تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

الکترولیت های خانگی درست کنیم

بسیاری از الکترولیت ها در بدن ما شامل مواد معدنی در خون مانند کلسیم، سدیم، پتاسیم و … هستند که نقش حیاتی در بدن ایفا می کنند. رعایت یک برنامه غذایی مناسب و متعادل می تواند به راحتی این الکترولیت ها را فراهم کند. اما زمانی که شما به دلایل مختلفی مانند ورزش یا مسافرت در مناطق گرم آفتابی، تعریق بالایی دارید، احساس خستگی زیاد و از دست دادن انرژی خواهید کرد. علت این خستگی از دست دادن الکترولیت ها است. کمبود الکترولیت ها همچنین در برخی بیماری ها و یا حتی در دوران بارداری نیز اتفاق خواهد افتاد.

در ورزش از طریق تعریق بالا شما الکترولیت های مورد نیازتان را از دست می دهید که این الکترولیت ها باید از طریق نوشیدنی های ورزشی تامین شوند. همچنین در بیماری ها شما الکترولیت زیادی از دست می دهید که باید سریعا از طریق دریافت مایعات حاوی این الکترولیت ها آن را جبران کنید.

بسیاری از فرآیندهای قلبی و عصبی، هماهنگی عضلات و توانایی بدن برای جذب مایعات، بسته به غلظت این الکترولیت ها در بدن دارد.

از علائم کمبود الکترولیت ها در بدن شما سفیدی و رنگ پریدگی در نوک انگشتان، افزایش ضربان قلب و رنگ پریدگی در پوست است. تعادل الکترولیت ها برای تنظیم فشار خون، تنظیم PH خون و عملکرد عضلات و اعصاب ضروری هستند. شما می توانید در آشپزخانه شخصی خود به راحتی نوشیدنی حاوی الکترولیت ها برای بازگشت آن ها به بدنتان تهیه کنید.

مرکبات حاوی الکترولیت های مفید

مرکبات تازه سرشار از ویتامین C هستند. آب لیمو یکی از بهترین مرکبات برای دریافت الکترولیت ها برای شما است. میوه هایی مانند پرتقال، گریپ فروت، لیمو برای پر کردن ذخایر شما از الکترولیت های از دست رفته بسیار مناسب هستند. این میوه ها حاوی پتاسیم و کلسیم برای تامین الکترولیت ها هستند. شما می توانید از آب این میوه ها به همراه کمی فیبر، یا خود میوه برای طعم دار کردن آب نوشیدنی همراه خود و یا در هر فرمول پیشنهادی دیگری استفاده کنید.

آب نارگیل حاوی الکترولیت های بسیار مناسب

تعادل الکترولیت ها در آب نارگیل، همانند تعادل الکترولیت ها در خون ما است. این نسخه کاملا طبیعی می تواند همزمان با طعم خوب و ایجاد نشاط در شما، دارای پتاسیم بسیار بالایی است. آب نارگیل حاوی الکترولیت های ضروری دیگر نیز است. این نوشیدنی بدون شکر باعث جبران نیاز شما به مواد معدنی خواهد شد.

آب هندوانه حاوی الکترولیت های مهم برای عملکرد اعصاب و سلامت قلب

آب هندوانه سرشار از لیکوپن است که مناسب برای حفظ سلامتی قلب است. آب هندوانه مناسب تسکین دردهای عضلانی بعد از یک تمرین سخت است. این نوشیدنی بدن را از کم آبی ناشی از تعریق بالا نجات می دهد و به حفظ تعادل مایعات بدن و الکترولیت ها کمک بسزایی خواهد کرد.

تخم شربتی نوشیدنی ای حاوی الکترولیت های مختلف برای حفظ آب بدن

تخم شربتی حاوی انرژی، پروتئین، فیبر و … برای یک ورزشکار و یا در روزهای گرم جبران کننده آب و انرژی از دست رفته ناشی از تعریق بالاست. تخم شربتی همزمان با یک نوشیدنی مانند آب نارگیل، یک ترکیب الکترولیت پر قدرت برای شما خواهد بود. تخم شربتی نوشیدنی ای مغذی است که می تواند همراه با آب میوه، ساعت های طولانی از آن استفاده کنید.

این ترکیب می تواند به نسبت زیر باشد:
آب میوه طبیعی و تازه-یک فنجان
تخم شربتی-سه قاشق غذاخوری
آب-یک فنجان

نوشیدنی زنجبیل برای تسکین دردهای عضلانی و تامین الکترولیت ها

پس از تمرین های عضلانی طولانی و سنگین، شما مطمئنا دچار خستگی شده و نیاز به دریافت انرژی مجدد خواهید داشت. زنجبیل دارای خواص بسیار زیادی است که از خواص آن تامین انرژی از دست رفته، تامین الکترولیت ها، آرام کننده معده و دردهای عضلانی است.

نسبت های مناسب برای تهیه نوشیدنی زنجبیل حاوی الکترولیت ها:
3-4 برش زنجبیل تازه
نصف یک لیمو ترش تازه
دو فنجان آب
یک چهارم قاشق چایخوری نمک دریا
دو قاشق غذاخوری عسل خام بدون فرآوری

مقداری آب را روی حرارت قرار دهید، زنجبیل را به آن اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه حرارت ببیند. شعله را خاموش کنید تا چای زنجبیل سرد شود. بعد مقدار دو فنجان آب به آن اضافه کنید و بعد از آن می توانید آب لیمو ترش و عسل را به عنوان چاشنی و افزاینده خواص به آن اضافه کنید. این نوشیدنی الکترولیت های مورد نیاز بدن شما را رفع خواهد کرد.

منبع: آوای سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *