پیاده روی در دوران بارداری

مناسب ترین ورزش دوران بارداری

نکاتی در مورد پیاده روی در بارداری

 پیاده روی در بارداری یک ورزش پرفایده برای مادر و نوزاد است. به خصوص برای خانم هایی که به تناسب اندام شان اهمیت می دهند.

بارداری دوران زیبایی است که هر مادری ان را تجربه می کند. حس خوبی که روح زنده ای را در خود پروش می دهی بهترین حس برای یک مادر است. مراقبت های دوران بارداری به دو بخش کلی تقسیم می شوند که یک بخش ان توسط خود مادر و بخش دیگرش توسط پزشک انجام می شود. در بخشی که مادر خود مراقبت را برعهده دارد ورزش یکی از زیرمجموعه هاست که در یک کلام پیاده روی بهترین ورزش دوران بارداری است که در این بخش فواید پیاده روی در دوران بارداری و اصول  پیاده روی صحیح را به شما خواهیم گفت.

خانم باردار عزیر باید گفت این ورزش سبک و مفید هم برای خودتان و هم برای نوزاد عزیزتان فوق العاده است که فواید آن شامل:

 پیاده روی در بارداری و تناسب اندام  بارداری

شاید این عنوان پر طرفدارترین در بین زنان باردار باشد که مدام نگران تناسب اندامشان در دوران بارداری و بعد از زایمان هستند. ورزش سبک پیاده روی با ایجاد و حفظ امادگی در عضلات و اندام های بدن موجب حفظ قودرت بدن برای داشتن تناسب اندام زنان باردار موثر است.

داشتن نوزاد سالم

بله درست است. پیاده روی وزن مادر و جنین را متناسب حفظ می کند. با پیاده روی صحیح و مناسب جنینی سالم و متناسب به دنیا خواهید اورد.

رهایی و پیشگیری از دیابت بارداری

به دلیل افزایش وزن شما در دوران بارداری ابتلا به دیابت امری طبیعی است که این مشکل را می توانید به پیاده روی روزانه و مداوم به حداقل برسانید.

کاهش استرس

استرس بارداری بخش بزرگی از این دوران است که اکثر ما تقصیر را گردن هورمون ها می اندازیم اما با خود روراست باشید و بپزیرید که استرس دوران بارداری به دلیل افکار و نکرانی های خود شماست که بمثل همیشه ورزش راه چاره است.

افزایش قدرت بارداری نرمال

اینکه می گوییم بارداری نرمال یعنی کاهش مشکلات جسمی و روحی با انجام ورزش پیاده روی در دوران بارداری.با وجودی که پیاده روی تضمین کننده زایمانی سریع برای شما نیست، اما به شما کمک می کند تا مقاومت بدن خود را بهبود بخشیده و پس از تحمل درد و سختی زایمان، سریع تر بهبود یابید. اغلب پزشکان به زنان باردار توصیه می کنند که به طور منظم در یکی از انواع ورزش ها فعالیت داشته باشند. اگر شما در دوران قبل از بارداری ورزش نکرده اید، شاید در طول بارداری پیاده روی بهترین شکل از ورزش های موجود برای شما باشد.

کاهش خطر زایمان زودرس

با پیاده روی فشار خون و وزن یک زن باردار در حد تعادل حفظ می شود و همین سدی در برابر زایمان زودرس است.

 اصول پیاده روی در بارداری

پیاده روی در طول بارداری نه تنها برای جسم شما خوب است، بلکه برای روح شما نیز مفید است. بیرون رفتن و لذت بردن از کمی هوای آزاد اثر شگفت انگیزی روی روان و حالت روحی شما در طول دوران بارداری می گذارد. با وجودی که قدم زدن گاه به گاه روحیه شما را بهتر می کند اما برای بهره بردن از بیش ترین مزایای سلامتی نیاز است که یک برنامه ی پیاده روی جدی داشته باشید. در اینجا چند توصیه مفید برای افزایش تأثیرات پیاده روی و بهبود سلامتی و تناسب اندام شما در طول دوران بارداری آورده شده است.

در هنگام پیاده روی حالت بدنتان خوب باشد

قطعاً شما نمی خواهید درحالی که شانه هایتان بیش از حد خم بوده و یا در طول پیاده روی روی کالسکه کودکتان خم شده اید در طول خیابان قدم بزنید. این کار به بهبود سلامتی شما کمکی نکرده و حتی ممکن است موجب کمردردتان شود. در طول بارداری زمانی که راه می روید باید حالتی کاملاً صاف و ایستاده داشته باشید. می توانید این کار را در خانه با ایستادن جلوی آینه تمرین کنید.

 شکم خود را در حالت راحت قرار داده و سپس شکم و شانه هایتان را به سمت عقب بکشید. برخی بانوان احساس می کنند که پوشیدن کمربند بارداری در این دوران کمک می کند تا بدنشان در حالت درستی قرار گیرد، درد کمرشان تسکین پیدا کند و حالت بدنشان در هنگام پیاده روی بهتر شود. اگر شما کمربند بارداری ندارید می توانید به راحتی یکی از آن ها را به صورت آنلاین و یا ازیک مغازه ی محلی لوازم بارداری تهیه کنید.

در طول پیاده روی به جلو نگاه کنید

نباید هنگام راه رفتن با نگاه خود بر روی زمین تمرکز کرده و یا از اینجا به جای دیگری نگاه کنید. شما باید چند متر جلوتر از پایتان را نگاه کنید. این امر به بهبود حالت بدن شما کمک کرده و مانع از این می شود که به طور اتفاقی پایتان به چیزی گیر کند (بیایید با این حقیقت روبرو شویم که همه ی ما در طول بارداری کمی بی دست و پا هستیم).

 لازم نیست بدوید و یا برای بهره بردن از منافع پیاده روی کار خاصی انجام دهید. اگر شما با گام های سریع پیاده روی کنید بیش ترین استفاده را از ورزش روزمره خود کرده اید. در واقع شما می توانید در طول پیاده روی ضربان قلب خود را کنترل کنید. باید با سرعتی راه بروید که شدت آن به اندازه ای باشد که شما را به نفس نفس بیندازد اما نه آن قدر سریع که نتوانید صحبت کنید. اغلب پزشکان پیشنهاد می دهند در حین ورزش در طول بارداری ضربان قلب خود را تا حدود 140  ضربه در هر دقیقه حفظ کنید

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد: فعالیت ورزشی سبک در دوران بارداری باعث تقویت عضلات شکم شده و بخش قابل قبولی از مراقبت‌های پری ناتال را تشکیل می‌دهد که سبب زایمان آسانتر می‌شود.

بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد انجام فعالیت‌های ورزشی در کاهش تهوع و استفراغ حاملگی، پیشگیری از دیابت حاملگی و افسردگی بعد از زایمان بسیار مفید است.
نتایج مطالعات آنالیز نیز نشان می‌دهد که ورزش تاثیری بر وزن هنگام تولد نوزاد و وزن مادر در طول دوران حاملگی ندارد، البته فعالیت های سخت و قدرت گیر در این دوران می تواند خطرات را در پی داشته باشد.

منبع: تا سلامتی و نمناک

گردآوری : مجله سلامتی عطار باشی


نویسنده مطلب:




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.