تغذیه و تناسب اندامورزش

خوب و بد تازه های دنیای مکمل

بتا آلانین تاثیری در افزایش استقامت ندارد

استفاده از مکمل های بتا آلانین مورد علاقه ورزشکاران رشته های قدرتی است زیرا کارنوزین که حاصل تجزیه آلانین می باشد ، یک آنتی اکسیدان مهم برای محافظت از سلول ها در برابر تخریب های سلولی است . کارنوزین همچنین محیط اسیدی سلول ها که موجب ایجاد خستگی می شود را خنثی می کند . چند ماه پیش، حاصل یک مطالعه دانشگاهی در بلژیک نشان داد که استفاده از بتا آلانین تاثیر چشمگیری در افزایش استقامت پاروزنان حرفه ای دارد.

در این تحقیق همچنین ارتباط این ماده با قدرت انقباض عضلات به اثبات رسید در نتیجه محققان بر این باورند که مکمل های حاوی بتا آلانین در فعالیت های شدید بدنی نیز مفید و موثر است. اما به تازگی در یکی از دانشگاه های ایالت متحده تحقیقی بر روی تعدادی از دونده ها انجام و مشاهده شد که مصرف بتا آلانین به مدت پنج هفته تاثیری بر افزایش استقامت دونده های دوی سرعت ندارد.

پروتئین وی و سلامت قلب

پروتئین وی یک محصول مکملی عالی برای رشد عضلات است. دانشمندان استرالیایی به تازگی دریافته اند که این نوع پروتئین تاثیر مثبتی بر سلامت قلب و عروق و متابولیسم بدن دارد. پروتئین وی با از بین بردن چربی ها ، حفظ بافت عضلانی و افزایش کالری سوزی نقش موثری در دوره رژیم های غذایی دارد. همچنین موجب تنظیم قند خون، کاهش فشار خون و سفتی رگ ها و بهبود سطح چربی خون می شود. مصرف حدود ۲۰ گرم پروتئین وی پس از تمرین باعث افزایش حجم عضلات و سلامت بدن می شود.

مکمل های کلسیمی و خطر بیماری های قلبی در مردان

کلسیم برای سلامت استخوان ها ، انقباض عضلات ، انتقال الکتریکی در قلب ، سلامت سلول ها و کنترل وزن ضروری است. تقریبا نیمی از مردان و ۷۰ درصد از زنان از مکمل های کلسیمی استفاده می کنند. نتیجه مطالعه بر روی ۴۰۰ هزار نفر از زنان و مردان نشان داد که مصرف کلسیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را تا ۱۹ درصد در مردان افزایش می دهد. در این تحقیق رابطه ای میان مصرف این ماده و بروز سکته قلبی دیده نشد. همچنین رابطه ای میان مصرف کلسیم و افزایش بیماری های قلبی در زنان مشاهده نگردید. یکی از یافته های مهم در این تحقیق گسترده ، عدم ارتباط میان بیماری های قلبی و عروقی و کلسیم های رژیمی بود.

استفاده از داروهای غیر مجاز میان مصرف کنندگان مکمل ها

بیشتر ورزشکاران حرفه ای برای کسب پیروزی دست به هر اقدامی میزنند و این شامل مصرف داروهای غیر مجاز و خطر آفرین نیز می شود. در یک مطالعه دانشگاهی پیش از بازی های المپیک لندن مشخص شد تقریبا برای بیشتر ورزشکاران المپیکی برای بهبود عملکرد ورزشی شان تمایل به مصرف داروهای نیروزا داشتند. این داروها علاوه بر به خطر انداختن سلامت ورزشکاران می تواند مرگ آفرین نیز باشد.
تحقیق دیگری نشان داد استفاده از این داروهای ممنوعه در بین مصرف کنندگان مکمل های ورزشی بیشتر به چشم می خورد. ۲۳ در صد مصرف کنندگان مکمل های ورزشی ، به داروهای غیر مجاز روی می آورند. از این رو بسیاری مکمل های ورزشی را دروازه ورود به دنیای داروهای ممنوعه می دانند.

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *