درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

اورولوژیست چیست؟

مراجعه به اورولوژیست

اورولوژیست توسط متخصص اورولوژی انجام می پذیرد. متخصص اورولوژی شخصی است با توانایی لازم در زمینه آزمایش اعضای دستگاه ادراری. منظور از دستگاه ادراری کلیه ها، مثانه و اعضای تناسلی در زنان و مردان  و پروستات و بیضه در مردان می باشد.

مراجعه به اورولوژیست چه زمانیست ؟

مراجعه به اورولوژیست با دیدن علایم زیر ضروری است :

اگر علامت ناراحتی هنگام دفع ادرار را مشاهده کردید حتما به اورولوژیست مراجعه کنید.

یکی از دلایل مراجعه به اورولوژیست مشکل در تخلیه مثانه به طور کامل است.

یادتان باشد بی اختیاری (از دست دادن کنترل ادرار) یک مشکل مهم است که نباید ان را نادیده بگیرید.

هماچوری یا وجود خون در ادرار از علایمی است که با مشاهده ان باید به اورولوژیست مراجعه کنید.

همچنین حس درد که ظاهرا به دستگاه ادراری مربوط است را نادیده نگیرید.

مراجعه به اورولوژیست با دیدن مشکل در عملکرد جنسی هم الزامیست .

در هنگام نا باروری ( مشکلات در بچه دار شدن) هم مراجعه به اورولوژیست ضروریست .

در برخی موارد هم امکان دارد مشکل بیمار به صورت اتفاقی هنگام تصویر برداری با اشعه ایکس و یا سونوگرافی مشخص گردد  و این تصویر برداری ها وجود اختلال در دستگاه ادراری را نشان  دهد. پس دقت کنید.

آزمایشات و وظایف اورولوژیست

در مرحله اول پس از  مراجعه به اورولوژیست ، او علل احتمالی را مشخص می کند . سپس بیمار را معاینه میکند تا بررسی کند که : 14 راه مبارزه با بی اختیاری ادرار

آیا پس از تخلیه کامل ادرار ، بزرگی یا تورم در اعضای دستگاه ادرای(کلیه ها، بیضه ها یا پروستات) وجود دارد یا خیر.

آیا عدم کنترل ادرار وجود دارد

آیا مناطق دردناک (حساس به لمس) در منطقه شکم، بیضه ها یا پروستات وجود دارد.

نکته : باید بدانید که آزمایش برای ناراحتی پروستات از طریق آزمایش رکتال دیجیتال DRE انجام خواهد پذیرفت . در این آزمایش پزشک دستکش به دست کرده و انگشت خود را چرب نموده و داخل مقعد بیمار می کند و اینگونه وجود هرگونه ناهنجاری را شناسایی کند .

دکتر متخصص اورولوژیست ادرار را مورد آزمایش قرار می دهد . با کمک این آزمایش مشخص می شود آیا سلول های التهابی( احتمال عفونت) یا خون (هماچوری) و یا قند یا پروﺗﺌﻴﻦ در ادرار وجود دارد یا نه. یاد اوری می کنیم اگر قند یا پروﺗﺌﻴﻦ در ادرار باشد نشان دهنده بیماری دیابت یا بیماری های کلیوی می باشد.

وقتی آزمایش انجام شد، اورولوژیست تعیین می کند که آیا برای ارزیابی عملکرد اعضای دستگاه ادراری و بررسی وجود ناهنجاری (برای مثال سنگ کلیه،آناتومی غیر طبیعی و سرطان) استفاده از تصویر برداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن محوری کامپیوتری (CAT) ، اسکن های مختلف هسته ای یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (ام ار آی) لازم است یا خیر.

بعلاوه برای تعیین اینکه آیا عفونت یا سنگ کلیه باعث بروز اختلال در عملکرد کلیه ها شده است و آیا التهاب یا سرطان پروستات باعث افزایش آنتی ژن اختصاصی پروستات  PSA شده است یا خیر اغلب از آزمایش خون استفاده می شود.

همچنین ممکن است برای تشخیص عفونت یا برای سیتولوژی ادرار و تعیین اینکه آیا سلول های بدخیم در ادرار وجود دارد یا خیر ادرار برای کشت به آزمایشگاه فرستاده شود.

سایر آزمایشات نیز شامل یوروداینمیک(که در آن عملکرد ماهیچه ها و اعصاب دستگاه ادراری مورد بررسی قرار می گیرد)، سیستوسکوپی (که در آن پوشش مثانه مورد بررسی قرار می گیرد) یا ارزیابی مایع منی و اسپرم است.

به گزارش عطارباشی بعد از معاینه و آزمایشات لازم ، متخصص اورولوژیست روش درمان بیمار را مشخص می نماید.

 

منبع: آسان طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *