داروهای گیاهیشربت و دمنوشعطارباشی و طب سنتی

خواص چای بادرنجبویه و طرز تهیه آن

بادرنجبویه گیاهی است که در طب سنتی استفاده های زیادی می شود و در درمان سردرهای عصبی نقش به سزایی دارد در مطالب گذشته به طور کامل درباره خواص این گیاه توضیحاتی دادیم، اما شاید کمتر کسی اسم چای بادرنجبویه را شنیده باشد، این چای، چای مورد علاقه مولای متقیان حضرت علی می باشد که در ادامه به طرز تهیه آن خواهیم پرداخت.

چای بادرنجبویه

گیاه «بادرنجبویه» سالهاست که توسط پزشکان مشرق زمین، برای درمان مشکلات خلقی استفاده می‌شود؛ همچنین مصرف آن جهت سردرد با منشاء عصبی، ضعف حافظه و خستگی روحی مفیدست.
دکتر علی زرگری در خصوص فواید این گیاه می‌گوید: «وارنگ بو» یا «بادرنجبویه» در طب عوام برای مصارفی از قبیل رفع دل پیچه ناشی از نفخ و تقویت معده به کار می‌رود و از مصارف اصلی و ویژگی‌های خاص آن، آرام کردن اعصاب و تقویت قلب است.
او ادامه می‌دهد: این گیاه به اشکال مختلفی از قبیل اسانس، عصاره روغنی، روغن، پماد، کمپرس و دم کرده استفاده می شود. اسانس این گیاه در آرام کردن درد معده با منشاء عصبی، احساس چنگ زدگی در معده، تپش قلب، سردردهای یک طرفه، سرگیجه، عصبانیت، بی‌خوابی، استفراغهای دوران بارداری، کم خونی دختران جوان، درد عصبی دندان و رفع تندخویی در دختران جوان و زنان بسیار مؤثرست.
برگ این گیاه، بهترین دارو برای کسی است که هنگام نگرانی واضطراب ناراحتی معده پیدا می‌کند. دم کرده آن نیز جهت تهوع، مراحل اول سرماخوردگی، خستگی عصبی و افسردگی مفیدست.
گفتنی است کمپرس، پماد و روغن حاصل از این گیاه جهت دفع حشرات و درمان زخم نیش آنها و رفع تنش عصبی، از زمان ابن سینا تجویز شده است.

طرز تهیه چای بادرنجبویه

یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه را در قوری ریخته و به آن آب جوش اضافه کنید و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش به دست آمده را هم به تنهایی و هم با مقدار کمی نبات یا عسل نوش جان بفرمایید. ( چای بادرنجبویه )

احادیث منقول از بادرنجویه

امام صادق(ع)
حوک (/ باذروج) سبزی پیامبران است. بدان که در آن، هشت ویژگی است: هضم کننده است؛ گرفتگی عروق و مجاری را می گشاید؛ آروغ را خوش بو می سازد؛ دهان را بوی خوش می بخشد؛ غذا را دوست داشتنی می سازد؛ درد و بیماری را از درون بدن، بیرون می کشد؛ و امان انسان از جذام است؛ [و] چون در درون انسان جای گیرد، همه بیماری ها را فرو نشاند.
امام علی(ع)
نزد پیامبر خدا از حوک- که همان بادروج است- سخن به میان آوردند. فرمود: «سبزی من و سبزی پیامبران پیش از من است و من، آن را دوست دارم و می خورم».

منبع: گیاه یاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *