سلامتیسلامتی پوستنکات سلامتی

آیا با نحوه‌ی عملکرد مرطوب کننده‌ها آشنا هستید؟

مرطوب‌کننده، لوسیون و حتی نرم‌کننده‌های لب با جلوگیری از تبخیر آب پوست در زمان خشکی هوا، آن را نرم نگه می‌دارند.

به‌طورکلی 3 نوع مرطوب‌کننده وجود دارد:

اکلاسیو (Occlusives)، مرطوب کننده‌هایی مانند وازلین که روی پوست قرارگرفته و مانع تبخیر آب پوست می‌شوند.

نرم‌کننده‌هایی که در لوسیون‌ها وجود دارند و شامل روغن و اسیدهای چرب می‌شوند. ترک‌های کوچکی که بین سلول‌های پوست ایجاد می‌شوند را پر می‌کنند.

هومکتانت (Humectants)، از اجزای دیگر لوسیون، با جذب رطوبت پوست را مرطوب نگه می‌دارند. همچنین بدن را برای تولید بیشتر مواد مومی‌شکل که مانع از دست دادن رطوبت می‌شود، تشویق می‌کنند.

مرطوب‌کننده باپوست ما چه می‌كند؟

پاك‌كننده‌ها و مرطوب کننده‌ها از مهم‌ترین محصولات پوستی به‌ویژه برای پوست‌های خشك هستند. یك مرطوب‌کننده خوب علاوه بر حفظ رطوبت لایه خارجی پوست (اپیدرم) سبب رطوبت بخشی از لایه‌های درونی پوست به لایه بیرونی پوست می‌شود. تركیبات كلیدی و مهم كه سبب حفظ رطوبت پوست می‌شوند، عبارت‌اند از: وازلین، روغن معدنی، لانولین و دای‌متیكون، موادی مانند گلیسیرین، پروپیلن، پروتئین، اوره و ویتامین‌ها سبب جذب آب به سمت لایه‌های خارجی پوست می‌شوند. برخی از مرطوب‌كننده‌های پوست حاوی آلفاهیدروكسی اسید (AHA) هستند كه به پاک‌سازی پوست از سلول‌های شاخی شده و مرده كمك می‌كنند، همچنین مرطوب کننده‌هایی كه حاوی AHA می‌باشند، برای پوست‌های خشك مناسب هستند.

مرطوب‌كننده‌های مناسب کدم‌اند؟

زمانی كه به دنبال خرید یك مرطوب‌کننده برای پوستتان هستید با رعایت این دستورالعمل‌ها، بهتر می‌توانید آنچه را كه مناسب پوستتان هست تهیه نمایید. توجه كنید مرطوب‌کننده‌ای كه می‌خواهید خریداری كنید حاوی تركیبات زیر باشد: لانولین، گلیسیرین و وازلین.گلیسیرین نسبت به لانولین احتمال آلرژی‌زایی كمتری دارد. توصیه می‌شود مرطوب‌کننده‌ای را خریداری كنید كه تولید شركت‌های معتبر آرایشی – بهداشتی باشد. مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب كنید كه حاوی ضد آفتاب هم باشد. حفاظت كردن از پوست در برابر اشعه‌ی مضر نور خورشید یكی از بهترین كارهایی است كه می‌توانید برای جوان نگه‌داشتن پوست خود انجام دهید، بنابراین مرطوب‌کننده‌ای را خریداری كنید كه حداقل دارای 30SPF باشد. اكثر شركت‌های آرایشی – بهداشتی، محصولاتی را تولید می‌كنند كه دارای ضد آفتاب هم باشد.

مرطوب‌کننده مناسب پوست خود انتخاب كنید. پوست صورت نسبت به پوست بدن نازک‌تر و درنتیجه ظریف‌تر هست. بنابراین سعی كنید مرطوب‌کننده‌ای كه برای بدن استفاده می‌كنید، برای پوست صورت از آن استفاده نكنید. توصیه می‌شود از مرطوب‌كننده‌های غیركمودوژن استفاده كنید كه سبب بسته شدن منافذ پوست نشوند. مرطوب‌کننده‌ای كه انتخاب می‌كنید باید دقیقاً مناسب پوستتان باشد. اگر دارای پوست حساس هستید مرطوب کننده‌هایی را كه هیپوآلرژن (غیر آلرژی‌زا) هستند، خریداری كنید. اگر پوست شما چرب است، از مرطوب‌کننده ملایم و بدون چربی (oil free) استفاده كنید.

اگر دارای پوست خشك هستید از یك مرطوب‌کننده قوی‌تر استفاده كنید و اگر دارای پوست مختلط هستید از یك مرطوب‌کننده ملایم‌تر برای تمام‌صورت استفاده كنید و مناطقی از صورت را كه خشك هستند از یك مرطوب‌کننده قوی‌تر استفاده كنید. توجه داشته باشید در تابستان، از لوسیون‌های ملایم و در زمستان از كرم و یا پمادها استفاده كنید.

قبل از رفتن به رختخواب از مرطوب‌كننده‌های رتینول استفاده كنید

رتینول همان ویتامین A است كه برای پوست بسیار لازم است، ویتامین A سبب افزایش سرعت بازسازی و ترمیم سلول‌های بافت پوست می‌شود. رتینول را می‌توانید از داروخانه و بدون نسخه پزشك تهیه كنید اما در استفاده كردن از آن دقت كنید زیرا ممكن است سبب حساس شدن پوست، قرمزی و یا خشكی شود.

از كرم‌های تجویزشده توسط پزشك استفاده كنید

اگر پوستتان خیلی خشك هست، از مرطوب‌کننده‌ای كه توسط پزشك تجویزشده استفاده كنید، مرطوب‌کننده‌های تجویزشده معمولاً حاوی AHA،‌ اسیدلاکتیک هست كه سبب نرمی‌و لطافت لایه خارجی پوست می‌شوند. آلفاهیدروكسی اسیدها مانند اسیدلاکتیک و اسید گلیكولیك ممكن است در برخی افراد واكنش‌های آلرژیكی ایجاد كند. اگر پوست شما دچار سوختگی، قرمزی، خارش و یا ‌آسیب و التهاب هست، حتماً با پزشك خود در میان بگذارید. یكی دیگر از كرم‌هایی كه توسط پزشك برای پوست‌های خشك تجویز می‌شود، كرم‌های بازدارنده هستند كه دارای تركیبات خاصی بوده و به حفظ و دوام رطوبت پوست برای مدت طولانی كمك می‌كند. این كرم‌ها نسبت به سایر كرم‌های مرطوب‌کننده، دامنه نفوذ بیشتری داشته و به لایه‌های عمقی بافت پوست می‌توانند نفوذ كنند.

چه موقع از مرطوب کننده‌ها استفاده كنیم

زمانی كه كرم مرطوب‌کننده مناسب پوست خود را انتخاب و خریداری كردید، روزانه از مرطوب کننده‌ها استفاده كنید زیرا با این عمل علاوه بر پیشگیری از خشكی پوست، چین‌وچروک‌ها نیز كمتر به چشم می‌آیند. اگرچه مرطوب‌کننده‌های پوست نمی‌توانند سبب از بین رفتن چین‌وچروک‌ها شوند – زیرا علت چین‌وچروک‌ها به لایه‌های زیرین و عمقی پوست مربوط می‌شود كه براثر از دست دادن كلاژن اتفاق می‌افتد- اما می‌توانند با رطوبت بخشی به پوست و شاداب كردن آن سبب شوند كه چروك‌ها كمتر به چشم آیند. بهترین زمان استفاده از كرم‌های مرطوب‌کننده،‌ زمانی است كه پوست مرطوب و نمناك است زیرا در این زمان میزان جذب كرم مرطوب‌کننده توسط پوست افزایش‌یافته و بهتر جذب می‌شود.

یك اسفنج خشك را در نظر بگیرید، اگر كرم مرطوب‌کننده را به اسفنج خشك بمالید كرم جذب اسفنج خشك نمی‌شود و بر روی سطح آن باقی می‌ماند اما اگر اسفنج را در آب فروکرده و کاملاً خیس نمایید و سپس مرطوب‌کننده را به روی سطح آن بمالید خواهید دید كه كرم جذب اسفنج می‌شود؛ پوست شما نیز دقیقاً مانند همین اسفنج عمل می‌كند و زمانی كه مرطوب باشد، جذب آن نیز بیشتر است.

منبع: اینفوسلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *