درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

برونشیت چیست؟علت، علائم و …

برونشیت به معنای التهاب لایه داخلی لوله های برونش است که هوا را به ریه ها منتقل می کنند. سرفه همراه با خلط غلیظ غالباً در افراد مبتلا به برونشیت مشاهده می شود. برونشیت ممکن است حاد یا مزمن باشد.
اغلب از یک سرماخوردگی یا عفونت تنفسی شروع می شود. برونشیت حاد بسیار شایع است. برونشیت مزمن که یک بیماری جدی تری است، تحریک یا التهاب مداوم در لایه داخلی لوله های برونش بوده و اغلب به علت سیگار کشیدن ایجاد می شود.
هرچند سرفه کردن ممکن است برای هفته ها ادامه داشته باشد اما برونشیت حاد معمولاً طی چند روز و بدون داشتن عوارض پایدار بهبود می یابد. با این حال، اگر حملات مکرر برونشیت در شما بروز کند، ممکن است شما به برونشیت مزمن مبتلا باشید که نیازمند مراقبت های پزشکی است. برونشیت مزمن یکی از اجزای بیماری مزمن انسدادی ریه(COPD) است.

علائم مرتبط با برونشیت حاد و مزمن عبارتند از

•    سرفه
•    تولید موکوس(خلط) که می تواند شفاف، سفید، زرد مایل به خاکستری یا سبز بوده و یا به ندرت همراه با خون باشد
•    خستگی
•    تنگی نفس
•    تب خفیف و لرز
•    ناراحتی در قفسه سینه
اگر شما مبتلا به برونشیت حاد باشید، ممکن است سرفه های آزاردهنده بعد از برطرف شدن التهاب برای چندین هفته باقی بماند. برونشیت مزمن به معنای سرفه ای است که حداقل سه ماه ادامه داشته و حملات عودکننده حداقل برای دو سال متوالی وجود داشته باشد.
در صورت ابتلاء به برونشیت مزمن، در برخی دوره های زمانی علائم و نشانه های بیماری تشدید می شود. در چنین شرایطی، ممکن است علاوه بر برونشیت مزمن، برونشیت حاد نیز در شما بروز کرده باشد.

علت

برونشیت حاد معمولاً توسط ویروس ها(به طور معمول ویروسی که سبب بروز سرماخوردگی یا آنفولانزا می شود) ایجاد می شود. آنتی بیوتیک ها ویروس ها را از بین نمی برند. بنابراین، این نوع داروها در بیشتر موارد برونشیت مفید نیستند.
شایع ترین علت برونشیت مزمن استعمال سیگار است. آلودگی هوا و گرد و غبار یا گازهای سمی در میحط زیست یا محل کار نیز می توانند منجر به بروز این بیماری شوند.

عواملی که خطر ابتلاء به برونشیت را افزایش می دهند عبارتند از:

•دود سیگار. در افرادی که سیگار می کشند یا با یک فرد سیگاری زندگی می کنند خطر برونشیت حاد و برونشیت مزمن بیشتر است.
•مقاومت کم. این حالت ممکن است درنتیجه سایر بیماری های حاد مانند سرماخوردگی یا بیماری های مزمن که سیستم ایمنی را به مخاطره انداخته است، ایجاد شود. افراد مسن، شیرخواران و کودکان کم سن نسبت به عفونت بیشتر آسیب پذیر هستند.
•قرار گرفتن در معرض مواد محرک در محل کار. در صورتیکه در محل کار شما موادی وجود داشته باشد که سبب تحریک ریه می شود یا در معرض بخارهای شیمیایی قرار داشته باشید، احتمال بروز برونشیت در شما بیشتر است.
•ریفلاکس معده. سوزش سردل می توانند سبب تحریک گلوی شما شده و درنتیجه احتمال ابتلای شما به برونشیت را افزایش دهد.

عوارض

اگرچه بروز یک دوره برونشیت معمولاً نگران کننده نیست، اما ممکن است در برخی افراد منجر به ذات الریه(پنومونی) شود. حملات مکرر برونشیت می تواند نشان دهنده بروز بیماری مزمن انسدادی ریه باشد.

منبع: epezeshk.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *