تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

بهترین مواد غذایی برای بهبود گوارش

مطالعات نشان داده است که در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ میلیون آمریکایی از بیماری های گوارشی همچون سلیاک، سندروم روده ی تحریک پذیر، عدم تحمل لاکتوز و نفخ رنج می برند. سندروم روده ی چکه کن، یک اختلال رایج گوارش دیگر است و زمانی رخ می دهد که لوله ی گوارشی آسیب می بیند و به پروتئین هایی همچون گلوتن، باکتری های مضر و ذرات هضم نشده ی غذا اجازه می دهد وارد جریان خون شوند.

با گذشت زمان، این ذرات موجب التهاب، پاسخ ایمنی و اشکال در هضم غذا می شود. بیشتر افراد با مصرف غذا احساس ناراحتی در معده شان می کنند و به دنبال یک راه حل می گردند.

پیدا کردن دلیل اصلی مشکلات روده دشوار است، اما دلیل آن بیشتر رژیم غذایی و سبک زندگی ماست. رژیم های غذایی غربی سرشار از کربوهیدرات های فرآوری شده، چربی های ناسالم، منابع پروتئینی کم کیفیت و کمبود میوه ها و سبزیجات تازه است که برای سیستم گوارشی بسیار مضر است. اما خبر خوب اینجاست که گرچه انتخاب غذاهای بد موجب آسیب های شدید به سیستم گوارشی می شود، اما انتخاب غذاهای خوب دارای آثار معکوسی بر روی آن می باشد. با وارد کردن برخی از غذاها به رژیم غذایی تان می توانید روده و سیستم گوارشی خود را بهبود بخشید. غذاهای زیر را امتحان کنید تا به سرعت بهبود پیدا کنید.

سوپ عصاره ی استخوان

سوپ عصاره ی استخوان، اولین غذایی است که می تواند برای بهبود گوارش و سندروم روده ی چکه کن استفاده شود. اما توجه داشته باشید که منظور از این سوپ، سوپ های کنسرو شده ی آماده ای نیست که آنها را از سوپر مارکت ها خریداری می کنید. منظور از سوپ عصاره ی استخوان، سوپی است که اجداد ما آن را درست می کردند: یعنی با مغز استخوان، تاندون ها، رباط ها و همه ی قسمت های غیر قابل خوردن احشام که در آب جوشیده شود و آب آن برای چندین روز مصرف شود.

جوشاندن استخوان و رباط ها موجب آزاد شدن ترکیبات شفا بخشی چون کلاژن می شود که به طور کلی می تواند به سلامت سیستم گوارشی کمک کند. کلاژن تا جایی از دیواره ی لوله ی گوارشی محافظت می کند و آن را تسکین می دهد که افرادی که به غذاها آلرژی دارند نیز می توانند آنها را تحمل کنند.

یکی دیگر از فواید این سوپ آن است که افرادی که به دلیل هضم ضعیف غذاها از ناراحتی های پوستی رنج می برند، کلاژن موجود در آن موجب افزایش کشسانی پوست و کاهش سلولیت می شود.

فرآورده های نارگیل

فرآورده های نارگیل شامل روغن نارگیل، شیر نارگیل و آب نارگیل برای بهبود گوارش و حفظ روده ی سالم بسیار مفید است. از آنجا که این محصولات به جذب ویتامین های محلول در چربی، کلسیم و منیزیم کمک می کنند، موجب جریان یکنواخت نیز در بدن می شوند.

روغن نارگیل و شیر نارگیل سرشار از الکترولیت و چربی های سالم قابل هضم هستند که موجب افزایش آب رسانی به لوله ی گوارش و کاهش ابتلا به یبوست می شوند. این دو فرآورده ی نارگیل به دلیل خواص ضد قارچی با باکتری های مضر و مخمرها مبارزه می کنند. عدم تعادل مخمرها موجب کاهش اسید روده، اشکال در هضم غذا و التهاب می شوند. برای افزایش خاصیت این ماده به جای روغن زیتون فوق العاده بکر از روغن نارگیل استفاده کنید و به قهوه ی صبحانه ی خود، شیر نارگیل اضافه کنید.

غذاهای حاوی پروبیوتیک

پروبیوتیک ها، باکتری هایی هستند که دیواره ی لوله ی گوارش شما را تشکیل می دهند و توانایی بدن را برای جذب مواد مغذی و مبارزه با عفونت ها افزایش می دهند. در حقیقت ده برابر سلول های موجود در بدن شما، پروبیوتیک وجود دارد. این عوامل مفید موجب تعادل باکتری های مفید و مضر در روده ی شما می شود. وقتی عدم تعادل در روده به نفع باکتری های مضر تمام شود، مشکلات گوارش ایجاد می شود.

خوشبختانه غذاهای سرشار از پروبیوتیک می تواند این مشکلات را از بین ببرد. غذاهای تخمیری همچون کیمچی، کفیر و میسو سرشار از پروبیوتیک است و حتی میزان آن در این غذاها بیشتر از مکمل های آن است. پروبیوتیک ها به حفظ سلامت حرکات روده کمک می کنند و به عنوان دربان جریان خون عمل کرده، از ورود عوامل ناخوشایند به آن جلوگیری می کنند. آنها به درمان سندروم روده ی چکه کن و یبوست نیز کمک می کنند. درست کردن اسموتی با کفیر به جای ماست برای بهبود عمل گوارش بسیار مفید است.

کامبوجا

گرچه ممکن است تصور کنید کامبوجا یک محصول جدید است، اما باید بدانید که این نوشیدنی تخمیری که از چای سیاه و شکر تولید شده بیش از هزاران سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. کامبوجا، سرشار از اسیدهای سالم، پروبیوتیک و آنزیم است. مواد موجود در آن نه تنها برای سیستم گوارشی مفید است، بلکه آن را از بیماری هایی چون سندروم روده ی چکه کن و دیگر بیماری ها حفظ می کند. به علاوه مطالعات نشان داده است که نوشیدن این ماده تنها به مدت چهار روز در موش هایی که دچار زخم معده هستند به اندازه ی درمان های دارویی موثر است. کامبوجا همانند مواد دیگر سرشار از پروبیوتیک، از افزایش مخمرها جلوگیری می کند و موجب افزایش باکتری های مفید در روده می شود. این نوشیدنی فوق العاده انرژی زا است، بنابراین آن را می توانید به جای نوشابه مصرف کنید.

دانه ها

دانه هایی چون چیا، بذر کتان و کنف سرشار از فیبر و بسیار مفید برای هضم غذاها می باشد. از آنجا که این مواد فیبر فراوانی دارند (مثلا هر ۲۸ گرم دانه ی چیا حاوی ۱۱۱ گرم فیبر است)، به حرکات منظم روده و داشتن مدفوع سالم کمک می کنند. این دانه ها با خارج کردن ذرات ناخواسته و حفظ ویتامین ها و مواد غذایی از دیواره ی لوله ی گوارش شما محافظت می کنند. افزودن این دانه ها به غذا موجب تسکین التهاب و بهبود هاضمه در افراد مبتلا به بیماری های کرون و غیره می گردد. اگر این دانه ها جزء سردیجات نبودند، غذای خوبی برای باکتری های مفید و از بین بردن باکتری های مضر محسوب می شدند.

منبع: فیتامین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *