اعصاب و رواندرمان بیماریسلامتینکات سلامتی

همه چیز درباره صرع

صرع شایع ترین اختلال جدی عصبی است که در تمام سنین روی می دهد. البته احتمال بروز آن در اوایل دوران کودکی و پس از 65 سالگی بیشتر است .

همه چیز درباره صرع

عوامل مختلفی بر میزان بروز و شیوع حمله های تشنجی تاثیر می گذارند ، اما تقریباً حدود 5 تا 10 درصدمردم حداقل دچار یک حمله شده اند و بیشترین میزان بروز آن در اوایل کودکی و اواخر بزرگسالی است. خوب است بدانید حدود 50 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به صرع هستند .

علل صرع

از هر 10 مورد بیماری صرع ، در 6 مورد ، علت زمینه ای مشخصی وجود ندارد .

صرع ممکن است پس از آسیب یا تخریب مغز در اثر عفونت ، سکته مغزی ، تومور مغزی یا ایجاد بافت جوشگاهی ( اِسکار ) ناشی از ضربه به سر روی دهد .

استعداد نسبت به صرع ممکن است به صورت فامیلی موجود باشد .

عوامل برانگیزاننده صرع

عوامل برانگیزاننده حمله صرعی عبارتند از : مصرف الکل ، تب ، استرس ، نور دستگاههای رقص نور ، نور مانیتور کامپیوتر و بازی های کامپیوتری ، موسیقی ، خستگی ، مطالعه ، ریختن آب گرم بر روی سر ، ازدیاد تهویه و ازدیاد دمای بدن در اثر آفتاب زدگی .

اما محرومیت از خواب ، از عوامل پر قدرت برانگیزاننده ی صرع است . بیمار باید هر شب به مقدار کافی بخوابد و از برنامه ی غذایی متعادل ، و کنترل مؤثر استرس برخوردار باشد .

نکته : در کودکان مبتلا به صرع ، احتمال وجود مشکلات ذهنی 3 تا 9 برابر بیشتر از سایر کودکان است .

اختلال توجه ، بیش فعالی کودکان مبتلا به صرع 3 تا 5 برابر بیشتر است و کودکان مبتلا به صرع به طور قابل ملاحظه بیشتر دچار افسردگی و اضطراب می شوند .

چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد ؟

وجود تشخیص بیماری صرع به این معنی نیست که هرگاه فرد مبتلا ، دچار تشنج شد باید به پزشک مراجعه کند ( البته در صورتی که بیمار یا اعضای خانواده او به خوبی از اقداماتی که باید در زمان حمله به عمل آورند آگاهی داشته باشند ) .

چنانچه فردی برای اولین بار دچار حمله تشنجی شده است باید توسط پزشک معاینه شود .

مراجعه به پزشک در موارد زیر ضروری است

اگر حمله تشنجی بیش از 5 دقیقه به طول بیانجامد .

اگر حمله تشنجی به آهستگی بهبود بیابد .

چنانچه حمله دوم بلافاصله بعد از حمله اول روی دهد .

در صورتی که بیمار ، باردار یا مبتلا به دیابت است .

چنانچه حملات از نظر تعداد دفعات و شدت دچار تغییر شده اند .

چنانچه نحوه احساس بیمار در طول حملات و پس از آن تغییر کرده اند .

چنانچه قبل از شروع حمله ، سردرد ناگهانی و شدید یا سایر علایم و نشانه های سکته مغزی ، مانند ضعف یا کرختی یک طرف بدن ، کاهش بینایی ، گیجی ، یا مشکلات هماهنگی بدن یا اختلالات تکلمی وجود داشته باشند .

اگر فردی را مشاهده کردید که دچار حمله تشنجی شده است ابتدا بلافاصله امداد پزشکی درخواست کنید و سپس اقدامات زیر را به عمل آورید :

به آرامی ، بیمار را به یک طرف بچرخانید ( وضعیت ریکاوری ) و شئ نرمی ( بالش یا پتو ) را درزیر سر او قرار دهید و یقه پیراهن وی را باز کنید .

انگشتان خود یا شئ دیگری را در دهان بیمار قرار ندهید . این کار ، تنها موجب گاز گرفتگیانگشتان شما و آسیب دندان ها و زبان بیمار می شود .

سعی کنید تا جلوی تشنج کردن بیمار را بگیرید و یا با فریاد زدن یا تکان دادن بدن بیمار ، او را بیدار کنید . اگر بیمار در حال حرکت کردن است ، اشیاء خطرناک را از او دور نمایید .

به دنبال دستبند ، بازوبند یا گردن بند هشدار دهنده در نزد بیمار بگردید . بر روی این وسایل آدرس یا شماره تلفن فردی که باید در موقعیت اضطراری به او مراجعه نموده و داروهایی که باید بیمار در زمان حمله مصرف کند نوشته شده اند .

تا زمان رسیدن امداد پزشکی نزد بیمار بمانید

 

عوارض صرع

 

احتمال بروز ضربه به سر در صورت به زمین افتادن بیمار .

احتمال غرق شدن بیمار ، در صورتی که حمله صرعی در هنگام شنا روی دهد و یا احتمال خفگی در وان حمام ، یا بروز حمله در زمان استحمام وجود دارد .

حمله ای که موجب کاهش هوشیاری یا کنترل می شود ، چنانچه در هنگام رانندگی یا کار با وسایل خطرناک روی دهد می تواند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد .

حمله هایی که در طول حاملگی روی می دهند برای مادر و فرزند خطرناک هستند و بعضی داروهای ضد صرع ، خطر بروز ناهنجاری های مادرزادی را افزایش می دهند .

به یاد داشته باشید تمام داروهای ضد صرع ، دارای تعدادی عوارض جانبی از جمله خستگی ، گیجی و افزایش وزن هستند

 

منبع:سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *