پرهیزاتدرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

موارد استفاده و عوارض قرص آ اس آ

قرص آ اس آ

قرص آ اس آ  ضد تب می باشد . درد و التهاب را تسکین میبخشد و ضد آنهاست . همچنین قرص آ اس آ  از تجمع پلاکت ها و انعقاد خون ممانعت می کند . مستقيما” فعاليت آنزيم سيکلواکسيژناز را مهار کرده و به اين ترتيب باعث نقصان ساخت پيش مرحله‌های پروستاگلاندين‌ها و ترومبوکسان از اسيد آراشيدونيک مي‌گردد. ضمنا” آ.اس.آ مي‌تواند از به هم چسبيدن پلاکت‌ها جلوگيری کند. اثر ضد التهابي و مهار تجمع پلاكتها از طريق مهار پروستا گلاندينها از ویژگیهای آن است .

عوارض دارويي قرص آ اس آ

برخی از بيماران که مبتلا به آسم، کهير مزمن، رينيت مزمن باشند، نسبت به قرص آ اس آ  حساسيتهای قابل ملاحظه نشان مي‌دهند. از آنجا که آ.اس.آ زمان خونريزی را طولانی کرده و خاصيت چسبندگی پلاکتی را کم مي‌کند، لذا مي‌تواند در مقادير استفاده بالا باعث بروز هيپوپروترومبينميا شود. قرص آ اس آ  مي‌تواند خصوصا” در بيمارانی که به آرتريت ايديوپاتيک جوانان مبتلا هستند، باعث بروز سميت کبدی شود. مصرف  قرص آ اس آ  به مدت طولانی و مقادير بالا مي‌تواند باعث بروز سميت مزمن ساليسيلات يا ساليسيليسم شود که با گيجی، وزوز گوش، کری، تعريق، تهوع، استفراغ، سردرد و اختلال شعور مشخص مي‌شود. از جمله عوارض قرص آ اس آ  می توان به عوارض گوارشي، وزوز گوش، كاهش شنوايي، طولاني شدن زمان انعقاد خون اشاره کرد .

نخستين عارضه آ.اس.آ با مقادير درمانی، مشکلات گوارشی است، مشکلاتی چون تهوع، سوء هضم و استفراغ که اين عوارض را مي‌توان با مصرف دارو همراه غذا به حداقل رسانيد، تحريک موکوس معدی يعنی بروز عوارضی مانند اروزيون، اولسر، هماتمز و ملنا ممکن است با مصرف آن اتفاق افتد. در اين ارتباط مي‌توان از آنتاگونيستهای H2 هيستامينيکی، بازدارنده‌های پمپ پروتون و آنالوگ‌های پروستاگلاندين مانند ميزوپروستول استفاده کرد.

به گزارش بخش سلامت سایت اسان طب در حدود 70 درصد مصرف‌کنندگان آ.اس.آ ممکن است از دست دادن خفيف خون که معمولا” بدون علامت هم هست، ايجاد گردد که اين عارضه عاری از اهميت کلينيکی است ولی در برخی از بيماران ممکن است باعث آنمی فقر آهن گردد که معمولا” در درمان طولاني‌مدت با آ.اس.آ اتفاق مي‌افتد که در صورت مصرف اين دارو همراه با غذا نيز احتمال بروز عارضه از بين نمي‌رود، ولی مي‌توان احتمال وقوع آن را از طريق تجويز فرم انتريک کوتد و يا ديگر اشکال قرص آ.اس.آ که رها شدن ماده مؤثره دارو دستخوش تغيير قرار گرفته باشد، کمتر کرد. البته تجويز H2 بلوکرها و يا مقادير بالای آنتی اسيدها از ميزان بروز آن خواهند کاست.

موارد مصرف قرص آ اس آ

قرص آ اس آ  به عنوان داروي ضد انعقاد ، باعث كاهش خطر مرگ در بيماران با سابقه سكته و يا درد قلبي و نيز ممانعت از ايجاد حمله هاي مغزي ميگردد.

مقدار مصرف: در بيماراني كه در معرض سكته قلبي قرار دارند به مدت 30 روز، 80 ميلي گرم دو بار در روز و سپس به مقدار 80 ميلي گرم در روز توصيه ميشود.

مصرف بر حسب اندیکاسون

توجه : تنها حسن این فراورده ، وجود کافئین در آن است که مانع بروز سرگیجه در سرماخوردگی و حالات مشابه میشود

در بزرگسالان

هر 3 تا 4 ساعت یک قرص آن قابل استفاده است ،حداکثر مصرف روزانه برای این قرص 8 عدد است و حداکثر تا 10 روز توصیه به مصرف شده است

در کودکان

از سنین 2 تا 12 سال از یک سوم قرص تا یک قرص هر 4 تا 6 ساعت قابل استفاده است و حداکثر 5 قرص در روز در کودکان توصیه شده است و دوره مصرف در کودکان نباید بیشتر از 5 روز باشد

برای کسب اطلاعات بیشتر به توضیحات استامینوفن مراجعه نمایید .مصرف هم زمان کافئین با سایر داروهای محرک دستگاه عصبی مرکزی ممکن است منجر به تحریک بیش از حد ( سی — ان – اس ) و بروز عصبانیت و کم خوابی شود،کافئین دفع ادراری لیتیوم را افزایش میدخد. علاوه بر این مهار کننده های ام – ای – او میتواند سمپاتومیمتیک کافئین را افزایش دهد و منجر به آریتمی خطرناک قلبی و یا خطر افت سریع فشار خون شود

نکات لازم درمورد قرص آ اس آ

تداخل دارويي

با داروهاي ضد انعقاد، ضد ديابت و داروهاي مورد استفاده در آرتريت (درباره آنتی ژن بیماری آرتریت روماتوئیدبیشتر بدانید) و نقرس بايد تحت نظر پزشك مصرف گردد.

هشدارها

در كودكان زير 12 سال مبتلا به آبله مرغان، آنفلوآنزا يا علائم سرماخوردگي، به علت احتمال ايجاد سندرم ري بايد با مشورت پزشك مصرف گردد.

– در صورت بروزعوارض جانبي از ادامه مصرف خود داري و به پزشك مراجعه نمائيد.

موارد منع مصرف

در بيماران هموفيلي مبتلا به زخم معده، در صورت وجود خونريزي در بيمار و در مواردحساسيت شديد به آسپرين نبايد استفاده شود.

مصرف در بارداري و شيردهي

مصرف در سه ماهه آخر بارداري، به علت ايجاد عوارض در جنين ممنوع ميباشد. مصرف در دوران شيردهي به علت ترشح در شير مجاز نميباشد.

شرايط نگهداري

دارو دور از نور، رطوبت و در دماي كمتر از 30 درجه سانتي گراد نگهداري شود.

منبع: آسان طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *