جنسیسلامتینکات سلامتی

زگیل تناسلی(خانم ها بخوانند1)

زگیل تناسلی و ویروس عامل آن ترجیح جنسیتی خاصی برای مرد یا زن ندارد ،لیکن به دلایل مختلف از جمله آناتومی خاص دستگاه تناسلی خانمها و ارتباط شدید بین اچ پی وی و سرطان دهانه رحم و نیز فیزیولوژی زنانه ،بارداری و پرورش جنین و همچنین مسائل فرهنگی حاکم بر کشورهایی همچون کشور ما که به خاطر شرم و حیا و مسائل اخلاقی از افشا و درمان این بیماری امتنا می ورزند ، نگرانی در مورد این بیماری معمولا در خانمها بیشتر از آقایان است .

عدم واکسیناسیون بر علیه این بیماری و نیز عدم اطلاع رسانی کافی در مورد این بیماری و غفلت از این مسئله که این بیکاری در خیلی از موارد می تواند در طی تماسهای سطحی دستگاه تناسلی از ناقلی بدون علامت نیز منتقل گردد ،باعث شیوع روزافزون این بیماری در خانمها و به خصوص در دختران جوان در طی سالهای اخیر گردیده ، لذا در پی نوشت مطالب قبلی در این خصوص در وب سایت شخصی اینجانب و استقبال شدید خوانندگان محترم ،با توجه به اینکه پایان نامه تخصصی اینجانب در مورد زگیل تناسلی بوده و تجارب و تحقیقات بسیاری در تشخیص و درمان این بیماری دارم ، بر آن شدم تا در این مقاله به پاسخ پرسشها و نگرانی های شایع خانمها از زگیل تناسلی و ویروس مولد آن ( اچ پی وی ) بپردازم . در ضمن به خوانندگان محترم این مقاله توصیه می گردد.

آیا تماس سطحی ناحیه تناسلی یک خانم با شریک جنسی آلوده می تواند باعث انتقال این بیماری شود ؟

بلی ، با توجه به اینکه این بیماری به شدت مسری می باشد ، حتی تماس های سطحی و بدون دخول کامل نیز امکان سرایت و ابتلا را دارد.

 ایا در صورت نبود علائم بالینی ظاهری در شریک جنسی می توان از عدم انتقال این بیماری اطمینان حاصل کرد؟

خیر ، همانگونه که قبلا نیز ذکر گردیده ، فقدان علائم بالینی به معنای آلوده نبودن فرد ،نبوده و احتمال ناقل بودن بدون علامت و در نتیجه سرایت بیماری و جود دارد.

میزان شیوع به این ویروس در بین خانمها چقدراست ؟

تا به امروز آماری در ایران به صورت رسمی که بتوان به صورت قطعی به آن استناد کرد وجود ندارد و از طرفی نتایج برخی مطالعات نیز تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر داشته اند. لیکن بر اساس مطالعات جهانی که در کتب مرجع ذکر گردیده ۵۰ % از افرادی که دارای فعالیت جنسی می باشند مستعد آلودگی به اچ پی وی می باشند.

آیا اگر خانمی با فرد آلوده به این ویروس تماس جنسی داشته باشد،حتما به این ویروس آلوده و به این بیماری مبتلا می شود ؟

احتمال سرایت این ویروس از فرد آلوده در تماس جنسی بالا است . ولی پس از تماس جنسی با فرد آلوده، سه احتمال وجود دارد .الف سیستم ایمنی فرد مقابل در بدو ورود دفاع خوبی داشته باشد و اجازه آلوده شدن را ندهد. ب فرد آلوده شود ولی به صورت ناقل بدون علامت باقی بماند و سالها این عفونت را داشته باشد و یا بعدها آن را پاکسازی کند. ج فرد، آلوده شده و پس از دوره کمون ، علائم بالینی زگیل در او ظاهر شود و یا در سالیان آینده مستعد به سرطانهای دستگاه تناسلی گردد.متاسفانه در حال حاضر هیچ روشی وجود ندارد که بتوانیم پیش بینی کنیم که فرد آلوده شده در کدام گروه قرار خواهد گرفت.

 آیا اگر فرد مبتلا و یا مشکوک به آلودگی قبل از تماس جنسی از مواد ضد عفونی کننده و یا کاندوم استفاده کند ،خطر انتقال به شریک جنسی وی از بین می رود ؟

خیر ، این تصور غلطی است که فکر کنیم با استفاده از الکل ، بتادین ، ساولن ، و یا سایر مواد ضد عفونی کننده و یا استفاده از کاندوم انتقال این بیماری منتفی می گردد. البته استفاده از کاندوم ریسک انتقال را کاهش می دهد ولی منتفی نمی سازد.

اگر خانمی با فرد مبتلا یا مشکوک به آلودگی تماس جنسی داشته باشد چه باید بکند ؟

با توجه به دوره کمون تقریبی این بیماری که ۸-۶ هفته می باشد ، بعد از گذشت این مدت و یا به محض مشاهده علائم مشکوک در ناحیه تناسلی به پزشک متخصص زنان یا پوست ، مراجعه تا مورد معاینه قرار گیرد .لیکن به علت اینکه دوره کمون این بیماری می تواند هفته ها و حتی ماهها نیز باشد ،مراجعات مکرر جهت معاینه الزامی است.

در صورتی که خانمی تماس جنسی مشکوکی داشته و هیچگونه علائم ظاهری ندارد ،آیا انجام تست دقیق آزمایشگاهی PCRبرای تشخیص آلودگی با این ویروس ضروری است ؟

با توجه به اینکه موارد زیادی از آلودگی بدون علامت با این ویروس در سن زیر ۳۰ سالگی خود به خود توسط سیستم ایمنی پاک سازی می شود. بنابر این در سنین زیر ۳۰ سالگی برای افراد بدون علامت انجام این تست توصیه نمی گردد. مگر در شرایط خاص و به صلاحدید پزشک متخصص.

 آیا خانم ها بدون مراجعه به پزشک متخصص می توانند وجود و یا عدم وجود بیماری را در خود تشخیص دهند ؟

با توجه به اینکه در بسیاری از موارد ، ضایعاتی دیگر در ناحیه تناسلی خانمها از جمله وستیبولار پاپیلوماتوزیس ،کیست اپی درموئید ، فولیکولیت ها ، سیرینگوما و ….می توانند در نگاه فرد غیر متخصص با زگیل تناسلی اشتباه شده و یا بر عکس وجود زگیل تناسلی در خانمی از دید خود او پنهان بماند ، مراجعه به پزشک متخصص با تجربه الزامی است.

منبع:سایت دکتر ابوالفتح محرابیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *