تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ایویتامین و مواد معدنی

کربوهیدرات هایی که باید مصرف کنیم

برخی از افراد تصور می کنند کنار گذاشتن کربوهیدرات ها منجر به کاهش وزن خواهد شد، اما چنین عقیده ای الزاما صحیح نیست. در واقع، کربوهیدرات ها عنصر اصلی هر رژیم متعادلی است. گرچه کربوهیدرات های ساده (همچون نان سفید، پاستا و غذاهای حاوی شکر) غذاهایی با کالری متراکم محسوب می شوند که ارزش غذایی بالایی ندارند، اما کربوهیدراتهای دیگر همچون میوه ها، حبوبات، غلات و حتی سبزیجات دارای نقش اساسی در یک رژیم غذایی سالم به حساب می آیند. در ادامه به معرفی برخی از کربوهیدرات مفید پرداخته می شود.

عدس

این منبع پروتئین و کربوهیدرات گیاهی در هر وعده حاوی بیش از ده گرم فیبر است که جذب کربوهیدرات ها را به تاخیر می اندازد. پروتئین موجود در عدس، سطح قند خون را ثابت نگه می دارد و شما را برای مدتی طولانی سیر نگه می دارد.

کدو حلوایی

هر فنجان از این سبزی نشاسته دار، حاوی ۱۶ گرم کربوهیدرات است و جایگزین بسیار مناسبی برای پاستا محسوب می شود. می توانید کدو حلوایی را با نودل و سس پاستا مخلوط کرده نوش جان کنید. این مخلوط نه تنها سرشار از کدو است، بلکه سنگینی پاستا را نیز به همراه ندارد.

جو

متخصصان تغذیه بر مصرف این غلات تاکید می کنند، چرا که شاخص گلیسمی آن پایین تر از غلات دیگر است. بدین معنا که سطح قند خون را به شدت بالا نمی برد. جو سرشار از کربوهیدرات هایی است که یک انرژی پایدار تولید می کند و شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

حبوبات

حبوبات یک منبع عالی از پروتئین های گیاهی است. این دسته از کربوهیدرات ها نیز دارای شاخص گلیسمی پایینی می باشند. حبوبات، سرشار از آهن، مس، فسفر، منگنز و منیزیم می باشند که بیشتر مردم به اندازه ی کافی از آن دریافت نمی کنند.

ماست

این پروتئین گیاهی همانند حبوبات، یک کربوهیدرات سالم است. ماست سرشار از کلسیم و پروبیوتیک نیز هست که باکتری های مفید روده ی شما را تغذیه می کند. سعی کنید از ماست چکیده که پروتئین آن بیشتر است، استفاده کنید.

کفیر

کفیر نیز همانند ماست یک محصول لبنی تخمیر شده و سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و پروبیوتیک است. کفیر را می توانید به عنوان یک صبحانه ی سالم مصرف کنید.

جوانه ی گندم

این غله ی کوچک بخشی از گیاه گندم است که جوانه می زند و به گیاه دیگری تبدیل می شود. جوانه ی گندم یک کربوهیدرات است که سرشار از مواد مغذی دیگری همچون ویتامین E، فولیک اسید، منیزیم، تیامین، فسفر و زینک می باشد. متاسفانه، جوانه ی گندم در طی روند تبدیل گندم به آرد سفید از بین می رود. برای افزودن این کربوهیدرات سالم به رژیم غذایی خود از دانه هایی استفاده کنید که به جای آرد سفید از غلات کامل تشکیل شده اند.

ذرت

گرچه این سبزی نشاسته دار ممکن است به شدت فرآوری شده، به شربت ذرت تبدیل شود، اما ذرت تازه یک کربوهیدرات سالم محسوب می شود. ذرت یک غلات کامل محسوب می شود که سرشار از فیبر، پتاسیم، آنتی اکسیدان و ویتامین C است. آن را می توانید تازه و یا به صورت بو داده مصرف کنید.

قارچ

قارچ سرشار از ویتامین D (ویتامین موجود در نور خورشید که بیشتر ما از کمبود آن رنج می بریم)، B (مفید برای سلامت قلب و مغز) و سلنیوم (آنتی اکسیدانی که آسیب های سلولی را تعمیر می کند) است. برای دریافت یک کربوهیدرات سالم، می توانید در زمان پخت همبرگر به جای گوشت گوساله از قارچ استفاده کنید.

تربچه

این سبزی یک کربوهیدرات سالم است و به خانواده ی سبزیجات چلیپایی تعلق دارد. تربچه سرشار از ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان است و خواص ضد سرطانی دارد. آنها را می توانید به سالاد یا ساندویچ خود اضافه و یا آنها را خام و یا پخته مصرف کنید.

سیب

گرچه تمام میوه ها سرشار از کربوهیدرات هستند، اما سیب بهتر از آنهاست چرا که قابل حمل است و دوام بیشتری نسبت به میوه های دیگر دارد. فیبر پوست سیب، آنقدر زیاد است که ۱۷ درصد از فیبر روزانه ی شما را تامین می کند.

بروکلی

سبزیجات، جزء کربوهیدراتهای جامد محسوب می شوند. بروکلی به دلیل داشتن خواص ضد سرطانی، حفظ سلامت استخوان ها و داشتن آنتی اکسیدان ها بسیار مفید است. بروکلی یک کربوهیدرات مغذی است که هر کالری از آن دارای ارزش غذایی می باشد.

منبع: برنافیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *