تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

20 دلیل برای عدم کاهش وزن

من هر قدر هم تلاش میکنم چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ ممکن است مدت زیادی را برای از دست دادن وزن تلاش کنید و بخواهید کمی لاغر ٬ خوش اندام تر و سالم تر باشید. ممکن است تلاش زیادی بکنید ونتیجه ی مطلوب را به دست نیاورید و یا ممکن است برای مدتی موفق شوید و باز هم روند کاهش وزن تان سیر نزولی پیدا کند. دلایل بسیاری می تواند عدم کاهش وزن شما را توضیح دهد. در این مقاله قصد داریم ۲۰ تا از مهم ترین و شایع ترین دلایل عدم کاهش وزن یا عدم موفقیت شما در کاهش وزنتان را توضیح دهیم. با عطار باشی همراه باشید.

شاید متوجه کاهش وزنتان نمی شوید

اگر در حال رژیم گرفتن هستید و برای مدت های زیادی حس می کنید که وزن تان ثابت مانده و کاهش پیدا نمی کند و یا حتی در حال افزایش است و مدام از خود می پرسید چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ بهتر است کمی بیشتر به وزن تان و شرایط بدنی تان توجه کنید. گاهی وزن شما در طول هفته کمی بالا و پایین می شود و وزن نهایی آن است که برای چند روز ثابت بماند. گاهی بر اثر تغییرات هورمونی ممکن است دچار این نوسانات وزنی شوید و یا به خاطر نوشیدن آب وزن تان بالا برود. همچنین گاهی وزن شما ثابت می ماند ولی چربی های بدن تان سوخت می شوند. به این ترتیب که چربی ها برای عضله سازی مصرف شده و عضله ها وزن بدن تان را بالا می برند در حالی که چربی ها وزن تان را کاهش می دهند. این اتفاق به خصوص برای کسانی که به تازگی شروع به بدن سازی کرده اند و می خواهند عضله سازی کنند زیاد اتفاق می افتد. بنابراین برای اینکه بدانید آیا چربی های بدن تان سوخت می شود یا خیر بهتر است از راه دیگری به جز ترازوی اندازه گیری استفاده کنید. برای مثال می توانید از متر برای اندازه گیری سایز تان کمک بگیرید و یا لباس هایی که می پوشید را ارزیابی کنید و ببینید که آیا تنگ تر شدند یا آزادتر. به علاوه می توانید درصد چربی بدن تان را به کمک فرمول های رایج و با استفاده از سایز نقاط مختلفی مثل شکم، بازو، ران و دیگر جاها اندازه بگیرید.

مراقبت بیشتر از غذا خوردن تان

مطالعات نشان می دهد که افراد گاهی خودشان متوجه میزان غذایی که می خوردند و افراطی که در غذا خوردن می کنند نیستند. در نتیجه گاهی پیگیری غذا خوردن تان و مراقبت و دقت بیشتر در خصوص آن می تواند کمک کند تا از عدم کاهش وزن تان در یک برنامه ی لاغری پیشگیری کنید. می توانید از غذاهای تان عکس بگیرید و در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. یا می توانید در جایی لیست غذاهای روزانه تان را بنویسید. همین کار شما را در غذا خوردن محتاط تر می کند.

مصرف پروتئین کافی

پروتئین تنها ماده غذایی است که خوردن آن می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. بنابراین گاهی مصرف کم آن می تواند یکی از دلایل شایع عدم کاهش وزن شما باشد. تامین ۲۵ تا ۳۰ درصد از غذای روزانه تان با پروتئین می تواند سوخت و ساز کالری را تا ۸۰ الی ۱۰۰ کالری در روز افزایش دهد. به علاوه می تواند به شدت میل و اشتهای شما را برای غذا خوردن کاهش داده و در لاغری تان دخیل باشد. اگر عادت به خوردن صبحانه دارید توصیه ما به شما این است که بخش اعظم صبحانه خود را با پروتئین تامین کنید. این کار سبب می شود تا کمتر گرسنه شده و کمتر غذا بخورید. مصرف پروتئین زیاد همچنین از کاهش سرعت سوخت و ساز بدن و از افزایش مجدد وزن جلوگیری می کند.

مصرف زیاد کالری یکی از دلایل عدم کاهش وزن

درصد زیادی از مردم علاقه دارند که کالری های زیادی مصرف کنند. به عبارتی آن ها غذاهایی را می خوردند که کالری بالایی داشته و وزن شان را بالا می برد. حتی ممکن است این امر را بارو نکنند چرا که عادت کرده اند کالری های یک غذا را دست کم بگیرند. همچنین ممکن است باور نکنند که یک خوراکی خاص تا چه حد می تواند کالری داشته باشد. ما به شما توصیه می کنیم که از برنامه های ردیابی کالری ها و شمارش میزان آن ها کمک بگیرید. به علاوه برخی وب سایت ها به طور آنلاین کالری غذا ها را حساب کرده و اطلاعات آن را در اختیار شما می گذارند. توصیه ما این است که بعد از اینکه از میزان کالری مصرفی تان مطلع شدید ۳۰ درصد آن را با پروتئین ها جایگزین کنید. به این ترتیب می توانید اثر شگفت انگیزی در کاهش وزن تان مشاهده کنید.

مصرف غذاهای سالم

به خاطر داشته باشید که غذایی که می خورید از بخش ها و مواد تشکیل دهنده گوناگونی ساخته شده است. می توانید این بخش ها را آنالیز کنید البته به شرط آن که واقعا از آن مطلع باشید. اگر غذاهایی را مصرف می کنید که اطلاعات درستی از طبخ آن و مواد اولیه اش ندارید و به خصوص غذاهای آماده ای که ممکن است در شرایط غیر بهداشتی آماده شده باشند می توانند باعث چاقی خاموش شما شده و همه ی برنامه های تان را به هم بریزند.

وزنه زدن

یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند برای کاهش وزن به شما کمک کند وزنه زدن است. وزنه زدن می تواند توده چربی شما را به عضله تبدیل کرده و در کاهش وزن تان اثر بگذارد پس بجای این که مدام از خود بپرسید چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ در نزدیک ترین باشگاه محله خود ثبت نام کرده و شروع به وزنه زدن کنید.

پرخوری حتی در غذاهای سالم از دلایل عدم کاهش وزن شما

پرخوری می تواند یک حالت عصبی باشد و یا عادت شما باشد و یا در مواقع خاصی برای  تان پیش بیاید. همچنین عده ای در مصرف غذاهای بی ارزش و کاذب افراط می کنند و عده ای با رعایت اصول غذاهای سالم می خوردند اما پر خوری میکنند و به میزان بالایی غذا میخورند. البته خوردن غذاهای سالم بهتر است اما فراموش نکنید که آن ها هم کالری بدن شما را بالا برده و سبب چاقی تان می شوند. بهتر است خود را آنالیز کنید و ببینید که چه وقت هایی پرخوری می کنید. سپس برای اصطلاح این رفتار تان اقدام کنید.

تمرینات قلبی

ورزش ها و تمریناتی که قلب شما را به فعالیت مرتب تر و بیشتر وادار کند می تواند سبب کاهش وزن تان باشد. ورزش هایی مانند شنا، پیاده روی، دو و غیره علاوه بر اینکه تاثیر شگرفی روی سلامتی تان دارند می توانند برای سوزاندن چربی های موضعی مانند چربی شکم و چربی اطراف اندام ها که سبب بیماری می شوند ٬ کمک کننده باشند. بنابراین انجام ندادن حتی یک تمرین قلبی می تواند از دیگر دلایل عدم کاهش وزن تان باشد.

نوشیدنی های شیرین

نوشیدنی های شیرین بیشترین درصد کالری خود را در بدن ما به جا گذاشته و دفع نمی شوند. نوشیدنی های آماده یا نوشابه ها یا حتی آبمیوه های آماده می توانند درصد زیادی مواد قندی و شکر در خود داشته و سبب چاقی شما شوند. پس اگر نوشیدنی های شیرین و نوشابه زیاد مصرف میکنید از خود نپرسید چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ و در مصرف آنها بیشتر احتیاط کنید

خواب بد

من خیلی کم میخوابم ٬ چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ خواب یکی از مهم ترین مواردی است که برای سلامتی جسمی و روانی شما لازم است. به علاوه روی وزن شما هم می تواند تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد که خواب بد می تواند از دلایل عمده عدم کاهش وزن و چاقی باشد. خواب ناکافی در بزرگسالان تا ۵۵ درصد و در کودکان تا ۸۸ درصد سبب چاقی می شود.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات

یکی از دلایل عدم کاهش وزن مشکلات سوخت و ساز کربوهیدرات ها مانند دیابت نوع ۲ و یا حتی مصرف بیش از حد کربوهیدرات هاست. پس شاید برای رفع مشکلات عدم کاهش وزنتان بهتر است کمی به فکر یک رژیم کم کربوهیدرات باشید. مطالعات نشان می دهد که این رژیم غذایی می تواند ۲ الی ۳ برابر از رژیم کم چربی هم موثر تر باشد. همچنین این رژیم خاص منجر به بهبود شاخص های متابولیک مانند تری گلیسریدها،  و قند خون می شود.

تقسیم وعده های غذایی از دلایل عدم کاهش وزن

افسانه های زیادی در خصوص خوردن وعده های غذایی کوچک با تعداد بیشتر وجود دارد که آن را به سوخت و ساز بالای بدن و کاهش وزن مربوط می دانند. درحالی که این امر می تواند سبب شود شما نتوانید غذای سالم و مفید مصرف کنید. گفته می شود که تعداد وعده ها در عدم کاهش وزن شما می تواند بی اثر باشد حتی یک نوع رژیم غذایی خاص به نام روزه داری متناوب وجود دارد که فرد را ملزم به پرهیز غذایی برای یک مدت طولانی از ۱۵ ساعت تا ۲۴ ساعت و حتی بیشتر می کند و بعد از آن فرد می تواند یک وعده غذای مناسب بخورد.

نوشیدن آب

من خیلی کم آب میخورم چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ مصرف کم آب هم می تواند از دلایل عدم کاهش وزن شما باشد. در یک مطالعه افرادی که ۳۰ دقیقه قبل از غذا یک و نیم لیتر اب می نوشند تا ۴۴ درصد کاهش  وزن بیشتری دارند.

دلایل عدم کاهش وزن – مصرف الکل

الکل و نوشیدنی های الکلی را معمولا با خوراکی های پرکالری مصرف می کنند همچنین هر گرم الکل می تواند در خود ۷ کالری داشته باشد که در افزایش وزن شما دخیل باشد. در نتیجه نوشیدن میزان زیادی الکل می تواند وزن شما را بالا ببرد. پس اگر مدام از خود می پرسید چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ و به الکل اعتیاد دارید یا آن را زیاد مصرف میکنید ٬ سعی کنید در مصرف الکل تجدید نظر کنید.

غذا خوردن با حواس پرتی

روشی که برای کاهش وزن معروف است این است که هنگام غذا خوردن تمرکزتان را روی چیزی که می خورید و میزان غذای مصرفی تان بگذارید. به این ترتیب که هر لقمه ای برمیدارید به جای اینکه به تلویزیون یا اطرافیانتان یا گوشی موبایل تان توجه کنید دقیقا به چیزی که می خورید فکر کنید. به این ترتیب از پرخوری جلوگیری می کنید. همچنین با کم کردن سرعت غذا خوردن تان جذب کالری را کاهش می دهید. بنابراین زمانی که غذا می خورید به جای توجه چیز های نامربوط به غذایی که می خورید و میزان مواد مغذی که دریافت می کنید توجه کنید. می توانید حتی برای خود یک جدول طراحی کنید.  آهسته غذا بخورید و به بو و طعم و حتی ظاهر غذاها بیشتر توجه کنید. زمانی که احساس سیری و پری کردید غذا خوردن را متوقف کرده و کمی آب بنوشید.

وضعیت پزشکی نامناسب از دلایل عدم کاهش وزن

برخی از شرایط و بیماری های جسمی می تواند کاهش وزن شما را به تاخیر بیندازد. این موارد عبارتند از: کم کاری تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و آپنه خواب. همچنین برخی از داروها هم می توانند سبب سخت تر شدن کاهش وزن شما شوند.

چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ اعتیاد به تنقلات

با توجه به مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد ۱۹.۹ درصد از مردم به مصرف مواد غذای معتاد هستند. این افراد غذا را نه به خاطر گرسنگی یا نیاز بلکه به خاطر عادت مصرف می کنند و گاهی حتی متوجه میزان خوردن خود نیستند. همین امر سبب عدم کاهش وزن آن ها می شود.

گرسنگی برای مدت طولانی

گاهی برای کاهش وزن راه های سخت و فشرده ای را در پیش می گیریدکه هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی شما را تضعیف می کنند. اگر دچار عدم کاهش وزن و مشکلاتی از این دست شده اید بهتر است برای مدتی کمی به خود استراحت داده و از فشردگی رژیم لاغری تان کم کنید و همچنین بیشتر بخوابید تا بدن تان قوی تر شود.

چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ انتظارات غیر واقعی

ممکن است مدام از خود بپرسید چرا وزن کم نمیکنم ؟‌ از دست دادن وزن یک فرایند کند و زمان بر است. بسیاری از مردم تنها می توانند کمتر از یک کیلوگرم از وزن شان را در هفته از دست بدهند. یکی دیگر از مشکلات عمده بسیاری از مردم برای عدم کاهش وزن انتظارات غیر واقعی و عجیب غریب شان برای کاهش وزن است. حقیقت این است که برای تناسب اندامو لاغری باید وقت و حوصله ی زیادی صرف کنید و بهتر است عجله را کنار بگذارید.

تمرکز بیش از حد روی لاغری از دلایل عدم کاهش وزن

شما با حریص شدن برای لاغری می توانید به روند لاغری تان لطمه وارد کنید. به عبارتی ممکن است بخواهید تنها لاغر شوید و هر هزینه ای را بپردازید در نتیجه سلامت تان را به خطر انداخته و حتی به هدف تان هم نرسید. بنابراین بهتر است که به جای لاغری به خوش اندام بودن و سالم بودن با روش های اصولی و درست فکر کنید.

منبع: هفت گنج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *