درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

عوامل خطر و عوارض آریتمی قلبی!

برخی عوامل می توانند باعث افزایش ابتلاء به آریتمی قلبی شوند. این عوامل عبارتند از:

بیماری عروق کرونر قلب و سایر بیماری های قلبی و جراحی های قلب در گذشته. تنگ شدن عروق خونی، حملات قلبی، دریچه های قلبی غیرطبیعی، سابقه جراحی قلب، کاردیومیوپاتی و سایر آسیب های قلبی می توانند باعث افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف آریتمی شوند.

فشار خون بالا. فشار خون بالا باعث افزایش خطر ابتلاء به عروق کرونر قلبی می شود. همچنین فشار خون بالا باعث می شود که دیواره بطن چپ قلب، سخت و ضخیم شود که می تواند هدایت ایمپالس های الکتریکی قلب از طریق این دیواره را تحت تأثیر قرار دهد.

بیماری های قلبی مادرزادی. بیماری های قلبی مادرزادی می توانند بر ریتم طبیعی قلب اثرگذار باشند.

بیماری های تیروئید. پرکاری تیروئید، متابولیسم بدن را بیشتر کرده و می تواند منجر به افزایش ضربان قلب یا ضربان قلب نامنظم شده و یا باعث فیبریلاسیون دهلیزی شود. کم کاری تیروئید نیز، متابولیسم بدن را  کند کرده و می تواند منجر به برادی کاردی شود.

داروها و مکمل ها. داروهای سرماخوردگی و ضدسرفه حاوی سودوافدرین و برخی داروها می توانند در ایجاد آریتمی های قلبی نقش داشته باشند.

دیابت. در دیابت کنترل نشده احتمال ابتلای فرد به بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا بیشتر می شود.

آپنه انسدادی حین خواب. این اختلال، که در آن، در زمان خواب تنفس فرد برای چند لحظه قطع می شود، می تواند منجر به افزایش خطر برادی کاردی، فیبریلاسیون دهلیزی و سایر آریتمی ها شود.

عدم تعادل الکترولیت ها در بدن. برخی مواد در خون تحت عنوان الکترولیت ها مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم به جریان و حرکت ایمپالس های الکتریکی در قلب کمک می کنند. افزایش یا کاهش مقدار الکترولیت های بدن می تواند بر هدایت الکتریکی قلب و ایمپالس های آن اثر گذاشته و منجر به ایجاد آریتمی شود.

مصرف بیش از حد الکل. مصرف بیش از حد الکل می تواند بر ایمپالس های الکتریکی قلب اثر کرده و احتمال ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد. در واقع، ایجاد فیبریلاسیون دهلیزی پس از مصرف مقدار زیادی الکل، معمولاً ” سندرم قلب تعطیلات” نامیده می شود. سوء مصرف الکل به صورت مزمن می تواند منجر به کاهش کارایی قلب برای داشتن ضربان مناسب و کاردیومیوپاتی گردد.

مصرف کافئین یا نیکوتین. کافئین، نیکوتین و سایر مواد محرک می توانند منجر به افزایش ضربان قلب شده و ممکن است در ایجاد انواع شدید و خطرناک مؤثر باشند. داروهای غیرقانونی مانند آمفتامین و کوکائین می توانند به شدت بر روی قلب اثر گذاشته و باعث انواع مختلف آریتمی یا مرگ ناگهانی در اثر فیبریلاسیون بطنی شوند.

عوارض آریتمی قلبی

برخی از آریتمی ها می توانند عوارض زیر را به دنبال داشته باشند:

سکته مغزی. زمانی که قلب شما کارایی لازم را نداشته و نمی تواند خون را پمپاژ کند، خون در داخل قلب تجمع می باید. این وضعیت می تواند منجر به تشکیل لخته های خون شود. زمانی که لخته های خون شکسته و ریز می شوند، می توانند حرکت کرده و عروق مغزی را مسدود کرده و منجر به سکته مغزی شوند. این حالت می تواند منجر به آسیب بخشی از مغز یا مرگ بیمار شود. برای افرادی که فیبریلاسیون دهلیزی دارند، داروهای وارفارین(کومادین)، دابیگاتران(پرداکسا) یا ریواروکسابان می توانند از تشکیل لخته خون پیشگیری کنند.
نارسایی قلبی. نارسایی قلبی زمانی می تواند رخ دهد که به دلیل برادی کاری یا تاکی کاردی، پمپاژ خون در قلب به مدت طولانی کارایی لازم را نداشته باشد مانند حالتی که در فیبریلاسیون دهلیزی رخ می دهد. در برخی موارد، کنترل آریتمی که باعث نارسایی قلبی شده است، می تواند منجر به بهبود عملکرد قلبی شود.

منبع: epezeshk.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *