تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

موادغذایی افزایش دهنده متابولیسم بدن

برخی از غذاها، با کاهش التهاب و به طور غیر مستقیم موجب افزایش سوخت و ساز بدن شما می شوند، اما برخی دیگر با افزایش گرمازایی (یا تولید گرما) و به طور مستقیم موجب چربی سوزی بیشتر می شوند. فهرست زیر، برخی از غذاها که بر روی متابولیسم و توانایی بدن شما برای کاهش وزن تاثیر می گذارد را معرفی کرده است.

۱- زنجبیل

زنجبیل نه تنها یک ماده ی ضد التهابی با خواص آنتی اکسیدان است، بلکه یکی از غذاهای افزایش دهنده ی سوخت و ساز در بدن می باشد. خواص افزایش دهنده ی متابولیسم آن به دلیل ترکیبات منحصر به فردی چون جینجرول می باشد. جینجرول نه تنها به هضم غذا کمک می کند، بلکه دمای بدن و متابولیسم آن را تا ۲۰ درصد پس از مصرف افزایش می دهد.

۲- فلفل هندی

فلفل هندی سرشار از کپسایسین است. این ماده به شدت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد. کپسایسین کمی دمای بدنتان را افزایش می دهد که بدان وسیله میزان متابولیسم و چربی سوزی را بالا می برد. به علاوه کپسایسین از مغز اندروفین آزاد می کند. این مولکول های مورفین شکل به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و همین که از مغز آزاد می شوند، احساس خوبی در بدن ایجاد می کنند.

فلفل هندی نه تنها موجب افزایش متابولیسم بدن می شود، بلکه سطح کلسترول LDL را در خون کاهش می دهد و خطر ابتلا به مشکلات عروقی را کاهش می دهد.

۳- دارچین

دارچین تنها برای پای سیب و هات چاکلت مصرف نمی شود، بلکه ماده ای است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. این ماده سرشار از کومارین است، ماده ای که متابولیسم کربوهیدرات ها را در بدن تنظیم می کند. کومارین اثر انسولین را نیز در بدن افزایش می دهد و جذب گلوکز را توسط بافت های بدن بالا می برد. دارچین با کاهش انعقاد خون به رقیق شدن آن کمک می کند.

این خواص به تنهایی دارچین را به یکی از بهترین افزایش دهنده های متابولیسم تبدیل کرده است، دارچین به شدت اشتها را سرکوب می کند که برای کنترل وزن بسیار اهمیت دارد. این ماده نه تنها برای سلامت و سوزاندن چربی ها اهمیت دارد، بلکه طعم بسیار خوبی به غذاها نیز می دهد. با خواص شگفت انگیز دارچین آشنا شوید.

۴- زردچوبه

در برخی از طب ها همچون طب آیورودایی، زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی، آنتی بیوتیک و تب بری، یک غذای فوق العاده محسوب می شود. زردچوبه که یکی از مواد اصلی دستورالعمل های کاری سنتی هند است، سرشار از کورکومین می باشد که یک ماده ی ضد التهاب در منابع غذایی به حساب می آید. از آنجا که التهاب یکی از مشکلات بزرگ سلامتی و عامل عدم کاهش وزن است، کاهش التهاب بدن بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که شما می توانید این ادویه را در بسیاری از رژیم های غذایی کاهش وزن بیابید.

۵- سبزیجات چلیپایی

گرچه بیشتر تحقیقاتی که بر روی سبزیجات چلیپایی همچون کلم برگ، گل کلم، کلم بروکسل و بروکلی انجام شده، سعی در بیان اهمیت خواص شگفت انگیز ضد سرطانی آنها دارد، اما نکته ی دیگر اینجاست که مصرف آنها به کاهش وزن نیز کمک می کند.

اول از همه اینکه این سبزیجات سرشار از فیبر هستند که شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می دارند و از پرخوری شما جلوگیری می کنند. دوم اینکه، حاوی سولفوروفان (و ترکیبات مشابه دیگر) هستند که به سم زدایی بدن شما کمک می کنند. چنین مسئله ای اهمیت دارد، چرا که اگر بدن شما نتواند به درستی روند سم زدایی را انجام دهد، برای تنظیم متابولیسم انرژی، قند خون و از بین بردن سموم و هورمون های مازادی که در آن ساخته می شود، دچار مشکل خواهد شد. مسئله ی سمی شدن بدن، یکی از افزایش دهنده های چربی است که کاهش وزن را مهار می کند.

۶- روغن نارگیل

یکی از خواص افزایش دهندگی متابولیسم روغن نارگیل، به دلیل داشتن تری گلیسرید با زنجیره ی متوسط است. اما روغن های دیگر دارای تری گلیسرید با زنجیره ی طولانی هستند که بیش از اینکه بسوزند، ذخیره می شوند. اسیدهای چرب با زنجیره ی متوسط نسبت به چربی های زنجیره بلند، دارای مسیر متابولیکی متفاوتی می باشند. به طور کلی چربی های زنجیره متوسط سریع تر توسط بدن جذب می شوند و بهتر به عنوان سوخت مصرف می شوند. نتیجه ی این تسریع سوخت و ساز بدن این است که چربی به جای اینکه در بدن ذخیره شود، به خوبی به سوخت تبدیل می شوند تا توسط اندام ها و ماهیچه ها مصرف شوند.

تری گلیسرید زنجیره متوسط محتوای کالری کمتری نسبت به چربی های زنجیره بلند دارد (به ترتیب: ۸٫۳ کالری در هر گرم و ۹ کالری در هر گرم). علاوه بر پایین بودن محتوای کالری آنها، تری گلیسریدهای زنجیره متوسط، به اندازه ی تری گلیسریدهای زنجیره بلند در ذخایر چربی انباشته نمی شوند. تری گلیسریدهای زنجیره متوسط، گرمازایی (سوختن چربی ها) بدن را افزایش می دهند، به همین دلیل مصرف آنها به سه صورت به کاهش وزن کمک می کند: (۱) محتوای کالری آنها نسبت به چربی های دیگر کمتر است. (۲) به ندرت به عنوان چربی ذخیره می شوند. (۳) به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کنند.

۷- پروتئین

پروتئین به گروهی از مواد غذایی اطلاق می شود، نه یک غذای خاص. نقش آن در کمک به افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن بی نظیر است.

این گروه از مواد غذایی برای کاهش وزن فوق العاده هستند. یک یافته ی ثابت در مورد کاهش وزن و حفظ توده ی ماهیچه ای وجود دارد و آن هم مصرف پروتئین است.

برای حفظ لاغری پایدار، با ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین آغاز کنید. مصرف پروتئین، شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و از پرخوری شما جلوگیری می کند. به علاوه، میزان متابولیسم بدن شما را بیشتر از (کربوهیدرات و چربی) افزایش داده و کالری بیشتری می سوزاند. اما چگونه سالم ترین پروتئین های حیوانی را انتخاب کنیم؟

گرچه مصرف پروتئین اهمیت دارد، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد. اگر به هر دلیلی در یک روز خاص پروتئین کافی مصرف نکردید، نگران نباشید، اتفاق خاصی برایتان نمی افتد. کبد و ماهیچه های شما دریایی از پروتئین هستند که در مواقعی که به پروتئین نیاز دارید، آن را برایتان تامین می کنند. آنچه که اهمیت دارد این است که متوسط میزان مصرف پروتئین شما باید به طور کلی مناسب باشد: نه خیلی کم و نه خیلی زیاد.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *