تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

مواد غذایی مورد تایید پزشکان

غذا زندگی شما را نجات می دهد. این جمله اصلا مبالغه آمیز نیست. اما اگر یک برنامه ی غذایی اشتباه را دنبال کنید دچار بیماری خواهید شد. پس سعی کنید از غذاهای مناسب استفاده کنید تا دچار بیماری هایی چون دیابت، مشکلات قلب، افزایش وزن و سرطان نشوید. در این مقاله به مواد غذایی مورد تایید پزشکان که در برنامه ی غذایی خود به شدت می گنجانند، اشاره شده است.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: حبوبات

حبوبات سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و پروتئین است و خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و چاقی را کاهش می دهد. این غذای سرشار از فیبر به عنوان یک عامل سم زدای طبیعی عمل می کند و سموم، کلسترول و استروژن اضافی را از بدن شما خارج می کند. برای جلوگیری از ورود بیسفنول آ به بدن (ماده ی شیمیایی که در دیواره ی بیشتر غذاهای کنسرو شده یافت می شود) و صرفه جویی بیشتر در هزینه ها، از حبوبات خشک شده ی ارگانیک استفاده کنید. آنها را چندین ساعت پیش از مصرف در آب قرار دهید و سپس آب کشی کرده بپزید.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های قوی پلی فنول (که کاتچین نامیده می شود) و اپی گالوکاتچین گالات می باشد. مطالعات زیادی نشان می دهد که چای سبز خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ، سینه، معده، ریه و پروستات را کاهش می دهد. آن را به صورت سرد نیز می توانید مصرف کنید. خواص چای سبز سرد همانند چای سبز داغ می باشد. اما سعی کنید آن را همراه با شیر مصرف نکنید، چرا که هنوز کارشناسان نسبت به اینکه آیا افزودن لبنیات به چای سبز می تواند خواص آن را افزایش دهد یا نه به نتیجه ای نرسیده اند.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: انار

انار در قسمت بالای فهرست سوپرفودها قرار دارد. دانه های این میوه سرشار از آنتی اکسیدان، آمینو اسیدهای مهم و مواد معدنی افزایش دهنده ی ایمنی همچون زینک، مس و ترکیبات دیگری است که کلسترول را کاهش می دهد و پوست شما را در برابر آفتاب محافظت می کند. اگر می خواهید از آب انار استفاده کنید، تنها آب میوه ی ۱۰۰ درصد طبیعی آن را مصرف کنید، چرا که انواع مصنوعیش سرشار از قند است و به بدن شما آسیب می رساند.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: سبزیجات سبز

بروکلی سرشار از سولفوران است- ماده ای که از ابتلا و یا بازگشت سرطان جلوگیری می کند. از سبزیجات برگ دار سبز و کلم برگ استفاده کنید تا به میزان کافی ویتامین K ضد التهابی و لوتئین (یک کارتنوئید که خطر دژنراسیون ماکولار را کاهش می دهد) دریافت کنید. سبزیجات برای قلب شما نیز مفید می باشند. روزانه تنها یک وعده سبزی خام (معادل نصف فنجان سبزی پخته)، خطر ابتلا به حمله ی قلبی را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد. بروکلی را تا حدی بخار پز کنید که رنگ آن سبز روشن شود، پختن بیش از حد، آن را تلخ می کند و مواد مغذی اش را از بین می برد. اگر طعم کلم بروکلی را دوست ندارید می توانید آن را همراه با غلات کامل، آجیل، فلفل قرمز و هویج مصرف کنید.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: تخم مرغ

مغز شما به تخم مرغ نیاز دارد. این ماده ی غذایی، انتقال دهنده های عصبی دوپامین، نوراپی نفرین و اپی نفرین تولید می کند که موجب بهبود هوشیاری، انرژی و خلق و خوی شما می شود. تخم مرغ سرشار از کولین نیز هست- یک ویتامین B اجباری برای عملکرد درست سلول ها. از تخم مرغ های ارگانیک استفاده کنید. ویتامین D تخم مرغ های ارگانیک، ۶ برابر و کلسترول آنها یک سوم تخم مرغ های معمولی است. به علاوه این تخم مرغ ها دو برابر تخم مرغ های معمولی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مفید برای قلب و مغز است.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: کفیر

درست همانند ماست، کفیر سرشار از پروتئین و کلسیم است که سطح باکتری های مفید را افزایش و میزان لاکتوز را کاهش می دهد. این نوشیدنی تخمیر شده، روده ی شما را سرشار از باکتری های مفید کرده و به کاهش وزن شما نیز کمک می کند. چه ماست و چه کفیر مصرف می کنید، به دنبال انواع ساده و فاقد قند آن باشید.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: سالمون غیر پرورشی

سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است- ترکیباتی که به بهبود خلق و خوی شما کمک می کنند، عملکرد تعمیری سلول ها را افزایش می دهد و چین و چروک ها را از بین می برد. تنها ۱۰۰ گرم ماهی سالمون غیر پرورشی ویتامین D روزانه ی شما را تامین می کند. ویتامین D برای سلامت استخوان ها و پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. تنها سعی کنید از ماهی های غیر پرورشی استفاده کنید، چرا که در انواع پرورشی آن از آفت کش ها استفاده می شود.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: سیب

حتما دانشی پشت این جمله است که “مصرف روزانه ی یک سیب، شما را از مراجعه به پزشک بی نیاز می کند.” این میوه سرشار از فیبرهای محلول است- فیبری که به کاهش کلسترول شما کمک می کند. آنتی اکسیدان ها و فیتو مغذی های قوی موجود در آن از التهاب جلوگیری می کنند. نکته جالب دیگر اینجاست که سیب برای کاهش سایز دور کمر شما نیز مناسب است. مطالعات نشان داده است که مصرف یک سیب ۱۵ دقیقه قبل از غذا، مصرف کالریتان را تا ۱۵ درصد کاهش می دهد.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: آجیل ها

محققان دانشکده ی کشاورزی ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که بادام و پسته از میزانی که پیش تر اعلام شده کالری کمتری دارند. این حقیقت برای همه ی آجیل ها وجود دارد. افراد پیری که در رژیم غذایی خود از مواد غذایی سرشار از ویتامین E و امگا ۳۳ (مواد موجود در آجیل) مصرف می کردند، کمتر دچار عارضه ی کوچک شدن مغز شدند. برای میان وعده از آجیل استفاده کنید. طبق مطالعات، مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین و چربی های سالم، کالری سوزی را برای سه ساعت و حتی بیشتر افزایش می دهد.

مواد غذایی مورد تایید پزشکان: روغن نارگیل

لازم نیست از همه ی چربی ها دوری کنید. تنها از مصرف چربی های ناسالم بپرهیزید. به دلیل محتوای چربی های اشباع ، این روغن سرشار از چربی های زنجیره متوسط است که بدون آسیب به قلب، متابولیسم تان را افزایش می دهد. از روغن نارگیل های غیر فرآوری شده ی خام استفاده کنید.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *