داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

نسخه های درمانی خانگی برای ریفلاکس معده

بسیاری از ما وقتی غذا،میوه و … می خوریم دچار مشکلات گوارشی و علائم آن مانند سوزش سردل، حالت تهوع، احساس سنگینی و … می شویم که در اصطلاح عام آن را ترش کردن می گویند. تکرار این اتفاق یعنی برگشت غذا و اسید معده به داخل مری باعث بروز بیماری به نام ریفلاکس معده می شود. طب سنتی نسخه های درمانی برای این بیماری دارد.

نسخه های درمانی برای ریفلاکس معده

– کسانی که مشکل ریفلاکس و برگشت غذا یا اسید به مری و ترش کردن دارند، می توانند 30 دقیقه بعد از غذا، کمی عرق نعناع، آب جوش و عسل مصرف کنند. نعناع سبب کاهش زخم های گوارشی و نشانه های آن می شود.
شیرین بیان، معده را با یک ماده ی ژل مانند پوشش می دهد و از تحریک آن جلوگیری می کند. این گیاه به شکل تنتور یا چای در دسترس است. این گیاه باید با مشورت پزشک استفاده شود، زیرا حاوی ماده ای به نام گلیسیرین است که ممکن است عوارض ناخواسته به همراه داشته باشد.
– کمی تخم بارهنگ را به آب جوش، عسل و عرق نعناع اضافه کنید. این دارو باید حتما بعد غذا مصرف شود تا دهانه ی معده را تنگ کرده و مانع برگشت غذا یا اسید شود.
– در افرادی که ریفلاکس معده همراه یبوست است، استفاده از روغن مالی شکم با روغن های گرم و ملین مثل زیتون، کرچک، مصطکی، سیاه دانه و ….(روزی چهار بار) در جهت عقربه های ساعت می تواند کمک کننده می باشد.
زیره خواص التیام بخش دارد و دانه و روغن آن برای درمان سوزش سردل استفاده می شود. همچنین ضدیبوست و ضدباکتری های مضر بدن است، به هضم غذا کمک می کند و دردمعده و روده را بهبود می بخشد. زیره برای درمان سندروم روده ی تحریک و سوء هاضمه نیز بسیار مفید است.
عصاره ی آلوئه ورا شامل فیبر است که به تنظیم حرکات روده و کاهش یبوست و هضم غذا کمک می کند و برای درمان التهاب مفید است. می توانید مقداری از این ژل را همراه چای یا آبلیمو پیش از غذا میل کنید.
– ریشه، میوه و دانه های سنبل ختایی خواص دارویی دارد. این گیاه در بهبود نشانه های ریفلاکس معده بسیار مفید است. عصاره ی آن را با عصاره ی سیر، هویج و رازیانه مخلوط کرده و سه بار در روز، هربار یک میلی لیتر از آن استفاده کنید.
– ماده ی شیمیایی موجود در بابونه سبب کاهش التهاب می شود. استفاده ی طولانی مدت از این گیاه ممکن است سبب بروز حساسیت شود.
بادرنجبویه برای درمان نفخ معده و روده استفاده می شود. استفاده از این گیاه عوارض جانبی ندارد، اما اگر با گیاهان دیگر استفاده شود، ممکن است سبب حساسیت پوستی مانند راش یا خارش پوستی شود.
بادکش شکم نیز باعث گرم شدن و افزایش حرکات روده و تحلیل نفخ می شود.
– استفاده از داروهایی مانند آلو، انجیر، خاکشیر، ترنجبین و …. می تواند کمک کننده باشد .

منبع: بوعلی علی دارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *