درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

خوش بین باشید تا بیشتر عمر کنید!

با توجه به یک مطالعه جدید به نظر می رسد داشتن یک چشم انداز مثبت سبب حفاظت در برابر سرطان، بیماری های قلبی، و… است

به دنبال مطالعات روشن  شد که ممکن است فواید خوش بینی بیش از این ها باشد و در واقع ممکن است به فرد  کمک کند تا بیشتر عمر کند . در یک مطالعه جدید زنانی که دید خوش بینانه داشتند به علل مختلف،  با احتمال کمتری دچار بیماری های کشنده  مانند بیماری قلبی، سرطان و عفونت شدند

این مطالعه برای اولین بار یک ارتباط بین منافع خوش بینی و سلامت نشان داد. پژوهش های قبلی ارتباط بین فکر مثبت و خصوصیت شخصیتی خوش بین بودن با کاهش خطر مرگ  ناشی از مشکلات قلبی و عروقی را نشان داده بود . اما این اولین بار است که نشان میدهد مثبت اندیشی فرد را  در برابر سایر بیماری های عمده نیز محافظت می کند  .

برای رسیدن به این نتیجه گیری، محققان اطلاعات بیش از 70،000 زن را که در مطالعه سلامت پرستاران در سراسر کشور شرکت کرده بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند در این تحقیق از زنان در مورد سلامت جسمی و روانی شان سوال شد و دید خود را در مورد زندگی بیان کردند . آن ها در طول هشت سال پیگیری شدند

در طول این زمان، زنانی که سه ماه در بالای لیست خوش بینی قرار داشتند  در طول دوره پیگیری در مقایسه با کسانی که در رتبه پایین خوشبینی قرار داشتند 29 درصد احتمال مرگ پایین تری داشتند. به طور خاص، آنها 52 درصد در معرض خطر پایین تر از مرگ ناشی از عفونت، 39 درصد خطر پایین تر از مرگ ناشی از سکته مغزی، 38 درصد پایین تر ،خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی یا تنفسی، و 16 درصد پایین تر خطر مرگ ناشی از سرطان داشتند .
در حالی که امروزه اکثرتلاش های پزشکی و بهداشت عمومی روی کاهش عوامل خطر برای بیماری ها تمرکز دارد  مشاهده شده که افزایش انعطاف پذیری روانی نیز ممکن است در دستیابی به این هدف تفاوت ایجاد کند .یافته های جدید نشان می دهند که ما باید برای افزایش خوش بینی در بین افراد جامعه تلاش کنیم  زیرا رفتارهای سالم و راه های سالم برای مقابله با چالش های زندگی مفید  است.
این مطالعه قادر به اثبات یک رابطه علت و معلولی نیست، و البته مردم سالم تر نیز ممکن است خوش بینانه تر باشند و به طور کلی بهتر از خود مراقبت کنند اما محققان برای این سناریو تا آنجا که ممکن بود شرکت کنندگان را کنترل کردند، مثلا شرکت کنندگانی که در شروع مطالعه بیمار بودند را حذف کردند
و حتی پس از کنترل شرایط سلامتی، افسردگی و رفتارهای سالم در شیوه زندگی مانندحفظ  یک رژیم غذایی سالم، داشتن ورزش منظم، و اجتناب از مصرف الکل و سیگار، هنوز زنان خوش بین تر 9 درصد خطر مرگ کمتری، در مقایسه با کسانی که خوشبین نبودند داشتند

این مطالعه نشان می دهد که، علاوه بر تشویق به رفتارهای سالم، خوش بینی ممکن است به طور مستقیم  بر بدن ما تاثیر گذارد. چگونگی این تاثیر دقیقا مشخص نیست، اما مطالعات قبلی برخی از سرنخ های بالقوه را نشان می دهد که این صفت با مزایای مانند کلسترول سالم، سطوح پایین تر از التهاب، ایمنی قوی تر، و نرخ کندتر پیری سلولی همراه است.
شاید بهترین خبر این باشد که خوش بینی چیزی است که ما می توانیم کاملا به آن دست یابیم  و نیمه پر لیوان را ببینیم  مطالعات نشان می دهند که داشتن یک طرز فکر مثبت از طریق تمرین های نسبتا ساده می تواند بدست آید.
یکی از نمونه ها می تواند  نوشتن در مورد بهترین نتایج ممکن مثبت اندیشی در زمینه های مختلف زندگی ، مانند شغل و یا ارتباطات ودوستی ها باشد .تشویق به استفاده از این مداخلات یک راه ابتکاری به منظور ارتقاء سلامت در آینده جوامع است.

مترجم: آیتک محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *