سلامتینکات سلامتی

بزرگی سینه در آقایان

بزرگی سینه در آقایان اصطلاحا ژنیکوماستی نامیده میشود و از تکثیر خوش خیم سلول های این عضو بدن ایجاد میشود . این حالت در دوران نوزادی بسیار شایع است ولی در دوران بلوغ و دهه پنج و ششم عمر نیز دیده میشود . گاهی علت این حالت تجمع بافت چربی است که به آن ژنیکوماستی کاذب گفته میشود . ممکن است دردناک بوده و نامتقارن یا یکطرفه باشد. فیزیولوژی آن پیچیده بوده و علت آن مادرزادی یا اکتسابی می باشد.علت این حالت کم شدن تاثیر هورمون مردانگی است که ممکن است از مصرف بعضی داروها مانند بعضی داروهای قلبی یا گوارشی یا اعصاب و گروهی از هورمون های مورد استفاده در بدن سازی یا کم کاری تیروئید یا نارسایی کبد و کلیه ایجاد شود . ولی در اغلب موارد علت خاصی برای آن پیدا نمی شود . در موارد نادر سرطان های بیضه هم می توانند باعث این حالت شوند .

سرطان پستان در آقایان بسیار نادر است ولی گاهی باعث بزرگی سینه میشود در صورت نیاز برای افتراق آن لازم است از ماموگرافی یا سونوگرافی سینه استفاده کرد.با توجه به متنوع بودن علل این حالت لازم است برای کشف علت این بیماری جنبه های مختلف در نظر گرفته شود و در صورت نیاز از تست های آزمایشگاهی استفاده کرد.برای درمان این حالت لازم است علت ایجاد کننده آن مشخص شود و با درمان علت ٬ طبیعتا بزرگی سینه هم بهبود می یابد ولی در اکثر موارد علت خاصی برای این حالت پیدا نمی شود . در موارد بدون علت نیاز به اقدام خاصی نیست مگر اینکه علائمی مانند درد آزار دهنده وجود داشته باشد یا از نظر زیبایی برای فرد آزار دهنده باشد .

در این موارد در مراحل ابتدایی می توان از بعضی داروهای خوراکی استفاده کرد که باعث کاهش اندازه و کاهش درد می شوند ولی در موارد پیشرفته یا مقاوم به درمان از روش جراحی و برداشت بافت اضافه استفاده می شود . در مواردی که صرفا ناشی از تجمع چربی هستند می توان از روش لیزر لیپولیز یا لپوساکشن نیز استفاده کرد که بدون بیهوشی و بصورت موضعی قابل انجام است ومحل بخیه هم به جا نمی ماند .

 

منبع: پزشک آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *