درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

بزرگ شدن قلب،درمان،علائم و علت آن!

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب)، بیماری ماهیچه‌های قلب است. در بیماری کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) عضلات قلب بزرگ یا ضخیم یا سفت می‌شوند و در موارد نادری بافت ناسالم جایگزین بافت سالم قلب می‌شود. با شدیدتر شدن بیماری عضلات قلب، قلب رفته رفته ضعیف و ضعیف تر می‌شود و به خوبی نمی‌تواند ریتم موزونی داشته باشد و خون را به نقاط مختلف بدن برساند که این موضوع می‌تواند منجر به نارسایی قلبی یا آریتمی ‌و ایست قلبی شود. در ادامه نارسایی قلبی به نوبه خود منجر به تجمع آب در ریه‌ها، پاها و مچ پاها و شکم می‌شود. ضعیف شدن قلب می‌تواند منجر به عوارض شدیدتری مانند مشکلات دریچه ای قلب نیز شود.

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) ممکن است به صورت ارثی در افراد یک خانواده وجود داشته باشد. در این صورت احتمال بروز آن در برخی اعضای خانواده بسیار بالاست و در برخی دیگر ممکن است هرگز اتفاق نیافتد یا علائم آن بروز نکند.

انواع کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب)

Untitled-1

کاردیومیوپاتی‌ (بزرگ شدن قلب) هایپرتروفیک

این نوع از کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) بسیار شایع است و افراد در هر سنی ممکن است به این حالت دچار شوند. کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) ‌هایپرتروفیک زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات قلب بدون دلیل مشخصی بزرگ و ضخیم می‌شوند. این حالت بیشتر در حفره ی پایینی بطن‌های قلب و در جداره داخلی قلب ایجاد می‌شود.

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) اتساعی

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) اتساعی زمانی رخ می‌دهد که بطن چپ و راست بزرگ و ضعیف می‌شوند. این حالت می‌تواند منجر به نارسایی قلبی، بیماری دریچه‌های قلب و ضربان نامنظم قلب و تشکیل لخته خون در قلب شود.

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) محدود شونده

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) محدود شونده زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های قلب سفت می‌شود و قابلیت انعطاف خود را از دست می‌دهند اما جداره‌های قلب ضخیم نمی‌شوند.

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) آریتموژنیک بطن راست

این نوع از کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) نادر است و زمانی ایجاد می‌شود که بافت ماهیچه‌ای در بطن راست تحلیل می‌رود و به جای آن بافت چربی و فیبری جایگزین می‌شود.

کاردیومیوپاتی‌های طبقه بندی نشده

سایر انواع کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) در این دسته قرار می‌گیرند و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

کاردیومیوپاتی غیر متراکم بطن چپ، که بر اثر تشکیل بیرون زدگی‌های انگشتانه مانند بافتی در درون بطن چپ قلب به وجود می‌آید

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) تاکوتسوبو یا سندرم قلب شکسته که به حالتی گفته می‌شود که در آن استرس و فشار عصبی زیاد، باعث اختلال در عملکرد ماهیچه‌های قلب می‌شود.

علائم بیماری کاردیومیوپاتی(بزرگ شدن قلب)

برخی از افرادی که به کاردیومیوپاتی(بزرگ شدن قلب) مبتلا می‌شوند هرگز علائمی‌ از خود بروز نمی‌دهند. در دسته ای دیگر از افراد در مراحل اولیه بیماری علائمی‌وجود ندارد و با شدت گرفتن بیماری و ضعیف شدن قلب، علائم نارسایی قلبی بروز می‌کنند. این علائم عبارتند از:

تنگی نفس و مشکلات تنفسی خصوصا بعد از هر گونه فعالیت فیزیکی

خستگی مفرط

ورم کردن ران و پاها و مچ پا و شکم و رگ‌های گردن

سایر علائم و نشانه‌ها عبارتند از سرگیجه ، سبکی سر، احساس غش و ضعف هنگام فعالیت‌های فیزیکی ، ضربان قلب نامنظم، درد قفسه سینه خصوصا بعد از فعالیت فیزیکی و وعده‌های غذایی سنگین و شنیدن صدای غیر طبیعی از قلب (اصطلاحا مورمور قلب).

علت‌ها و دلایل کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) چیست؟

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) ممکن است به علل وارثتی در شخص ایجاد شود.

کاردیومیوپاتی‌ (بزرگ شدن قلب) هایپرتروفیک

 این نوع از کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) معمولا به علل ارثی به وجود می‌آید. این بیماری بر اثر جهش ژنتیکی در پروتئین‌های عضلات قلب به وجود می‌آید. این بیماری همچنین با گذشت زمان و بر اثر فشار خون بالا، پیری و بیماری‌هایی نظیر دیابت و اختلالات تیروئید ایجاد می‌شود و در برخی موارد علت بیماری مشخص نیست.

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) اتساعی

در این موارد معمولا علت اصلی بیماری مشخص نیست. حدود یک سوم از افرادی که به کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) اتساعی مبتلا می‌شوند این بیماری را از والدین خود به ارث برده اند. برخی بیماری‌ها و عوامل خاص نیز می‌تواند موجی بروز این بیماری شود از جمله:

بیماری عروق کرونری قلب، حمله قلبی، فشار خون بالا، دیابت، اختلالات تیروئید، هپاتیت ویروسی و ایدز

عفونت

مصرف الکل

عوارض ایجاد شده در ماه‌های آخر بارداری

مسمویت‌های خاص

مصرف مواد غیر قانونی

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) محدود شونده

برخی بیماری‌ها و مشکلات و عوامل خاص می‌تواند موجب بروز این بیماری شود، از جمله:

آمیلوئیدوز

اختلالات بافت‌های همبند

هموکروماتوز یا سرریز آهن در بدن

سارکوئیدوز

انجام برخی درمان‌های سرطان مانند پرتودرمانی و شیمی‌درمانی

کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) آریتموژنیک بطن راست

محققان معتقدند که این بیماری یک بیماری ارثی است.

درمان بیماری کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب)

افرادی که به کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) مبتلا هستند، اما هیچ علائمی ‌ندارند ممکن است نیازی نیز به درمان نداشته باشند. گاهی اوقات کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) اتساعی ممکن است به خودی خود بهبود یابد. در سایر موارد کاردیومیوپاتی نیاز به درمان دارد.
انتخاب روش درمانی به نوع کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) ، شدت علائم، عوارض ایجاد شده در بدن، سن و سلامت عمومی ‌بیمار بستگی دارد. روش‌های درمانی عبارتند از:

تغییر عادات زندگی برای سلامت قلب (یا مراقبت‌های عمومی)

پزشک شما ممکن است برای کنترل بیماری توصیه‌هایی برای تغییر در عادات و سبک زندگی شما بکند، از جمله:

تغذیه سالم و مناسب برای قلب

کنترل و داشتن وزن مناسب

کنترل استرس

داشتن فعالیت جسمانی

ترک سیگار

دارودرمانی

داروهای بسیاری برای درمان کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) به کار می‌روند. پزشک برای اهداف زیر ممکن است داروهایی را تجویز کند.

متعادل کردن الکترولیت‌های بدن

کنترل منظم بودن ضربان قلب

کاهش فشار خون

پیشگیری از تشکیل لخته خون

کاهش التهاب

خارج کردن سدیم اضافی در بدن

کاهش ضربان قلب

لازم است داروهای تجویز شده پزشک را دقیقا طبق دستور مصرف کنید. دوز دارو را تغییر ندهید و به غیر از مواردی که پزشک به شما این اجازه را داده، مصرف دارو را قطع نکنید.

جراحی و کاشت وسایل کمکی قلب

جراحی میوتومی‌ جداره قلب

این روش یک روش جراحی باز قلب است که در آن جراح قسمتی از دیواره کلفت شده ماهیچه ای قلب را که تداخل با جریان خون طبیعی می‌کند، برمی‌دارد و در موارد شدید و وخیم بیماری کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) به کار می‌رود.

کاشت وسایل کمکی قلب

دستگاه هماهنگ کننده ضربان قلب: این دستگاه برای همگام کردن انقباض بطن چپ و راست کاربرد دارد

دستگاه دیفیبریلاتور یا شوک دهنده قلب: این دستگاه ضربان قلب را چک می‌کند و در صورت بروز آریتمی‌ با ارسال پالس الکتریکی از ایست ناگهانی قلبی جلوگیری می‌کند.

دستگاه کمکی بطن چپ: این دستگاه به پمپاژ خون در بدن کمک می‌کند.

دستگاه پیس میکر معروف به باتری قلب که در زیر پست قفسه سینه کاشته می‌شود و آریتمی‌های قلبی را کنترل می‌کند.

پیوند قلب

در جراحی پیوند قلب پزشکان قلب ناسالم بیمار را از بدن او خارج و قلب سالم اهدا شده از شخص دیگر که فوت کرده است را به جای آن به بدن بیمار پیوند می‌زنند.

اقدامات غیر جراحی

پزشکان ممکن است برای کاهش ضخامت دیواره ی قلب از روشی به نام تزریق الکل استفاده کنند. در این روش پزشک از طریق یک لوله، اتانول (نوعی الکل) را درون رگی که به ماهیچه ضخیم شده قلب خونرسانی می‌کند ، تزریق می‌کند که این کار به کاهش ضخامت ماهیچه کمک می‌کند.

زندگی با کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب)

در صورتی که به بیماری کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) مبتلا هستید، می‌توانید با انجام اقداماتی از قلب خود مراقبت کنید.

 تغییر در سبک زندگی

رژیم غذایی سالم و ورزش کردن برای سلامت قلب بسیار مهم است. پزشک شما ‌می‌تواند در مورد رژیم غذایی مناسب به شما کمک کند. در مورد نحوه و میزان مایعات و مواد غذایی که باید مصرف کنید از پزشک خود راهنمایی بخواهید. پزشک همچنین برای تغییراتی در زندگی توصیه‌هایی ‌می‌کند از جمله:

ترک سیگار

کم کردن وزن اضافه

عدم مصرف الکل و مواد غیر قانونی

داشتن خواب و استراحت کافی

کاهش استرس

مراقبت مداوم

در صورت مبتلا بودن به کاردیومیوپاتی (بزرگ شدن قلب) بسیار مهم است که به صورت مداوم تحت نظر پزشک باشید و درمان خود را پیگیری کنید و مراقب علائم هشدار دهنده احتمالی باشید و در صورت بروز آن‌ها به پزشک اطلاع دهید. همچنین:

تما‌می‌داروها را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

به تمام مراقبت‌های عمو‌می ‌و توصیه‌های پزشک عمل کنید.

به طور منظم برای چکاپ نزد پزشک بروید.

برنامه درمانی که برای مشکل زمینه ای شما مانند دیابت یا فشار خون تجویز شده به دقت پیگیری کنید.

منبع: drgalb.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *