تغذیه و تناسب اندامچاقی و افزایش وزنلاغری و کاهش وزنورزش

اساس ساخت عضلات در تناسب اندام

تناسب اندام به عنوان رشته‌ای حرفه‌ای همواره با زیربنای ساخت عضلات مطرح بوده است. میزان افزایش استقامت عضلات اهمیت این رشته فیزیک محور را دوچندان می‌نماید.

فعالیت‌های بدنی شاید در شاخصه‌های مختلفی بروز و ظهور داشته باشند، اما تناسب اندام حرفه‌ای با تمرکز بر استقامت درونی و رشد سرعت همزمان در فیزیک فرد مورد نظر پدیده دیگری را رقم زده است. آنچه این رشته را از دیگر فعالیت‌های بدنی متمایز می‌نماید برنامه ریزی و سپس هدف گذاری است که در ادامه بر پایه تحلیل عضلانی به آن خواهیم پرداخت.

افزایش استقامت و قدرت عضلانی با تمرینات طبقه بندی شده

تناسب اندام با توجه به ماهیت برنامه محور خود در پی افزایش چند آیتم و ویژگی در ساخت عضلات است. اولین ویژگی که در تناسب اندام حرفه‌ای مورد توجه است، افزایش میزان استقامت فردی و بافت‌های عضلانی در برابر تمرینات طبقه بندی شده است.

لذا در این حالت فرد مورد نظر با استفاده از وسایل از پیش تعیین شده، از ابعاد مختلف، استقامت عضلات خود را افزایش می‌دهد. اما اصل دیگری استقامت را همراهی می‌نماید و آن افزایش سرعت در برابر کندی تمرینات مقاومتی است. توسعه حرکات سرعتی به عنوان هدف میان مدت در راستای حفظ مقاومت عضلات در تناسب اندام حرفه‌ای مد نظر است.

در کنار دو اصل مذکور افزایش قدرت نیز به نوبه خود در حال شکل گیری است و در حقیقت ورزشکار حرفه‌ای حوزه تناسب اندام در کنار سخت شدن بافت عضلانی خود می‌تواند تمرینات قدرتی را به تناوب انجام دهد.

این شاید نکته بسیار مهمی باشد که در قبال افزایش مقاومت جسمانی قدرت عضلانی افزایش پیدا می‌کند. سرعت، قدرت و استقامت ره یافت دیگری را روبروی ورزشکار حرفه‌ای قرار می‌دهد و آن انعطاف عضلات است.

انعطاف و محیط، دو عامل هم افزا

انعطاف معمولاً زمانی بروز پیدا می‌کند که به اصطلاح بدن ورزشکار “ورزیده” می‌شود. پس از درهم تنیدگی ویژگی‌های مذکور می‌توان ساخت عضلات در تناسب اندام حرفه‌ای را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

اما نباید از نظر دور داشت که عوامل دیگری نیز در این مسئله دخیل هستند. تنها نمی‌توان تمرین و ممارست فیزیکی را در تناسب اندام و رشد عضلات دخیل دانست. محیط، رفتارهای شخصیتی و آداب زندگی در کنار عادت های روزمره بر این مسئله تأثیر مستقیم غیر مستقیم دارند. در جدول زیر می توان عوامل تأثیر گذار بر تناسب اندام را مشاهده نمود :

رشد عضلات به مثابه افزایش استقامت

عامل دیگری که نباید از نظر دور داشت تفکیک عضلات بدن است که میزان کشش و تنش هر کدام از آن‌ها در تمرینات حرفه‌ای متفاوت است. تأثیر پذیری هر عضله وابسته به میزان مقاومت اولیه بسیار مهم است.

بعضی عضلات باید پس از تمرینات استقامتی دوباره در تست سرعت قرار بگیرند و برخی نیز با ریزه کاری‌های تمرینی باید به ندرت بر مقاومت خود بیافزایند. اما در تناسب اندام حرفه‌ای عضلاتی به عنوان عضلات اصلی شناخته می‌شوند که تمرکز ورزشکاران حرفه‌ای بر آن قرار دارد. در شکل زیر این عضلات مشخص شده اند :

انواع تمرینات و چالش افزایش قدرت

دو کلیدواژه‌ی بعدی که بسیار در حیطه تناسب اندام حرفه‌ای تعیین کننده است. زمان و نوع چالش تمرینی است. زمان اصالت سرعت را در تمرین مشخص می‌نماید و از سوی دیگر میزان رشد قدرت و استقامت عضلانی را در حرکات سرعتی نشان می‌دهد.

در حقیقت زمان به عنوان واحدی برای درک رشد مورد توقع ورزشکاران حرفه‌ای از تمرینات قدرتی است. چالش تمرینی نیز معمولاً با عبارت “Type” یا نوع شناخته می‌شود و به صورت طبقه بندی شده توسط مربی حرفه‌ای به کار آموز این حوزه در قالب برنامه های تمرینی ارائه می‌شود.

نکته بسیار مهم این چالش‌ها زمان‌بر بودن عبور از مراحل مختلف است. گاهی این عبور در رشته‌هایی مانند کراس فیت طی ماه‌های متمادی زمان می‌برد و کارآموز باید در شرایط خاصی اصالت خود را در استقامت اولیه عضلات و بافت قدرتی بدن خود حفظ نماید.

واکنش سریع، پیامد تمرینات حرفه‌ای

تمامی این ویژگی‌ها که ساخت عضلات در تناسب اندام حرفه‌ای را شکل می‌دهد بر مدار واکنش سریع یا همان “Reaction” قرار دارد که البته در علم تناسب اندام گاهی با عبارت “Movement” تعبیر می‌شود.

میزان ورزیدگی عضلات در شرایط سخت و میزان موفقیت تمرینات عضلانی اصلی است که در تناسب اندام به عنوان هدف به آن نگاه می‌شود. در پایان باید بر این نکته تأکید نمود که تمامی این حرکات هدف دار تنها با تمرکز و قدرت توجه ورزشکار ارتقاء می‌یابد و عامل روانی را نیز باید در نظر داشت که البته قطعاً توسط مربیان حرفه‌ای بنا به شرایط کارآموز این رشته برای آن برنامه ریزی می‌شود.

منبع: علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *