داروهای گیاهیروغن هاعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

جلوگیری از سفید شدن مو با روغن های گیاهی

سفید شدن مو بخشی از زندگی انسان است و معمولا با وارد شدن به دوره‌ی ۴۰ سالگی بروز پیدا می‌کند. گاهی نیز پیش می‌آید که سفیدی مو افراد ژنتیکی است و هنگام تولد با این رنگ مو به دنیا می‌آیند. از نگاه طب سنتی افرادی که شامل این دو گروه نمی شوند و با مشکل سفید شدن موها رو‌به‌رو هستند می‌توانند با نسخه‌های طبیعی و سنتی به جلوگیری از سفید شدن مو بپردازند.

در منابع طب سنتی ایران آمده است که افزایش میزان سردی و تری و افزایش خلط بلغم در کل بدن و به‌ویژه ناحیه‌ی سر، کاهش قوای جسمانی، تداوم وضعیت استرس، افزایش میزان خشکی ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ی مو، غذای مضر و کاربرد داروهای موضعی می‌تواند از دلایل سفید شدن غیرطبیعی مو باشد.

البته خبر خوب این است که درمان‌هایی نیز برای آن ذکر شده است که معمولا موضعی و خوراکی هستند. درمان‌های خوراکی بیشتر برای پاکسازی تجویز می‌شوند و به رنگ گرفتن مجدد موها کمک می‌کنند. داروهای ترکیبی با اساس گیاه هلیله و آمله پیشنهاد شده است. به این منظور استفاده از درمان‌های موضعی مانند روغن‌های گرم مثل روغن سیاه‌دانه و نارگیل در ناحیه‌ی سر و شستن مو با جوشانده‌ی سیاه‌دانه بعد از استحمام نیز روند سفید شدن مو‌ها را کند می‌کند. اساسی‌ترین دارو برای پاکسازی بدن از بلغم، ایارج است.

شقایق و آمله از بهترین داروها برای تقویت مو و پیشگیری از سفیدشدن آن هستند. انواع خضاب هم در طب سنتی وجود دارد که می‌توان موی سر و صورت را با آن‌ها رنگ کرد و در ضمن از سفیدی مو پیشگیری می‌کنند. معمولا خضاب‌ها، داروهایی ترکیبی مانند لوسیون گیاهی چای سیاه هستند. برای تهیه‌ی این لوسیون، کافی است یک قاشق غذاخوری چای سیاه را با یک قاشق غذاخوری گیاه مریم‌گلی خشک شده و دو لیوان آب روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد و یک لیوان از این جوشانده باقی بماند. سپس این جوشانده را از روی حرارت بردارید و آن را صاف کنید. اجازه دهید لوسیون به خوبی سرد شود. این لوسیون را هر هفته تهیه و از آن برای ماساژ موها‌ استفاده کنید.

جوشانده‌ی گیاه تنباکو نیز می‌تواند روند تیره شدن موها را تسریع کند.

رژیم غذایی برای جلوگیری از سفید شدن مو

از نظر طب سنتی، مصرف غذای نامناسب با مزاج، در روند سفیدی مو موثر است. افرادی که دچار موی سفید غیرطبیعی می‌شوند، باید غذاهای تولیدکننده‌ی خلط بلغم (لبنیات و به‌ویژه ماست و پنیر تازه) را محدود کنند. غذاهای غلیظ مثل حلیم، پنیرهای پیتزا و… نیز باید بسیار محدود شود. مصرف آب سرد، رگ‌گیری زیاد از ورید، کندن مو و نزدیکی بسیار، خیس نگه‌داشتن طولانی موها بعد از استحمام و استفاده از گلاب و روغن یاسمن به شکل موضعی روی مو می‌تواند باعث سفیدی غیرطبیعی مو شود. برعکس، استفاده از ادویه‌های گرم مانند به مقدار کم در غذاها به جلوگیری از سفید شدن مو کمک می‌کند. به‌طور کلی، افزایش بلغم و سردی و تری ناشی از سبک غلط زندگی (عدم تناسب در سکون و حرکت، استرس و خشم بالا، عدم مراقبت از رژیم غذایی، مصرف زیاد فست‌فود، نداشتن خواب و بیداری متعادل و متناسب) می‌تواند این مشکل را در افراد مستعد تشدید کند.

جلوگیری از سفید شدن مو با روغن های گیاهی

ترکیب روغن حنا و نارگیل، موهای سفید را تیره می‌کند. کافی است مقداری روغن نارگیل را درون ظرفی بریزید و آن را به شیوه‌ی غیرمستقیم روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. وقتی روغن به جوش آمد، آن را از روی حرارت بردارید و برگ‌های خشک شده‌ی گیاه حنا را داخل آن بیندازید. بعد از مدتی خواهید دید که رنگ روغن به قهوه‌ای متمایل می‌شود. برای استفاده از این روغن، کافی است اجازه دهید به طور کامل سرد شود. سپس با کمک یک قاشق چای‌خوری چند قطره از آن را روی موها بریزید و با کمک بند دوم‌ انگشتان دست به آرامی موها را ماساژ دهید. این شیوه‌ی ماساژ مانع آسیب رسیدن به ریشه‌ی مو و کنده‌ شدن آن‌ها می‌شود. این روغن را هفته‌ای دو بار روی موهای‌تان ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی موهای‌تان بماند.

منبع: گیاه یاب

One thought on “جلوگیری از سفید شدن مو با روغن های گیاهی

  • دریا هاشمی

    خیلی عالی مطالب بسیار مفید هستند چقدر خوبه که ماساژ موضعی و لاغری را بصورت زنده روی شکم نمایش بدهند که هر کسی بتونه در منزل انجام بده

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *