روغن هاعطارباشی و طب سنتی

خواص روغن هسته انگور

خواص روغن هسته انگور

روغن هسته انگور در نتیجه فشردن هسته های انگور به وجود می آید.

روغن هسته انگور دارای دمای سوختن بالایی است و بی بو می باشد.

به همین دلیل می توان از آن در آشپزی ، پخت و پز و سرخ کردن و سالاد و همچنین برای مراقبت از پوست و مو استفاده کرد.

این روغن عاری از کلسترول می باشد و میزان چربی اشباع موجود در آن بسیار کم است. مصرف روغن هسته انگور موجب کاهش کلسترول بد خون به میزان 7 درصد و افزایش کلسترول خوب خون به میزان 13 درصد می شود.

روغن هسته انگور دارای درجه سوختگی بسیار بالایی است و خواص خود را در حرارت بالا نیز حفظ کرده و برای سرخ کردن در درجه حرارت بالا بسیار مناسب است. در واقع ، آشپزی و سرخ کردن با روغن هسته انگور موجب حفظ مزه مواد غذایی می شود.

روغن هسته انگور حاوی ویتامین E ، ویتامین  F، روی ، پتاسیم ، مس ، کلسیم ، فسفر ، منیزیم ، آهن و سلنیوم بسیاری است. هسته های انگور حاوی پروآنتوسیانیدین بسیاری هستند. پروآنتوسیانیدین ها نوعی از پلی فنول ها هستند که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و برای پیشگیری از پیری زودرس پوست بسیار مفید هستند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن هسته انگور 20 برابر قوی تر از ویتامین C و 50 برابر بیشتر از ویتامین E ، می باشند.

از این روغن در بسیاری از محصولات آرایشی مانند کرم دست ، کرم بدن ، نرم کننده های لب و لوسیون ها نیز استفاده می شود. این روغن برای انواع پوست مناسب می باشد و خواص احیا کننده آن ، پوست را مرطوب کرده و به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می نماید. از روغن هسته انگور می توان برای ماساژ  و رفع خستگی و درد بدن نیز استفاده کرد.

روغن هسته انگور دارای خاصیت ضد التهابی ، ضد پیری ، ضد آلرژی ، ضد سرطانی ، ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی می باشد. این روغن غیر هیدروژنه است و عاری از چربی های ترانس است. روغن هسته انگور غنی از چربی های چند غیر اشباع امگا 6 است و در نتیجه برای سلامت قلب بسیار مناسب است.

این روغن حاوی اسید لینولئیک زیادی است که از اتلاف رطوبت پوست سر جلوگیری کرده و موجب مرطوب ماندن پوست می گردد. از این روغن می توان به عنوان عامل درزگیر برای حفظ رطوبت موها ، برای تقویت کرم های مرطوب کننده و افزایش حفظ رطوبت و کاهش خشکی پوست سر نیز استفاده کرد.

روغن هسته انگور با رنگ زرد متمایل به سبز٬ جزو روغن‌های است که خواص بی‌نظیری دارد.

خواص روغن هسته انگور

تحقیقات مختلف درباره هسته انگور نشان می‌دهد روغن و عصاره این هسته خواص درمانی مهمی دارد. از جمله نتایج مطالعه‌ای که در مرکز سرطان دانشگاه کلرادو انجام شده نشان می‌دهد٬ عصاره هسته انگور رشد و بقای سلول‌های سرطانی را در سرطان کولورکتال مهار می‌کند. نکته قابل توجه دیگر این تحقیق اثبات توانایی ترکیبات فعال موجود در عصاره هسته انگور در شناسایی جهش‌های ژنتیکی مختلف است.

روغن هسته انگور با داشتن اسیداولئیک٬ اسیدپالمتیک و اسید لینولئیک می‌تواند برای سرخ کردن مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرد.

با توجه به مجموعه خواص عصاره هسته انگور و روغن آن طبیعت درمانگران همواره پیشنهاد می‌کنند برای بهره برداری از این خواص حتما هسته انگور در هنگام خوردن میوه کاملا جویده شود تا از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فنولی آن در پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله ناراحتی‌های قلبی-عروقی و سرطان‌ها بهره‌مند شوید.

منبع: oabab.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *