لخته شدن خون

جلوگیری از لخته شدن خون با توصیه های عطارباشی

شاید کلمه ی ( ترمبوز ورید عمقی ) را شنیده یا خوانده باشید و برای تان آشنا باشد. ترومبوز وریر عمقی به معنای تشکیل لخته ی خونی در دیواره ی داخلی یک سیاهرگ عمقی است. این اختلال بیشتر سیاهرگ های اندام تحتانی را درگیر می کند، بیماری که خوشبختانه قابل پیشگیری و درمان است. اولین قدم برای درمان و پیشگیری از این عارضه، تغییر در رژیم غذایی است. بعضی از مواد غذایی خطر تشکیل لخته خون را افزایش می دهد، در حالی که برخی دیگر  با کاهش خطر ابتلا به این عارضه در ارتباطند. در اینجا مواد غذایی مفید در این زمینه را برای تان آورده ایم.

جلوگیری از لخته شدن خون با این خوراکی ها

نوشیدن آب

کاهش آب بدن خود می تواند از دلایل لخته شدن خون و غلیظ شدن آن باشد، بنابراین باید روزانه به انداره ی کافی آب بنوشید. نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان آب در روز برای پیشگیری از این عارضه ضروری است . به این منظور ادرار خود را چک کنید، اگر رنگ ادرار زرد و روشن باشد، به اندازه ی کافی آب نوشیده اید و اگر نه، باید مصرف مایعات را افزایش دهید.

انگور قرمز

انگور قرمز حاوی فلاونوئید است، عنصری که برای جلوگیری از لخته شدن خون از طریق ساخت پلاکت لازم و ضروری است. شیره ی انگور نیز خون افراد سرد مزاج یعنی بلغمی و سوداوی ها را رقیق می کند و برای آن ها مفید است. شیره ی انگور را هم میتوان شربت کرد و نوشید یا با ارده مخلوط کرده و به عنوان اردشیره خورد.

سیر

سیر از قدیمی ترین داروهای گیاهی است که به دلیل داشتن خواص درمانی متعدد در طب سنتی مورد استفاده بوده است. سیر خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و مصرف آن به طور منظم باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود. البته اگر شما از داروهای رقیق کننده ی خون استفاده می کنید حتما باید با پزشک تان در مورد میزان مصرف سیر مشورت کنید، چون سیر می تواند با مصرف این دارو ها تداخل ایجاد کند.

روغن زیتون

تحقیقات علمی نشان می دهد فنولهای موجود در روغن زیتون برای جلوگیری از لخته شدن خون موثرند. این روغن علاوه بر اثر حفاظتی روی سرخرگ های بدن، چسبندگی پلاکت های خون را به تاخیر می اندازد  و مقدار ترومبوکسان ( از عوامل افزایش دهنده ی پلاکت ها می باشد ) را کاهش می دهد. نمونه ی بارز این اثر مفید، رژیم غذایی مدیترانه ای است که غنی از زیتون، ماهی، سیر یا حبوبات و سبزی است، به همین دلیل آمار مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی در کشورهای حاشیه ی دریای مدیترانه پایین است.

کیوی

در افرادی که روزانه دو تا سه عدد کیوی می خورند، فعالیت پلاکت های خون کمتر است، بنابراین این افراد با کاهش خطر ابتلا به لخته شدن خون مواجه هستند. خوردن کیوی همچنین به کاهش میزان کلسترول کمک می کند.

سبزیجات برگ دار

اگر جه این سبزیجات حاوی ویتامین K بوده و خاصیت رقیق کنندگی خون را دارند، اما اگر شما داروی رقیق کننده ی خون مانند وارفارین دریافت می کنید، باید حتما با پرشکتان مشورت کنید، زیرا مصرف هم زمان سبزیجات و این دارو ممکن است تداخل دارویی داشته باشد.

چای

چای چه به شکل سبزه یا سیاه به دلیل داستن ترکیبات مفید و موثر، مانع تجمع پلاکت ها و تولید ترمبوکسان شده و قابلیت حل شدن لخته های ایجاد شده را افزایش می دهد. از جلمه ترکیبات تاثیر گذار در چای، می توان  به کاتچین اشاره کرد، مانند آسپرین از تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند و از تکثیر سلول های ماهیچه صاف دیواره ی شریان ها نیز به که تحت کلسترول بد، تولید و منجر به تشکیل پلاکت در دیواره سرخرگ ها می شود، تا اندازه ای جلوگیری کند.

نکته : محدویت های مصرف چربی های حیوانی برای جلوگیری از لخته شدن خون مهم است. همانطور که این چربی ها برای سلامت قلب و عروق مضرند، می توانند خطر ایتلا به لخته شدن خون را نیز افزایش دهند. این یعنی شما باید از چربی های ترانس ناسالم و چربی های اشباع در لبنایت و گوشت پر چرب پرهیز و از مصرف قند بالا نیز اجتناب کنید.

منبع: مجله نیک و نو


نویسنده مطلب:




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *