داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

تقویت سیستم گوارشی با نسخه های خانگی

بر اساس منابع طب سنتی، یکی از دلایل بروز بیماری های گوارشی ضعف معده است که می‌تواند باعث یبوست، دل درد، حالت تهوع، تلخی دهان و … شود. به همین دلیل برای تقویت سیستم گوارشی و معده و دوری از بیماری‌ها، نسخه‌های گیاهی – درمانی را توصیه می‌کند که در این جا برخی از آن‌ها را برای‌تان آورده‌ایم. با عطارباشی همراه باشید.

تقویت سیستم گوارشی با رب انار

وجود تلخی دهان یا حالت تهوع از دیدگاه طب سنتی، به دلیل وجود صفرای مانده در معده است که موجب بی‌اشتهایی و جوشش معده می‌شود. مصرف شربت یا رب انار در دفع صفرای زائد موثر است. به این منظور، بعد از هر وعده غذایی، یک قاشق چای خوری رب انار ترش یا شیرین مصرف کنید. تهیه شربتی از رب انار، آبغوره و عسل نیز برای تقویت سیستم گوارشی مفید است. رب انار را با آبغوره و عسل مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به قوام درآید. روزانه مقداری از این شربت میل کنید.

جوشانده نعناع

جوشانده نعناع فلفی سرشار از اسید فنولیک و فلاوونوئیدهاست که باعث هضم راحت غذا می‌شود، نفخ معده را از بین می‌برد و تحریک پذیری روده‌ها را تسکین می‌دهد. برای تهیه این جوشانده، سه قاشق چای خوری از این گیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دم بکشد. به مدت سه روز، بعد از هر وعده غذایی، یک فنجان از این جوشانده بنوشد.

رب سیب

سیب تقویت کننده قلب، مغز، کبد و دستگاه گوارش است. همچنین مانع نزول مواد زائد به سمت معده می‌شود. برای تهیه رب سیب، دو لیتر آب سیب را بگیرید و به روش بن ماری روی شعله غیر مستقیم قرار دهید. یک ظرف بزرگ پر از آب را روی شعله بگذارید، سپس ظرف آب سیب را داخل این ظرف آب قرار دهید تا به مرور زمان آب سیب تبخیر شود و رب بسیار خوشمزه و مقوی به دست آید.

تقویت سیستم گوارشی با جوشانده بارهنگ

یک قاشق مرباخوری بارهنگ، یک قاشق مرباخوری نعناع خشک، یک لیوان آب و نصف لیوان گلاب را در یک قوری بریزید، در آن را ببندید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد، سپس جوشانده را صاف کرده و با عسل یا نبات شیرین کنید. ۳۰ دقیقه قبل از غذا، آن را بنوشید.

پودر آویشن

طب سنتی برای رفع ضعف معده، پودر آویشن را توصیه می‌کند. می‌توانید یک قاشق غذاخوری نمک طبیعی را با سه قاشق مرباخوری پودر آویشن مخلوط کنید و قبل و بعد از غذا بخورید. آویشن معده را پاک سازی می‌کند.

شربت زرشک

شربت زرشک نیز از بهترین نوشیدنی‌هاست. به این منظور، مقداری زرشک آبی را با چند برابر آب، یک شب تا صبح بخیسانید، سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا قوام پیدا کند. روزانه، مناسب با مزاج‌تان از این شربت میل کنید.

منبع: مجله نیک و نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *