بهداشت بانوانجنسیدرمان بیمارینکات سلامتی

زگیل تناسلی(خانم ها بخوانند2)

علائم آلودگی به اچ پی وی چیست ؟

اکثریت آلوده شدگان به این ویروس بدون علامت هستند .گروهی از این ویروسها که موجب زگیل تناسلی می شوند خود را به صورت توده ها و برجستگیهای کوچک مجزا یا به هم پیوسته که می توانند پایه دار و یا پهن ،به رنگ پوست یا کم رنگ و یا پر رنگ تر از پوست باشند ، در هر قسمت از ناحیه تناسلی ظاهر سازند.

آیا تمام انواع اچ پی وی زگیل تناسلی ایجاد می کنند ؟

خیر ، تعدادی از آنها عامل ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی می شوند و تعدادی دیگر می توانند در صورت تداوم آلودگی ، ابتدا باعث غیر طبیعی شدن سلولهای طبیعی دستگاه تناسلی و در پی آن ایجاد سرطان به خصوص در ناحیه دهانه دحم شوند .دقت کنید که انواعی از این ویروس که باعث زگیل تناسلی می شوند (اغلب نوع ۶ و ۱۱)با انواعی که سبب سرطان می شوند (اغلب ۱۶ و ۱۸)متفاوت هستند.

بعد از ابتلا به زگیل تناسلی و در صورت عدم درمان چه اتفاقی می افتد ؟

در صورت عدم درمان زگیل سه حالت ممکن است رخ دهد .الف در موارد نادر پس از طی مدت طولانی خود به خود حذف شود . ب بدون تغییر باقی بماند. ج از نظر تعداد یا وسعت افزایش یابد .ولی باید توجه کرد که زگیل تبدیل به سرطان نمی شود.

اگر زگیل تناسلی به سرطان تبدیل نمی شود ، پس مزاحمت آن در چیست ؟

مجددا متذکر می گردد که زگیل تناسلی تبدیل به سرطان نمی شود ولی ۳ عیب اساسی آن ، عود مکرر پس از درمان ظاهر نازیبای آن و احتمال سرایت بالای آن به شریک جنسی است.

سرطان دهانه رحم به چه میزان با اچ پی وی همراهی دارد و علائم آن چیست ؟

سرطان دهانه رحم نزدیک به ۱۰۰% با این ویروس همراهی دارد و معمولا تا مراحل پیشرفته، بدون علامت بوده و متاسفانه در مراحل پیشرفته بسیار سخت درمان می شود .لذا مهمترین مسئله در کنترل سرطان سرویکس(دهانه رحم) غربالگری منظم همه خانمهای واجد شرایط است.

آیا خانمهای مبتلا به زگیل تناسلی در آینده برای ازدواج مشکلی خواهند داشت ؟

در صورتی که خانمی مبتلا به زگیل تناسلی بوده و تحت درمان و معاینات منظم دوره ای قرار گیرد ،چنانچه پس از درمان حداقل به مدت ۱ سال هیچ گونه عودی نداشته باشد ؟ احتمال اینکه جزو گروهی باشد که سیستم ایمنی وی کلا ویروس را ریشه کن کرده باشد ، بالاست و جای نگرانی ندارد .این امر لزوم درمان و معاینات منظم دوره ای را روشن می سازد.

آیا خانم مبتلا به زگیل تناسلی برای بارداری و وضع حمل مشکل خاصی دارند ؟

با توجه به اینکه اچ پی وی از جفت عبور نمی کند و سرایت خونی نیز ندارد ،احتمال انتقال آن به جنین و یا در طی زایمان از مادر آلوده ،بسیار پایین و نزدیک به صفر است.در موارد نادر در صورت نفوذ ویروس به حنجره نوزاد در حین زایمان ،احتمال ایجاد پاپیلوم حنجره در نوزاد وجود دارد.

آیا خانم های مبتلا به زگیل تناسلی قبل از اقدام به بارداری نیاز به درمان دارند ؟

با توجه به شرایط فیزیولوژیک بارداری که به نوعی سیستم ایمنی خانمها در دوران بارداری ،پایین آمده یا تغییر می کند ، احتمال افزایش زگیل ها در طی بارداری و یا حتی علامت دار شدن زگیل در افراد بدون علامت وجود دارد .لذا توصیه می گردد قبل از تصمیم به بارداری نسبت به درمان زگیل اقدام گردد.

آیا تمام خانم های مبتلا به زگیل تناسلی ،جهت وضع حمل بایستی سزارین شوند ؟

با توجه به احتمال پایین انتقال ویروس در حین زایمان به نوزاد ، در صورتی که علل مامایی دیگری برای انجام سزارین وجود نداشته باشد توصیه به سزارین نمی گردد .حتی در مواردی مشاهده شده است که فعل و انفعالات داخلی بدن مادر در حین درد زایمان باعث بهبود و پاکسازی زگیل گردیده است.لذا فقط در مواردی که توده زگیل آنقدر بزرگ باشد که مجرا را بسته و مانع عبور نوزاد گردد ، سزارین توصیه می گردد و در سایر موارد چنین توصیه ای نمی شود.

آیا بین راه های درمانی زگیل تناسلی در خانم ها از نظر اثر بخشی و عود تفاوتی موجود است ؟

برای درمان زگیل تناسلی در خانم ها روش های مختلف دارویی موضعی وغیر دارویی موضعی وجود دارد که انتخاب آن بستگی به نوع ، وسعت ،محل ،شرایط فیزیولوژیک بیمار ،امکانات موجود ،تجربه پزشک و شرایط اقتصادی و فرهنگی بیمار دارد که اثر بخشی و میزان عود آنها تا حدودی متاثر از این فاکتورها می باشد. مثلا تجویز پدوفیلین موضعی برای مصرف خانگی توسط بیمار ،خطای شایعی است که در خیلی از موارد باعث ایجاد عوارض و زخمهای وسیع می گردد.نتیجه مطالعات و تجاربی که در مورد مقایسه روشهای درمانی مختلف ارائه شده محدود و گاهی متناقض می باشد.

منبع: سایت دکتر ابوالفتح محرابیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *