درمان بیماریسلامتی

عفونت هایی که ناخن ها ممکن است دچار شوند.

عفونت های قارچی ناخن ها

این عفونت که با نام عفونت قارچ نیز شناخته می شود، عفونتی شایع است امکان دارد این عفونت در نتیجه ی گسترش عفونت قارچی پوست پا شکل گرفته باشد، و یا میتواند به خاطر وجود رطوبت بیش از اندازه برای فرآهم آورده شدن شرایط رشد و نمو قارچ ها نیز پدید آید. قارچ ناخن به نسبت ناخنهای دست در ناخن های پا شایع تر است. این امر بدین علت است که انگشتان پای ما اکثراً با جوراب و کفش پوشیده شده اند که از رسیدن هوای تازه به آنها جلو گیری می نمایند. داشتن یک جراحت در اطراف ناخنها هم میتواند آنها را در برابر قارچ ناخن آسیب پذیر نماید.

علائم ممکن است شامل این موارد شوند

ایجاد تغییر در بافت ساختار ناخنها. امکان دارد آنها ضخیمتر به نظر آیند.
ممکن است ناخن ها بد شکل و سست به چشم بخورند، بدون هیچ جلایی.
ممکن است ناخن ها با رنگی تاریکتر ظاهر گردند.
شکنندگی هم چنین ممکن است احساس درد تجربه شود.
این عفونت معمولاً با ظاهر شدن یک لکه ی کوچک سفید و یا زرد رنگ در نوک ناخنها شروع می شود. به منظور جلو گیری از پیدایش مشکلاتی بیشتر مانند وضعیتی به نام اونیکولیسیس – که موجب جدا گردیدن ناخن از بستر خود می شود – درمان فوری امری ضروری محسوب می شود.

روش های درمانی

انجام یک معاینه ی جسمانی به وسیله ی دکتر ماهیت عفونت را تأیید می نماید. امکان دارد پزشک مقداری خرده را از روی ناخن جمع آوری نماید و آن را برای انجام آزمایش به آزمایشگاه بفرستد تا علت دقیق عفونت مورد تأیید قرار گیرد. روش درمان ممکن است شامل موارد زیر گردد :
پمادهای موضعی – معمولاٌ پمادهای موضعی در ترکیب با داروهای دهانی به کار برده میشوند، چرا که امکان دارد که در غیر این صورت آنها به اندازه ی کافی مؤثر واقع نگردند. کرمها و لوسیونهای بی نسخه در جهت به کار برده شدن بر روی ناحیه ی عفونت کرده تجویز میگردند.
داروهای دهانی – امکان دارد که بسته به ماهیت عفونت ناخن داروهای ضد قارچ دهانی به وسیله ی پزشک مورد تجویز قرار گیرند. احتمالاً باید این داروها را به مدت 6 تا 12 هفته به مصرف رسانید تا موجب بهبود کامل عفونت گردند.
لاک ضد قارچی – این یک لاک ناخن ضد قارچ است که حد اقل روزی یک بار بر روی ناحیه ی عفونت کرده به کار برده میشود. استفاده ی طولانی مدت از این لاک خود را در از بین بردن قارچ ناخن مؤثر نشان داده است.
درمان با عمل جراحی – در موارد حاد، امکان دارد برای برطرف کردن عفونت به طور کلی لازم باشد تا پزشکان ناخن عفونت کرده را با استفاده از عمل جراحی بر دارند.

نکته

ممکن است درمان بسته به وضعیت فرد تغییر داشته باشد. داروهای ضد قارچی نیز ممکن است دارای اثرات سوء خاصی باشند و ممکن است برای افرادی که از بیماریهای قلبی و کبدی رنج میبرند خطرناک از آب در آیند. لطفاً جهت انجام درمان صحیح به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *