داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

خواص دارویی گیاه تاتوره

گیاهان زیادی در دل طبیعت ناشناخته‌اند که می‌توانند دوای دردهای بسیاری باشند. تاتوره یکی از این گیاهان است.

گیاه‌شناسی

تاتوره گیاهی به ارتفاع یک تا دو متر است که برگ‌های بزرگ تخم‌مرغی شکل، گل‌های درشت سفید رنگ و میوه‌های پوشینه‌ی خاردار دارد. برگ‌های خشک شده‌ی آن، قسمت بالایی گل و دانه‌های آن خاصیت دارویی دارند.

تاتوره بومی‌ هند است و در قسمت‌های معتدل هیمالایا و تپه‌های هند مرکزی و جنوبی می‌روید. این گیاه در هند باستان، شناخته شده بود و پزشکان هندی از آن به عنوان داروی سم‌زدا، استفراغ‌آور، هضم کننده و شفابخش استفاده می‌کردند. در این دوران، دود ناشی از سوزاندن دانه‌های آن برای درمان آسم استفاده می‌شد.

طبیعت

طبع این گیاه، سرد و خشک است.

خواص تاتوره

سیاه سرفه

در برخی کتاب‌های طب سنتی وکتاب‌های داروسازی انگلیس و آمریکا، از برگ‌ها و دانه‌های خشک شده‌ی تاتوره به عنوان یک داروی ضد انقباض و تشنج برای حالت‌های وخیم آسم و سیاه سرفه نام برده شده است. تاتوره برای اختلالات تشنجی مفید است و به خواب عمیق کمک می‌کند.

آسم

استشمام دود ناشی از سوزاندن برگ‌های تاتوره، برای آسم بسیار مفید است. می‌توان برگ‌های آن را به شکل سیگار پیچید و از آن برای تسکین حملات آسم استفاده کرد.

مالاریا

میوه‌ی تاتوره درمان مناسبی برای تب مالاریا (انواع بلغمی مزاج و صفراوی آن) است. مقدار مورد نظر میوه‌ی تاتوره را در یک دیگ سفالی بریزید و خمیری از پارچه و سفال به آن اضافه کنید. آن را روی حرارت بگذارید تا مواد به حالت نیم‌سوز درآیند و تنها ۱۲ گرم از آن به حالت ماده‌ی کیک مانند باقی بماند. زمانی که ظرف سرد شد، میوه‌ی سوخته را جدا و پودر کنید، درون یک بطری کوچک نگه دارید تا برای تب مالاریا از آن استفاده کنید.

اختلالات قلبی

این گیاه درمان خوبی برای مشکلات قلبی است. تاتوره برای تسکین دردهای قلبی، پریشانی، تپش قلب و اختلالات آئورتی مفید است.

گوش درد

برگ‌های این گیاه برای درمان گوش درد مناسب است. ۱۲۵ گرم آب برگ‌های تاتوره و ۱۲۵ گرم روغن کنجد را در ظرفی از جنس قلع بجوشانید. هفت برگ گیاه مامیران را به روغن کنجد آغشته کنید و کمی نمک روی آن بپاشید. پس از آن که نیمی از مایع بخار شد، برگ‌های مامیران را به آن اضافه کنید. برگ‌ها باید تا زمانی در مایع بجوشند که نیم‌سوز شوند. سپس مایع باقی مانده را با استفاده از یک پارچه‌ی درشت بافت، صاف کنید و در یک بطری نگه دارید. چکاندن چند قطره از این روغن در گوش به برطرف شدن گوش درد و بیماری‌های چرکی گوش کمک می‌کند.

طاسی سر

دانه‌های تاتوره، شیرین‌بیان، زعفران و سرشیر را در روغن نارگیل سرخ کنید تا زمانی که ماده‌ی جامد به شکل یک پودر سوخته درآید. مالیدن این روغن روی قسمت‌های طاس سر، رشد مو را تحریک می‌کند. از آنجایی که تاتوره سمی است، پس از دست زدن به آن، دست خود را کاملا بشویید. از تماس این ترکیب با پوست سر کودکان هم بپرهیزید.

مشکلات شیردهی

اگر مادر نوزاد خود را از دست داده باشد، جمع شدن شیر در سینه‌های مادر، مشکل به وجود می‌آورد و موجب درد شدیدی در این قسمت می‌شود. در چنین مواردی، بستن برگ‌های گرم تاتوره روی سینه‌ها، به خشک شدن بدون درد و مشکل شیر کمک می‌کند. تنها با دو یا سه بار انجام این کار، نتیجه‌ی مطلوب حاصل خواهد شد.

هشدار: غلظت معمول تاتوره، دو دسی گرم است. استفاده از آن در غلظت‌های بالا، موجب آماس مردمک‌ها و خشک شدن دهان و گلو می‌شود.

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *