داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

شربت های گیاهی برای پاکسازی ریه ها

یکی از مشکلات شایع در فصل زمستان مشکلات ریوی و تنفسی است، زیرا ابتلا به بیماری های فصل سرما، آلودگی هوا، استعمال سیگار و…. باعث ورود سموم و مواد زائد در ریه‌ها و دیگر اعضای بدن می‌شود. از آن جایی که ریه‌ها عضوی ظریف و حساس نسبت به دیگر اعضای بدن هستند، زودتر آسیب می‌بینند، بنابراین نباید از پاکسازی آن‌ها غافل شوید. بر اساس منابع طب سنتی، بیماری‌های دستگاه تنفسی – ریوی معمولا در اثر کمبود و ضعف جریان انرژی ریه به وجود می‌آیند و این کمبود انرژی به شکل ضعف عمومی، خستگی شدید، دم و بازدم کوتاه و… ظاهر می‌شود. تنگی نفس و مشکلات ریوی می‌تواند ناشی از مشکلات قلبی یا معده، رطوبت یا بلغم غلیظ، ریزش اخلاط از سینوس‌ها یا سر به سمت پائین بدن، ورم ریه یا مری و ضعف عضلات تنفسی است. پاک‌سازی ریه‌ها به شما کمک می‌کند با آرامش نفس بکشید. در این‌جا برخی از شربت های گیاهی را برای پاک‌سازی ریه‌ها برای‌تان آورده‌ایم. با عطارباشی همراه باشید.

شربت های گیاهی

معجون آلوخشک

آلو بخارا یکی از میوه‌های خشک پرطرفدار و مفید برای پاک سازی ریه و کبد است، زیرا پتاسیم، نیاسین، ویتامین A و B۶ و ماده شیمیایی به نام هیدروکسی فنیلی ساتین دارد و مصرف آن باعث تحریک عضلات نرم روده بزرگ و در نتیجه، دفع سموم و مواد زائد از بدن می‌شود.

۱۵ تا ۲۰ عدد آلوخشک را دو لیوان آب بریزید و بجوشانید، سپس یک تکه چوب دارچین به آن اضافه کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه دم بکشد. زمانی که رنگ آب و آلو کاملا عوض شد (آلو، رنگ چوب دارچین می‌گیرد و پف می‌کند) آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.

سپس آب و آلو خشک را از هم جدا کنید. آلوها را له کرده، در صافی بریزید و با قاشق چوبی صاف کنید تا تمام گوشت آلو از صافی خارج شود. آلوی صاف شده را داخل آب آلو بریزید و صبر کنید تا خنک شود، سپس داخل آن یک قاشق مرباخوری زردچوبه بریزید و خوب مخلوط کنید.

سپس ظرف را در یخچال بگذارید. به مدت دو روز، صبح ناشتا از این معجون بنوشید. یادتان باشد در این دو روز از چربی‌ها، لبنیات و غذاهای فست فودی استفاده نکنید. این معجون را هر شش ماه، فقط دو روز مصرف کنید تا تاثیر فوق العاده آن را در شست و شوی ریه و کبدتان ببینید.

شربت سیر و شیر

ترکیب سیر و شیر یکی از بهترین شربت های گیاهی و داروهای پاک کننده ریه و روده‌ها از اخلاط مضر است و از واکنش‌های التهابی و آلرژیک دستگاه تنفسی می‌کاهد.

این دو ماده غذایی، به دلیل داشتن خواص پاک کنندگی تاثیر زیادی در پاک سازی فلزات سنگین تجمع یافته در بدن دارند. علاوه بر این سیگاری‌ها و افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند نیز باید سیر بیشتری مصرف کنند تا به دفع سموم ناشی از دخانیات کمک کند.

به این منظور، چند حبه سیر را در مقداری شیر بجوشانید، سپس کمی عسل به آن اضافه کنید و اجازه دهید این مخلوط گیاهی سرد شود و بعد دوبار در روز از آن بنوشید. اگر به این شربت گیاهی حساسیت نشان دادید، مصرف آن را قطع کنید.

شربت سیر و آویشن

این ترکیب درمانگر باعث سم‌زدایی از ریه‌ها می‌شود. ترکیب خواص سیر با اثر ضدعفونی کننده آویشن، سلامت ریه‌ها را حفظ می‌کند. ۱۰ حبه سیر را در هاون بکوبید تا به شکل خمیر درآید، سپس سه شاخه برگ آویشن به آن اضافه کنید و دوباره بکوبید تا مخلوط و یکدست شوند. ترکیب را داخل یک ظرف شیشه‌ای تمیز و روی آن مقداری روغن زیتون بریزید به طوری که سطح آن را بپوشاند. اجازه دهید ترکیب حاصل یک شب کامل بماند. می‌توانید یک قاشق چای خوری از آن را صبح ناشتا میل کنید. بعد از دو هفته مصرف، اثر آن را روی ریه‌ها خواهید دید.

شربت های گیاهی

شربت پیاز و زردچوبه برای سیگاری‌ها

از شربت های گیاهی بسیار موثر و پرخاصیت است. پیاز یک خلط آور طبیعی و موثر است که خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و روی سلامت ریه‌ها تاثیر می‌گذارد. مصرف این ماده باعث شل شدن عضلات سیستم تنفسی و افزایش جریان هوا می‌شود. کورکومین زردچوبه در کاهش التهاب و پاکسازی ریه‌ها موثر است و مانند محافظی در برابر بیماری‌های ریوی عمل می‌کند. پ

ولیفنول‌های موجود در این ادویه نیز از رشد و گسترش رادیکال های آزاد پیشگیری می‌کنند. زنجبیل یک ریشه درمانی موثر برای باز کردن برونش‌ها و تخلیه خلط‌های ریه است. این ماده آنتی باکتریال خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی فوق العاده‌ای روی ریه‌ها دارد.

از ترکیب این مواد، یکی از بهترین شربت های گیاهی حاصل می‌شود که برای پاکسازی ریه‌ها به خصوص ریه افراد سیگاری بسیار مفید است و به تنفس بهتر آن‌ها کمک می‌کند. ابتدا نیم لیتر آب بجوشانید، زمانی که آب جوش آمد، دو عدد پیاز را تمیز بشویید و پوست بکنید، سپس با ۵۰ گرم زنجبیل، دو قاشق مرباخوری عسل و یک قاشق چای خوری زردچوبه به آب اضافه کنید.

اجازه دهید پیازها به مدت ۳۵ تا ۴۰ دقیقه با حرارت ملایم بپزند. گاهی مواد را هم بزنید تا به مرور نوعی شربت حاصل شود. به تدریج که مواد غلیظ و پیازها کاملا پخته شدند، زیر شعله را خاموش کرده و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید مواد به مدت یک ساعت بماند. در مرحله بعد لازم است این شربت را صاف کنید تا شربتی با بوی کمی تند حاصل شود.

این نوشیدنی را داخل شیشه بریزید و در محلی خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید. از این اکسیر پاک کننده ریه‌ها دو قاشق مرباخوری در روز بنوشید.

شربت زنجبیل و عسل

زنجبیل حاوی خواص ضدویروسی است و قدرت دفاعی بدن را بالا می‌برد. همچنین باعث دفع مواد زائد تجمع یافته در ریه‌ها می‌شود. زنجبیل در ترکیب با پیاز، سیر و عسل یک داروی خانگی موثر برای پاکسازی ریه‌ها، ترکیبات سم‌زدا و کاهش التهاب محسوب می‌شود.

نیم لیتر آب و مقداری عسل را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم گرم کنید. سپس دو عدد پیاز را پوست کنده و آن اضافه کنید و هم بزنید. یک تکه زنجبیل تازه و سه حبه سیر له شده را اضافه کنید و هم بزنید.

زمانی که ترکیب به جوش آمد، زیر شعله را کم کنید و به هم زدن ادامه دهید. باید اجازه دهید آب ترکیب به نصف برسد، سپس ترکیب را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود، می توانید شربت به دست آمده را در یخچال نگهداری کنید. به مدت دو هفته، هر روز صبح ناشتا، یک قاشق غذاخوری از این شربت میل کنید.

منبع: نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *