

به گفته محققان به نظر می رسد اسیدهای چرب مونواشباع نشده چربی دورشکمی را هدف قرار می دهند.

محققان به منظور تلفیق روغن کانولا در رژیم غذایی توصیه کردند که از آن به هنگام سرخ کردن غذاها، پختن غذا و در سالاد استفاده شود.

در آشپزخانه

این روغن، چند کاره است و نه تنها محافظ عملکرد قلب است، بلکه طعمی خوش ‌مزه دارد و دارای بافتی نرم و سبک است.

از این روغن برای پختن، سرخ کردن و تهیه انواع سس، دسر و سالاد استفاده می ‌شود. نقطه دود آن ۲۲۰ درجه سانتی ‌گراد است (در اثر حرارت، خاصیت آن دیرتر تغییر می کند) و هیچ ‌گونه پراکسیدی (مواد مضر) تولید نمی ‌کند و سوخته نمی ‌شود.

در مقایسه با روغن معمولی، مصرف روغن کانولا به صرفه تر است، زیرا می توان چندین بار از آن استفاده کرد، بدون اینکه تغییر رنگ و بویی داشته باشد.

این روغن در برابر نور مقاوم است و تغییرات پراکسیدی آن در مقایسه با روغن‌ های دیگر تقریبا صفر است.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *