بهداشت بانوانسلامتینکات سلامتی

بانوانی که کم کاری تیروئید دارند بخوانند!

جین جانسون وال 45 ساله (که بعدها مشخص شد به کم‌کاری تیروئید مبتلا شده است) در مورد دورانی که هنوز نمی‌دانست به این مشکل دچار است، می‌گوید: «به شدت خسته می‌شدم. بدون اینکه در طول روز خوابی کوتاه داشته باشم نمی‌توانستم روز را به پایان برسانم. شب‌ها وسط حرف زدن خوابم می‌برد و همیشه سردم بود. همچنین با اینکه ورزش می‌کردم، وزنم به شدت اضافه می‌شد.»

بعدها مشخص شد که غده‌ی تیروئید خانم وال، به اندازه کافی هورمون تنظیم‌کننده‌ی متابولیسم ترشح نمی‌کرده است.

نکاتی مهم برای کنترل کم‌کاری تیروئید بانوان

بیماری‌های مربوط به تیروئید به دو نوع تقسیم می‌شوند:

پرکاری تیروئید: غده‌ی تیروئید بیش‌ازاندازه‌ی موردنیاز بدن هورمون ترشح می‌کند.

کم‌کاری تیروئید: غده‌ی تیروئید کمتر از حد نیاز هورمون ترشح می‌کند.

این بیماری‌ها معمولاً متداول هستند و بیشتر برای بانوان اتفاق می‌افتند. دکتر لوئیس بلوینس (Lewis Blevins Jr)، متخصص غدد دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «در واقع از هر 8 خانم، یک نفر به مشکلات تیروئید مبتلا می‌شود. این آمار را انجمن تیروئید آمریکا اعلام کرده است.»

برای کنترل کم‌کاری تیروئید که متداول‌ترین حالت بیماری تیروئید است چه‌کارهایی باید انجام داد؟ برای شما نکاتی برای کنترل کم‌کاری تیروئید که توسط متخصصین ارائه‌شده‌اند را آماده کرده‌ایم:

داروهای خود را مرتب مصرف کنید

این مهم‌ترین کار است. با اینکه نمی‌توان کم‌کاری تیروئید را درمان کرد، اما قرص‌های هورمون که در آزمایشگاه تولیدشده‌اند می‌توانند این مشکل را کنترل کنند. احتمال اینکه نیازمند به مصرف مادام‌العمر قرص‌ها باشید وجود دارد.

همواره موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و هر چند وقت یک‌بار او را ملاقات کنید. به این صورت پزشک می‌تواند مطمئن شود که شیوه‌ی درمان صحیحی را در پیش گرفته است یا خیر. هورمون تیروئید هورمونی بسیار حساس است. مقدار کم آن خوب نیست و همچنین مقدار زیاد آن نیز مفید نمی‌باشد. این هورمون باید دقیقاً به‌اندازه‌ی کافی ترشح شود. همچنین اگر به بیماری جدیدی مبتلا شدید و شروع به مصرف قرص‌های جدیدی کردید، میزان مصرف داروهای کنترل کم‌کاری تیروئید شما باید تغییر کند. پس مراجعه‌ی دوباره به پزشک الزامی‌است.

حرکت کنید

اکثر افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند، به علت اینکه متابولیسم بدنشان پایین می‌آید شروع به اضافه کردن وزن می‌کنند. به‌محض اینکه با مصرف دارو هورمون تیروئید شما تنظیم شود، با ورزش می‌توانید وزن خود را پایین بیاورید.

چه میزان ورزش کافی است؟ بگذارید بدن شما راهنمایی‌تان کند و هرروز سعی کنید از روز قبل بیشتر فعالیت داشته باشید. برای برخی از افراد توصیه می‌شود با روزی ده دقیقه ورزش هوازی شروع کرده و روز به روز میزان فعالیت خود را بیشتر کنند. برای برخی دیگر نیز این میزان با روزی یک کیلومتر راه رفتن آغاز می‌شود و آن‌ها باید فعالیت خود را در طول دوره‌ی ورزش به 2 تا 3 کیلومتر در روز برسانند.

حواستان به مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید باشد

برای کنترل کم‌کاری تیروئید باید حواستان به مکمل‌ها نیز باشد. اگر آهن یا کلسیم مصرف می‌کنید، باید آن‌ها را به صورت جداگانه از داروهای تیروئیدتان میل کنید. دلیل این توصیه این است که کلسیم و آهن می‌توانند به هورمون‌های آزمایشگاهی قرص‌ها متصل شده و مانع جذب شدن آن‌ها توسط بدنتان شوند.

خانم وال در مورد وقتی‌که متوجه کم‌کاری تیروئیدش می‌گوید: «استفاده از داروهای درست تیروئید در کنترل کم‌کاری تیروئید و بالا رفتن سطح انرژی‌ام تفاوت زیادی ایجاد کرد.»

با بهتر شدن شرایط و کنترل کم‌کاری تیروئید خانم وال، وی حدود 7 کیلوگرم از وزنش را کم کرد و حالش بسیار بهتر شد. او می‌گوید: «حالا به‌اندازه‌ی هر زن 45 ساله‌ی دیگری احساس خستگی می‌کنم و این احساس همیشگی و پایدار نیست.»

از پزشک خود بپرسید

1.هر چند وقت یک‌بار نیاز به چک کردن سطح تیروئیدم هستم؟

2.تغییرات سلامت کلی بدنم چه تغییری در الگوی مصرف داروهای تیروئیدم ایجاد خواهد کرد؟

3.آیا لازم است که از غذاها یا مکمل‌های به خصوصی دوری کنم؟

4.آیا می‌توانم از هورمون‌های طبیعی استفاده کنم؟

5.آیا مصرف مواد طبیعی مانند ید می‌تواند در کنترل کم‌کاری تیروئید من مفید باشد؟

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *