عطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

ارتباط سردرد با مزاج افراد

درطب سنتی سردردها با توجه به مزاج به 4 دسته کلی تقسیم می گردد که عبارتند از:

  • سردردهای صفراوی
  • سردردهای دموی
  • سردردهای بلغمی
  • سردردهای سوداوی

سردرد صفراوی

علائم سردرد صفراوی عبارت است از : درد از پیشانی و جلوی سر شروع می شود  در گرما و با عطرهای گرم تشدید می گردد  این سردرد کل پیشانی و چشم را فرا می گیرد  معمولا در مردها بیشتر مشاهده می گردد.

توصیه ها :

  • توصیه می شود در این  نوع سردرد ، از هوای تازه و خنک استفاده شود  ، به خصوص در فصل تابستان از هوای پاکیزه و خنک کوهستان بیشتر بهره  گرفته شود. همچنین سعی شود در ساعات گرم روز کمتر در معرض آفتاب و هوای گرم قرار گرفته شود.
  • همچنین توصیه می شود در رژیم غذایی بیشتر از میوه‌جات و سبزیجات تازه و سالاد مناسب مزاج مثل کاهو و اسفناج استفاده شود.
  • از نوشیدن بیش از اندازه چای و قهوه پرهیز شود.
  • از هوا، محیط و فعالیت­ها و حالت روانی که موجب افزایش غلبه صفرا می گردند پرهیز گردد.
  • فعالیت زیاد و ورزش شدید صفرا را افزایش می دهند . فعالیت ورزشی مفرح وملایم مانند پیاده روی توصیه می شود.
  • از بی­خوابی و کم خوابی (کمتر از 5 ساعت) و دیر وقت به رخت خواب رفتن خودداری شود.
  • عصبانیت، هیجانات روانی و زیاد حرف زدن افراد با غلبه صفرا  را تحت فشار قرار می دهد.

درمان :

جهت درمان این نوع سر درد با استفاده از محصولات شرکت پارسی طب می توان از مقطر هفت گیاه پاپریکا استفاده نمود. که این مقطر با طبیعت سرد و تر از گیاهانی تشکیل شده که با تصفیه و پاک­سازی خون از رسوبات و مواد زاید و صفرای اضافی موجود در خون به درمان این نوع سردرد کمک می کند.

سردردهای دموی

علائم سردردهای دموی عبارت است از : درد از پیشانی شروع و کل سر را فرا میگیرد و در شقیقه نبض دارد  با گرما شدت می گیرد  عصبانیت و عطرهای گرم از دیگر عوامل تشدید کننده هستند  در مردان بیشتر دیده می شود.

توصیه ها :

  • توصیه می شود جهت درمان این نوع سردرد و تعدیل  خلط دم در بدن دستورات زیر رعایت شود.
  • ترک پر خوری  تعداد دفعات غذا خوردن به دو بار در طول روز برسد، تخلیه ی جنسی متعارف(صحیح) ،خواب قیلوله ، انجام حجامت ، مصرف آبلیموی تازه ، شنا،  غذاهای خام (میوه­جات و سبزیجات) خیار، كاهو، به خصوص سیب درختی ،حبوبات و غلات جوانه زده (مثل گندم، جوی دو سر، ماش و عدس)، بذرهای ملین ناشتا (مانند خاكشیر، اسفرزه، تخم ریحان، بالنگو، قدومه شیرازی،  بارهنگ) میل شود.
  • از غذاهای سرخ شده، غذاهای چرب، شیرینی­های قنادی و مصنوعی، ادویه­های تند، غذاهای شور، نمک دستکاری شده، انواع شوریجات  مانند : كلم شور، خیار شور و… ،  گوشت زیاد، كره و خامه، غذاهای نشاسته ای، آب یخ، دوغ، نوشابه، تخم مرغ، نوشیدن مایعات همراه با غذا و یا بلافاصله بعد از آن، خرما، رطب، توت خشك، كشمش، سس، رب، سرکه و ترشیجات، سیر، چای، قهوه، نسكافه، بادمجان و غذاهای ساندویچی این موارد پرهیز شود.
    برخی از موارد ذکر شده، از محصولات مصنوعی یا دستکاری شده ­ی کارخانه ­ای می باشد که از ارزش غذایی پایینی برخوردار هستند.

درمان :

استفاده از مقطر 17 گیاه پاپریکا که طبیعت معتدل مایل به سرد دارد. باتصفیه و پاک­سازی خون از رسوبات و مواد زاید باعث تعدیل غلبه خلط دم و بهبود این نوع سردرد می شود.

سردردهای بلغمی

علائم سردردهای بلغمی عبارت است از:  درد معمولا از گردن و پشت سر شروع می شود  هنگام سردی و استرس تشدید می شود  با بوهای گرم آرام می شود  بعضی مواقع همراه با حالت تهوع می باشد.  در زنان معمولا بیشتر دیده می شود.

توصیه ها :

در مورد  سردردهای  بلغمی لازم است  که خلط بلغم در بدن به تعادل برسد که برای این منظور  لازم است موارد و پرهیزات  زیر رعایت شود :

  • پرهیز از مصرف برنج سفید اب کش شده ، عدس، ماهی ، ماکارونی و لازانیا، قهوه ، نسکافه و چای، ماست و دوغ کشک، هندوانه و قارچ ، ترشی، سماق ، گوشت گاو، نان فانتزی.
  • مصرف سردی ها در صبحانه ( مثل  پنیر خیار گوجه) ، سرکه و ابغوره.
  • مایعات همراه با غذا مصرف نشود.   آب یخ مصرف نشود. عدم مصرف همزمان مواد خام و پخته (مثل ماست ،ترشی ، میوه ها و سالاد با انواع خورشت ها و … )

به‌طور کلی افزایش خلط  بلغم و سردی و تری ناشی از سبک غلط زندگی (عدم تناسب در سکون و حرکت، استرس و خشم بالا، عدم مراقبت از رژیم‌غذایی و مصرف زیاد فست‌فود و نداشتن خواب و بیداری متعادل و متناسب) می‌تواند این مشکل را در افراد مستعد تسریع کند.

درمان :

جهت تعدیل خلط بلغم و درمان این نوع سردرد می توان از مقطر پنج گیاه پاپریکا بهره گرفت. مقطر پنج گیاه پاپریکا حاصل ترکیب عصاره گیاهان گرم و خشکی است که  باعث به تعادل رساندن خلط بلغم در بدن می­شود و در مدت زمان کوتاهی تمام عوارض و مشکلات مربوط به غلبه بلغم از جمله سردردهای بلغمی  برطرف شود­.564087a811df7

سردردهای سوداوی

علائم سردردهای سوداوی عبارت است از : این سردرد معمولا کل سر را فرا می گیرد  معمولا به هر بهانه ای این سردرد ایجاد میگردد، سرو صدا ، عصبانیت  شلوغی،   ترافیک ، استرس و آلودگی هوا و… سردرد شایع بین زنان و مردان در عصر حاضر می باشد.

توصیه ها :

  • از شرایط به­ وجود آمدن تشویش، درگیری فکری و منازعات و تماس با افراد غیرمتعادل پرهیز کنید.
  • فعالیت ورزشی کافی متناسب با سن و توان جسمی به طور روزانه که منظور فعالیت شغلی یا کار در خانه نمی­باشد، توصیه می­گردد. استفاده از طبیعت، فضاهای شاد و آرام، تمرینات یوگا، تمرینات تنفسی عمیق به شکلی که حداقل 5 الی 10 دقیقه مبادرت به پر کردن کامل ریه ها نموده و به آرامی بازدم  انجام شده که ترجیحاً در محیط­های باز و سرسبز بایستی صورت گیرد. از پوشش لباس تیره و نیز شنیدن آهنگ­های حزن انگیز بایستی دوری کنید.
  • از مواد غذایی مضر که باعث تشدید سودا می­شوند شامل سوسیس و کالباس، غذاهای آماده، غذای شب مانده، غذاهای کنسروی، مصرف زیاد ترشی، عدس، پنیرهای خشک، شکلات و مواد غذایی حاوی اسانس و طعم دهنده های صنعتی، سرکه یا آب­لیموی شرکتی یا صنعتی، باقلا، عدس، ماش، غوره، سماق، انار ترش،گوشت گاو و گوساله، فست فود، چای، قهوه، نوشابه، سرکه، بادمجان، پنیر، ترشک، قره قروت، انواع ترشی، خیارشور و انواع شورها، ماست و دوغ  پرهیز شود.
  • میزان مصرف برنج ­را به حداقل رسانده و حتماً با زیره سیاه طبخ شود.

درمان :

جهت بهبود این نوع سردرد و تعدیل خلط سودا در بدن توصیه می شود از مقطر تقویت کننده اعضای رئیسه بدن 9 گیاه 2  استفاده شود. مقطر 9 گیاه (2) پاپریکا یک محصول ترکیبی مقطر شده است. گیاهان به کارگیری شده در آن حاوی مواد موثره­ای هستند که برای تعدیل و دفع انباشتگی خلط سودا نقش بسزایی دارند.

غلظت معین از ماده هر گیاه در این ترکیب، طبیعتی گرم و تر به محصول نهایی بخشیده که باعث می­شود این مقطر منضج بسیار خوبی برای خلط سودا باشد. هم­چنین این محصول تمام اعضای رییسه «مغز، قلب، کبد، تخمدان در خانم­ها و بیضه­ها در آقایان» را تقویت و در نتیجه عوارض سوء‌مزاج سودا و تمام بیماری­هایی که ناشی از انباشتگی خلط سودا هستند از جمله سردردهای سوداوی  را به سادگی برطرف می­کند.

منبع: پارسی طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *