تغذیه و تناسب اندامنکات سلامتیورزش

روند تغییر فشارخون در طول ورزش

مقدمه

بنا به آمار منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA)، تقریبا ۷۴ میلیون نفر فرد بالای ۲۰ سال در ایالات متحده، بیماری فشار خون دارند. وضعیتی که مسئول حدود ۶۰ هزار مرگ در سال است. در حالی که این آمار تکان دهنده هستند، فعالیت فیزیکی متوسط برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته می تواند میزان فشار خون در حالت استراحت را به طور بالقوه پایین بیاورد و از فشار خون بالا جلوگیری کند.

هر ضربان، منظوری دارد

فشار خون عادی در حالت استراحت، کمتر از ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه است. عدد اول (۱۲۰) نشان دهنده فشار سیستولیک یا فشار وارده بر دیواره شریان ها در هنگامی است که قلب منقبض می شود. عدد کمتر از (۸۰)، فشار دیاستولیک یا فشار وارده بر دیواره شریان ها بین تپش های قلب است.

در طی ورزش، فشار سیتولیک به تدریج افزایش می یابد، چون سیستم قلبی عروقی تلاش می کند اکسیژن بیشتری به عضلات در حال فعالیت برساند. فشار دیاستولیک (عدد کمتر) به لطف رگ های خونی گشاد شده در عضلات در حال فعالیت، که به خروج گرما کمک می کنند، باید تقریبا همانقدر باقی بماند یا کمی کاهش یابد.

فواید تمرین منظم

پیش فشار خون بالا به صورت داشتن یک رقم دیاستولیک بین ۱۲۰ و ۱۳۹ میلی متر جیوه و رقم سیستولیک بین ۸۰ و ۸۹ میلی متر جیوه تعریف می شود. بیماری فشار خون مرحله یک، یک رقم فشار خون از ۱۴۰ تا ۱۵۹ بر روی ۹۰ تا ۹۹ میلی متر جیوه است. اگر شما بیماری فشار خون مرحله یک یا «نرمال بالا» دارید، با ورزش قلبی عروقی متوسط و پیوسته می توانید انتظار یک کاهش ۶ تا ۱۰ میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک و سیستولیک حالت استراحت داشته باشید.

تمرین مقاومتی به کاهش مقادیر فشار خون در حالت استراحت در افرادی با بیماری فشار خون مرحله ۱ و نرمال بالا کمک می کند. اگرچه این ممکن است مانند یک کاهش کوچک به نظر برسد، اما مطالعات نشان می دهند که حتی یک افت اندک در فشار خون می تواند به کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی کمک کند. کارشناسان ۲ تا ۵ جلسه تمرین قدرتی را در هفته به مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه در هر جلسه توصیه می کنند. هر جلسه باید شامل ۵ تا ۵۰ تکرار از ۶ تا ۱۴ تمرین مختلف با دوره های استراحت ۱۵ ثانیه تا ۲ دقیقه در بین ست ها باشد.

منبع: مجله تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *