درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

نکاتی برای پیشگیری از عفونت قارچی ناخن

عفونت‌های قارچی یکی از بیماری های ناخن است که می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن رخ دهند. قارچ‌ها، به طور طبیعی در کنار انواع مختلف باکتری‌ها در درون و روی پوست بدن وجود دارند، و هنگامی که یک قارچ بیش از اندازه رشد می‌کند، شخص دچار عفونت می‌شود.

قارچ ناخن، که به آن کچلی ناخن نیز گفته می‌شود، یک عفوت قارچی است که ناخن‌های دست یا ناخن‌ها پا را درگیر می‌کند. عفونت‌های قارچی، عموماً در طول زمان ایجاد می‌شوند، بنابراین، در ابتدا تغییراتی که به دلیل این عارضه در ناخن‌ها و انگشتان رخ می‌دهد خیلی جزئی‌تر از آن است که قابل تشخیص باشد. در ادامه به موضوع تقویت ناخنهای شکننده و تقویت کچلی ناخن می پردازیم.

ناخن‌های نرم حاکی از این است که رطوبت زیادی وجود دارد یا ناخن‌ها توسط مایعات تمیزکننده، مواد پاک‌کننده، لاک پاک‌کن‌ها و دیگر مواد شیمیایی آسیب دیده‌اند. استفاده از مقدمات پاک کردن ناخن یا بردن رنگ ناخن با الیاف نایلون (شناخته شده با نام سخت‌کننده‌های الیافی ناخن) ممکن است به تقویت ناخن های شکننده کمک کند. باید از استفاده سخت‌کننده‌های ناخن که حاوی سوفانامید تولوئن یا فرمالدئید هستند اجتناب شود، زیرا این مواد می‌تواند باعث تحریک و سوزش پوست شود.

نکاتی برای پیشگیری از عفونت قارچی ناخن

ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی به پیشگیری از عفونت‌های قارچی کمک می‌کند. کوتاه و تمیز نگه‌داشتن ناخن‌ها راه خوبی برای پیشگیری از عفونت است. همچنین باید از آسیب‌دیدگی پوست اطراف ناخن‌ها جلوگیری شود. اگر قرار است برای مدت زیادی دست مرطوب یا خیس بماند بهتر است از دستکش لاستیکی استفاده شود.

راه‌های دیگری برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی ناخن‌ها:

استفاده مرتب از پودرها یا اسپری‌های ضدقارچ

شستن دست‌ها بعد از دست زدن به ناخن‌های عفونی

خشک کردن کامل پاها بعد از حمام، خصوصاً بین انگشتان پا

دریافت خدمات مانیکور و پدیکور از سالن‌های قابل اطمینان

استفاده از وسایل شخصی برای مانیکور و پدیکور

پوشیدن جوراب‌هایی که رطوبت پا را به حداقل می‌رسانند

اجتناب از پابرهنه بودن در مکان‌های عمومی

استفاده کمتر از ناخن‌های مصنوعی و لاک ناخن

چشم‌انداز بلند مدت

برای برخی از افراد، عفونت قارچی به سادگی درمان نمی‌شود، طوری که ممکن است دوره اول مصرف دارو برای آن‌ها جواب ندهد. تا زمانی که یک ناخن جدید عاری از عفونت رشد نکند، نمی‌توان گفت که عفونت ناخن درمان شده است، و البته هرچند که این وضعیت نشان دهنده عاری بودن ناخن از عفونت است، با این حال امکان بازگشت عفونت همچنان وجود دارد. در موارد شدید، ناخن دچار آسیب دائمی می‌شود، طوری که پزشک مجبور می‌شود آن را از انگشت جدا کند.

مهمترین عوارض عفونت قارچی ناخن عبارتند از:

عود کردن عفونت

از دست رفتن دائمی ناخن درگیر

تغییر رنگ ناخن عفونی

سرایت عفونت به سایر بخش‌های بدن و حتی جریان خون

ایجاد یک عفونت پوستی باکتریایی به نام سلولیت

همچنین بسیار مهم است که آن دسته از مبتلایان به دیابت که به عفونت قارچی ناخن هم دچار می‌شوند به پزشک مراجعه کنند. مبتلایان به دیابت در معرض خطری بالاتری برای دچار شدن به عوارض جدی احتمالی ناشی از این نوع عفونت‌ها قرار دارند. برای همین، در صورتی که مبتلایان به دیابت احتمال می‌دهند که به عفونت قارچی ناخن دچار شده‌اند می‌بایست با یک پزشک مشورت کنند.

منبع: drmehrabian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *