تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزنورزش

طرح چند پرسش در مورد عضلات شکم

پرسش :

همه می دانند که تکرارهای زیاد و استفاده از وزنه های خیلی سبک سبب سوزش ماهیچه های شکم می شود . شما هم به ورزشکاران توصیه می کنید از وزنه های سنگین و تکرارهای کم استفاده کنند اما من فقط قصد دارم حالت مناسب را در این ماهیچه ها به وجود آورم . لطفا مرا راهنمایی کنید .

پاسخ :

آنچه در مورد سوزش ماهیچه ها به آن اشاره کردید فقط به تجمع اسید لاکتیک مربوط می شود و هیچ ارتباطی به افزایش قدرت ماهیچه ها ندارد . سفتی ماهیچه عبارتست از : اعمال فشار روی ماهیچه ای که منبسط شده است زمانی که ماهیچه ای را می کشید زمینه مناسبی جهت توسعه آن فراهم می کنید . بهترین تمرین ، آن است که از مقاومت بالا استفاده کنید . تکرارهای زیاد و تمرین با مقاومت فزاینده از اثرات بسیار فوق العاده ای همراه است. برای این که در یابید چرا برنامه پیشنهادی من نتوانسته است کمر شما را به قدر کافی تقویت کند باید به ساختمان ماهیچه هایتان دقیقا پی ببرید و سپس مشکل را جستجو کنید . در بررسی علمی ارتباطی که میان اعصاب و مغز وجود دارد به نظریه ای به نام جعبه سیاه برخورد می کنیم که به نحوه کنترل سیستم ها و فعالیت بیولوژیک مربوط می شود . نکته جالبی در مورد جعبه سیاه یا VCR وجود دارد . شما نمی دانید چه چیزی داخل این جعبه است اما با این وجود آنچه را می خواهید پیدا می کنید . در واقع می توان به نوعی رابطه علت و معلولی اشاره کرد که اساس کار را تشکیل می دهد . هیچ کس نمی داند زمانی که ماهیچه ای رشد می کند داخل محیط آن چه چیزی اتفاق می افتد. با این وجود می دانید می توان از چه طریق به عکس العمل هیپرتروفی دست یافت . در واقع با فشار دادن کلید فشار و خستگی می توانید زمینه مساعدی جهت رشد ماهیچه فراهم کنید .
فشار به عملکرد وزنه مربوط می شود . در واقع هرچقدر وزنه به کار رفته سنگین تر باشد یا تمرین مورد نظر با فشار بیشتری همراه باشد فشار اعمال شده هم افزایش می یابد. با نگاه اول می توان به این مساله پی برد که تمرین با حداکثر وزنه موجود بسیار معقول است . حال اگر وزنه ای بیش از حد مورد نظر سنگین باشد دیگر نمی توانید آن را به قدر کافی لیفت کرده و با خستگی ماهیچه ها مواجه می شوید . لیفت وزنه سبک فقط به خستگی ماهیچه ها منجر می شود . برای اینکه زمینه مناسبی برای هیپرتروفی ماهیچه فراهم کنید حتما میان خستگی ماهیچه ها و فشار وارد بر آنها تعادل برقرار کنید . برای اینکه موضوع را ساده تر کنیم ، این طور فرض می کنیم که بتوانید وزنه ای را ۶۰-۳۰ ثانیه یعنی چیزی حدود ۱۲-۶ مرتبه لیفت کنید . البته این مساله به قبل از ظهور علائم خستگی مربوط می شود . زمانی که دو عامل فشار و خستگی دست به دست هم می دهند ماهیچه تقویت می شود . زمان اجرای هر ست را به ۳۰ یا حتی کمتر از ۲۰ ثانیه محدود کرده و تعداد تکرارها را به ۵ یا کمتر برسانید . برای اینکه مانع افزایش خستگی شوید زمان استراحت بین ست ها را افزایش داده و به ۵-۳ دقیقه برسانید . در ضمن تعداد ست ها را نیز به ۵ یا کمتر محدود کنید . چنین برنامه ای فقط می تواند ماهیچه ها را سفت تر و قوی تر کند اما اندازه و حجم آنها را هیچ تغییری نمی دهد . در این مورد اقزایش تعداد تکرارها کارساز نیست زیرا فقط باعث خستگی می شود و ارزش دیگری ندارد .
تکرارهای زیاد با افزایش استقامت ماهیچه ها همراه است . دامنه ۱۵-۵۰ تکرار حرکت سبب افزایش کشش یا تونیسیته ماهیچه ها می شود . این دامنه حرکت غیر ایروبیک یا استقامتی می باشد . تحت چنین شرایطی ماهیچه ها اقدام به سوخت گلیکوژن می کنند . گلیکوژن نوعی قند است که جهت تامین سوخت به کار می رود . این ماده هم در ماهیچه ها و هم در سایر نقاط بدن ذخیره می شود . تمرین با تکرار زیاد سبب تخلیه ذخایر گلیکوژن می شود . بدن برای اینکه از بروز چنین مساله ای جلوگیری کند گلیکوژن بیشتری ذخیره می کند . هر مولکول گلیکوژن با ۳ مولکول آب پیوند برقرار می کند و در نتیجه می توانید مدت زیادی بدون سوخت طاقت آورید .

پرسش:

چطور می توان برنامه تمرین را تغییر داد و همه چیز را از حالت یکنواخت خارج کرد تا رشد ماهیچه متوقف نشود ؟

پاسخ:

یک برنامه تمرین هرچقدر هم که خوب و موثر باشد نمی تواند تا ابد اثرات مثبت خود را حفظ کند . قانون فیزیولوژیکی که به اصل سازش مربوط می شود تصریح می کند پس از مدتی اندام با محرک تمرین سازش می کند و این مساله ظرف مدت ۶ -۴ هفته محرک اتفاق می افتد . در چنین مرحله ای است که باید تمرین را به نوعی تغییر دهید . این تغییرات می تواند کمی باشد مثل افزایش تعداد ست های تمرین یا تنظیم سیکل وزنه و یا به صورت کیفی صورت گیرد مثلا به جای تمرینات معمولی از تمرینات جایگزین استفاده کنید . بهتر است یک یا دو تمرین را از این مجموعه برگزیده ، یک ماه یا بیشتر روی آن تمرکز کرده و سپس به سراغ مجموعه تمرینات دیگری بروید . در فاصله هر تغییر ببسیار خوب است که از دراز نشست به شیوه جاندا هم استفاده کنید . البته طی هر برنامه تمرین نیازی به این موضوع ندارید که حرکات را تغییر دهید زیرا این اقدام ضرورتی ندارد . با ترکیب خوبی از چند تمرین می توانید شرایط جدیدی را بر اندام حاکم کنید به طوری که عامل فشار را تغییر دهید و آن را از مرحله سازش یا انطباق با تمرینات خارج نمایید . باز هم تاکید می کنم نیازی به تغییرات مداوم برنامه تمرین ندارید اما در هر جلسه تمرین می توانید تعداد ست ها ، تکرارها و زمان استراحت بین ست ها را تغییر دهید . اگر نیازی به افزایش ابعاد یا حجم ماهیچه ندارید تعداد ست ها یا تکرارها را در دامنه ۵-۳ حفظ کنید تا به هدف خود جامه عمل بپوشانید .

پرسش:

آیا حرکات منفی می تواند در زمینه افزایش تونیسیته ماهیچه های شکم موثر واقع شود ؟

پاسخ:

بله ، حرکات منفی یا نیمه تمرین که مستلزم حرکت وزنه به سمت پایین است در مقایسه با بخش منفی یا حرکت وزنه به سمت بالا از اثرات بهتری برخوردار بوده و تونیسیته ماهیچه ها را به میزان ۳/۱ برابر افزایش می دهد.
به منحنی قدرت-شتاب توجه کنید . ارتباط و نسبت معکوسی میان نیروی انقباض و شتاب حرکت آن وجود دارد . هرچقدر ماهیچه آهسته تر منقبض شود . نیرو یا فشاری که روی آن اعمال می شود افزایش می یابد . زمانی که سرعت انقباض منفی می شود فشار وارد بر آن به بالاترین میزان می رسد .
تحقیقات نشان می دهد که وزنه مطلوب در تمرینات منفی ، وزنه ای است که بتوانید آن را به آرامی پایین برده و به اراده خود متوقف کنید . از وزنه خیلی سنگین استفاده نکنید زیرا این مساله سبب کاهش تونیسیته ماهیچه ها شده و قدرت کنترل شما را کاهش می دهد . مراقب باشید بخش منفی بعضی حرکات و تمرینات مستلزم این است که از یار کمکی هم استفاده نمایید تا در صورتی که دچار مشکل شدید به کمک شما بشتابد .

پرسش:

نظر شما درباره تمرینات ایزومتریک چیست؟

پاسخ:

اگر یک مرتبه دیگر به منحنی نیرو-شتاب حرکت نگاه کنید ، متوجه می شوید تمرین ایزو متریک ( نگه داشتن وزنه در محل خود ) نیز با فشار زیادی همراه است در حالی که جهت لیفت آن از چنین فشاری بهره نمی گیرید.
روش موثری که به کمک آن می توانید تمرینات ایزومتریک را در برنامه تقویت ماهیچه های شکم بگنجانید این است که از روش روسی استاتیک-دینامیک استفاده نمایید در این صورت در مراحل مختلف تمرین و بویژه سخت ترین بخش آن ، ۳ ثانیه مکث کنید . در صورتی که از چنین تکنیکی استفاده می کنید اصلا نفس را در سینه حبس نکنید بلکه کافی است به طریق معمول نفس بکشید .

پرسش:

نظر شما در مورد سوپر تمرینات تقویتی شکم که با سرعت کند اجرا می شوند ، چیست؟

پاسخ:

بر اساس منحنی نیرو-شتاب حرکت ، چنین تمریناتی از اثرات زیادی برخوردار هستند اما اگر پس از مدتی ، آنها را تغییر داده و به تمرینات دیگری بپردازید با عملکرد بهتر آن مواجه می شوید . در سال ۱۹۷۵ تحقیقاتی توسط ( س ۱۰٫للی کف ) صورت گرفته که نشان داد اگر ظرف مدت معینی سرعت و زمان حرکت تغییر کند رمز آن در زمینه افزایش قدرت به میزان ۱۵۰ درصد بالاتر می رود در حالی که تمرین سوپر با سرعت کند دارای چنین ویژگی نیست .

پرسش:

آیا با اجرای برنامه شما که مستلزم کاهش تعداد تکرارها است ، می توان ماهیچه های شکم را کاملا تقویت کرد؟

پاسخ:

این برنامه به این منظور تهیه شده است که ماهیچه های شکم را به طور کامل تقویت و سفت کند . بنابر این اگر همه برنامه ها را به دقت رعایت نمایید مسلما می توانید به چنین هدفی دست یابید . یک روش برای دستیابی به چنین هدفی این است که پس از اجرای برنامه تمرینات سنگین همراه با کاهش تکرارها به مدت ۲۰ ثانیه از ست سبکتری استفاده کنید یا ۱۲-۶ تکرار را تا مرحله خستگی ماهیچه ها ادامه دهید و سرعت لیفت را در سطح متوسط حفظ کنید . حال به مثال زیر توجه کنید :
۱- درازنشست :
وزنه ۱۶ کیلوگرمی ۵*۳
۲- درازنشست :
وزنه۴/۵ کیلوگرمی ۱۲*۱
۱- درازنشست به حالت قیچی :
وزنه ۱۱/۵ کیلوگرمی ۴*۴
۲- دراز نشست با دستگاه ابداعی پاول:
بدون استفاده از وزنه ۱۰*۱
در ضمن می توانید مبتکر روش های دیگری نیز باشید. مثلا تعداد ست ها را افزایش داده ، از روش ۵*۱۰ بهره بگیرید و زمان استراحت بین ست ها را به ۱ تا ۳ دقیقه محدود کنید .

پرسش:

آیا می توان تمرینات تقویتی شکم را هر روز اجرا کرد ؟

پاسخ:

تحقیقات نشان می دهد ورزشکارانی که با حفظ حجم تمرین ، تعداد برنامه های تقویتی شکم را در هفته افزایش می دهند با افزایش قابل توجه قدرت و توان جسمی مواجه می شوند . حال اگر مجموع تعداد تکرارها نیز حفظ شود باز هم چنین اثری پدیدار می شود . اگر هفته ای یک مرتبه از روش ۵*۵ استفاده کنید روش ۵*۱ و تکرار آن طی ۵ روز از ایام هفته از اثرات بیشتری برخوردار خواهد بود . (ولادیمیر تاتسولاین ) هم با اجرای ۱۷ حرکت متوالی کشش زیر بغل به پیشرفت بسیار خوبی دست یافته و این تمرین را هر روز در برنامه اش گنجانده است .
البته اصلا اصرار نمی کنم که همه تحت پوشش چنین روشی قرار گیرند زیرا عده زیادی دقت کافی برای اعمال چنین روشی را ندارند . اگر هفته ای سه روز را به تمرین اختصاص دهید با اثرات ارزنده آن مواجه خواهید شد . اگر می خواهید روزهای تمرین را افزایش دهید هیچ مانعی ندارد به شرط اینکه به تعداد ست ها هم توجه کنید . زمانی که به راحتی توانستید وزنه ای را لیفت کنید ، بهتر است به فکر افزایش تعداد ست ها باشید .
روش دیگر ایجاب می کند تمرینی را انتخاب کنید که امکان اجرای آن در هر محلی وجود داشته باشد . مثلا می توانید حرکت پرتابی پا به شکل روسی یا شنای سوئدی روی زمین با شیرجه و جک را برگزیده و در تمام طول روز یک ست را که مشتمل بر ۵ تکرار است ، اجرا نمایید . زمانی که تحت چنین روشی قرار می گیرید ، مراقب باشید با هیچ نوع خستگی مواجه نشوید . ست آخر را در حالی اجرا کنید که درست مثل ست اول شاداب و سر حال هستید.

پرسش:

آیا می توان حرکت توییست ( چرخش پهلوها یا مسگری ) را به کمک دستگاه ناتیلوس اجرا کرد ؟

پاسخ:

بهتر است از انجام این عمل صرف نظر کنید . ماهیچه های مایل برخلاف سایر ماهیچه های شکم هستند . یعنی اگر می خواهید به حداکثر اثرات تقویتی دست پیدا کنید نیازی به اجرای تمرینات اختصاصی آنها ندارید . توجه داشته باشید که انقباض یک ماهیچه می تواند انقباض ماهیچه های مجاور را تقویت کند . آنچه در تمرینات تقویتی شکم مورد بی توجهی شما قرار می گیرد ، ممکن است در تمرینات تقویتی ماهیچه های مایل از ارزش به سزایی برخوردار باشد . فشاری که به مفاصل لگن و ماهیچه های شکم وارد می شود به شما امکان می دهد تا وزنه سنگین تری لیفت کنید و ماهیچه های مایل را نیز تحت فشار قرار دهید . حرکت توییست با تماس کامل جسمی هم به ورزشکاران یاد می دهد چطور حرکت مفصل ران ، قسمت میانی بدن و بالاتنه را با هم هماهنگ کرده و مجموع آنها را در ضربه مشت یا سایر مهارت های ورزشی اعمال کنند .

پرسش:

آیا نیازی هست تمرینات جدا گانه ای جهت تقویت ماهیچه های مایل و سایر ماهیچه های شکم اجرا کنیم ؟

پاسخ:

در صورت تمایل می توانید اقدام به انجام این عمل نمایید به هر حال می توانید همه مناطق وسط بدن را تقویت کرده و هر بار به مناطق مختلفی بپردازید تا به یک پیشرفت کلی دستیابید .

پرسش:

در بسیاری از مجلات و کتاب های ورزشی آمده است که ورزشکار قبل از لیفت وزنه ، اقدام به اجرای تمرینات تقویتی ماهیچه نماید . آیا به نظر شما چنین توصیه ای خوب و موثر است ؟

پاسخ:

قطعا پاسخ منفی است . زمانی که این ماهیچه ها تحت فشار و سنگینی وزنه قرار می گیرند به راحتی می توانند ستون مهره ها را تثبیت کنند و اگر علایم مربوط به خستگی زودرس در آنها ظاهر شود به چیزی جز کمردرد یا سایر ناراحتی های کمر نمی انجامند .

پرسش:

قبل از اجرای تمرینات تقویتی شکم ، چه نوع حرکات نرمشی ، گرم کردن بدن و تمرینات کششی را توصیه می کنید ؟

پاسخ:

فقط کافی است تمرینات کششی کمر را که قبلا توضیح دادم را اجرا نمایید . به جز آن به هیچ نوع تمرین دیگری نیاز ندارید . به نظر من با اجرای حرکات نرمشی فقط وقت خود را تلف می کنید . اگر قوس زیادی در ناحیه کمر خود دارید حتما ماهیچه های تا کننده ی مفصل لگن را تحت کشش قرار دهید . در صورتی که می خواهید این عارضه را برطرف و اصلاح کنید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید .

پرسش:

هرچند شما اعتقاد چندانی به حرکت کرانچ ندارید اما مربی من تاکید می کند که با اجرای چنین حرکتی موفق شده است ماهیچه های شکمش را در شرایط ایده آل قرار دهد . نظر شما چیست ؟

پاسخ:

معمولا افراد موفق کسانی هستند که نمی دانند چه چیزی باعث شده تا به اوج پیشرفت برسند . شما می توانید به حقایق عملی و شعور خود بسنده کنید تا به همه چیز پی ببرید . مسلما مربی شما از شرایط جسمی خوبی برخوردار است و با مشکل اضافه وزن هم مواجه نیست که پیشرفت خود را به حرکت کرانچ نسبت می دهد در حالی که عوامل متعددی می توانند در موفقیت او دخیل باشند . به نظر من موفقیت او به علت یکی از دو مورد زیر اتفاق می افتد : ۱ – داشتن والدینی که از شرایط فیزیکی بسیار خوبی برخوردار بوده اند و ۲- شرکت در نوعی فعالیت قدرتی و پرفشار مثل صخره نوردی یا تمرین با وزنه .
قهرمان سابق جهان ( مایک منترز) در اوج فعالیت حرفه ای خود از ماهیچه های قوی و متناسب شکم برخوردار بود و این مساله در حالی اتفاق می افتاد که وی به ندرت در تمرین و فعالیت های تقویتی ماهیچه های شکم شرکت می کرد . چنین پیشرفتی هم به علت اجرای تمرینات سنگین اسکوات و لیفت از زمین امکان پذیر شده بود . او هنگام تمرین یک چهارم اسکوات از هالتر ۵۰۰ کیلو گرمی استفاده می کرد . به همین دلیل فشار زیادی را در ماهیچه های اصلی خود تحمل می کرد تا بتواند ستون فقراتش را تحت چنین فشار فزاینده ای تثبیت و پایدار کند .

پرسش:

گاهی اوقات هنگامی که با دستگاه ابداعی پاول کار کرده و تمرینات تقویتی شکم را اجرا می کنم با درد و کرامپ ماهیچه ها مواجه می شوم . در این مورد چه کاری می توان انجام داد ؟

پاسخ:

ماهیچه های ساق پا را تقویت کرده ، مقدار زیادی آب خورده و در رژیم غذایی خود از پتاسیم کافی بهره مند شوید . اگر تحت چنین شرایطی باز هم با مشکل کرامپ ماهیچه ها مواجه بودید احتمالا با یک مشکل جسمانی مواجه هستید .

پرسش:

مربی تکواندو هنگام تمرین از ما می خواهد توپ طبی را به شکم یکدیگر پرتاب کنیم تا در برابر ضربات لگد و مشت مقاومت داشته باشیم . آیا این نوع تمرین موثر و بی خطر است ؟

پاسخ:

هیچ روش تمرین نمی تواند ۱۰۰ درصد بی خطر و مطمین باشد . اگر ماهیچه های شکم را به موقع منقبض نکنید مسلما به اندام های داخلی خود آسیب می زنید . آموزش های نظامی در بعضی از کشورها مستلزم این است که ضربات مختلفی به شکم نظامیان زده شود و تحت چنین شرایطی باید مراقب باشند تا چهره شان اصلا تغییری نکند . این مساله می تواند حساسیت نسبت به درد را نیز کاهش دهد . به نظر من تمرینی که مربی شما اجرا می کند دارای مزایای مشابهی است . فقط مراقب باشید این عمل به طریق کنترل شده اجرا گردد .

پرسش:

هنگام اجرای تمرینات تقویتی شکم با گردن درد مواجه می شوم . به نظر شما آیا استفاده از دستگاه غلطک موثر واقع می شود ؟

پاسخ:

خیر . دکتر ( ویلیام کرینر ) که نماینده انجمن قدرت ملی و تناسب اندام است ، چنین اظهار نظر می کند : دستگاه حمات از گردن که در دستگاه های مختلف تقویت ماهیچه های شکم تعبیه شده است تعادل قدرتی میان ماهیچه های شکم و گردن را از بین می برد . در واقع استفاده از این دستگاه مزیتی ندارد و فقط شما را به یک عادت نادرست سوق می دهد . اگر در شیوه تمرین خود از تکرارهای کم استفاده نمایید به احتمال زیاد با خستگی ناحیه گردن مواجه نمی شوید.

پرسش:

احساس می کنم اکثر تمرینات تقویتی شکم فقط می توانند موجب تقویت ماهیچه های فوقانی شکم شوند . چگونه می توانم ماهیچه های تحتانی شکم را نیز تقویت کنم؟

پاسخ:

با مراجعه به کتاب آناتومی در می یابید که به هیچ وجه در ماهیچه های تحتانی و فوقانی شکم اشاره نشده است . ماهیچه راست بزرگ شکم همان ماهیچه بلندی است که استخوان جناغ سینه را به استخوان عانه متصل می کند .
ماهیچه ها به طرز عجیبی با مغز ارتباط دارند و به همین دلیل نمی توان بخش معینی از یک ماهیچه را انتخاب کرد و تمرینات تقویتی مربوط به آن را اجرا نمود . هر عصب حرکتی تارهای ماهیچه ای خاص خود به نام واحد حرکتی را کنترل می کند . این تارها در سراسر ماهیچه به طور یکسان پخش شده اند و در نقطه ای به نام تحتانی یا فوقانی تجمع نمی کنند . حتی اگر بتوانید با تمرین متفاوتی از واحد حرکتی استفاده کنید باز هم تارهای آن در سراسر ماهیچه پخش شده اند . بنابر این هیچ تفاوتی نمی کند که وزنه را به بالا تنه یا به پایتان بچسبانید زیرا به هر حال می توانید همه طول ماهیچه شکم را تقویت کنید .
احساس های مختلفی که در ماهیچه شکم تجربه می کنید و حاصل تقویت آن از زوایای متعدد می باشد سبب انقباض موضعی عروق خوبی شده یا با کشش مکانیکی بافت ها بر روی آن قسمت از ماهیچه که تحت فشار قرار می گیرد ، همراه است . هیچ یک از این دو روش هم به تقویت تونیسیته ماهیچه ها ارتباطی ندارد .

پرسش:

اگر ماهیچه های شکم را فقط به کمک دستگاه ابداعی پاول تقویت کنم آیا باز هم به نتایج مثبت دست می یابم؟

پاسخ:

بله فقط کافی است هر ماه پارامتر های تمرین مثل تعداد ست ها ، تکرارها، وزنه ، زمان استراحت و سرعت لیفت را تغییر دهید . در این صورت به پیشرفت قابل توجهی دست می یابید.

پرسش:

چرا به ورزشکاران توصیه میکنید در فاصله بین تکرارها حرکات انبساط ماهیچه را اجرا کنند و حتی در بسیاری از تمرینات ، روش نیمه تکرار را توصیه می کنید ؟ علت چیست ؟

پاسخ:

این عمل بنا به دو دلیل صورت می گیرد : ۱- ورزشکار باید به فشار وارد بر ماهیچه ( خستگی را شامل نمی شود ) فکر کند تا بتواند بخش میانی بدن را کاملا سفت و محکم کند . اگر در فاصله بین تکرارها به مدت کوتاهی استراحت کنید به راحتی می توانید خستگی را به تاخیر بیندازید و بهتر روی عامل فشار تمرکز نمائید . ۲- اگر در فاصله بین ست های پرفشار ، ماهیچه ها را منبسط کنید مسلما می توانید فشار خون عادی داشته باشید . ( در صورتی که به بیماری پر فشار خون یا ناراحتی قلبی مبتلا هستید باید همواره تحت معاینه دقیق پزشکی قرار بگیرید.) . البته بعضی تمرینات مثل خم شدن به پهلو به روش ساکسون نمی توانند راحتی لازم را به همراه داشته باشند . به همین دلیل در اواسط تکرار باید قدری مکث کنید تا ماهیچه هایتان از آمادگی مجدد برخوردار شوند .

پرسش:

شنیده ام زمانی که زاویه بدن با زمین از ۳۰ درجه تجاوز می کند ماهیچه های شکم آنچنان که باید و شاید تقویت نمی شوند . آیا چنین مطلبی صحت دارد ؟

پاسخ:

زاویه ای که به آن اشاره کردید همان زاویه ای است که ستون فقرات در آن تا نمی شوند و ماهیچه های شکم هم نمی توانند فعالیت دینامیکی داشته باشند . اگر از تنفس قدرتی استفاده کنید ستون فقرات و ماهیچه های شکم می توانند فشار استاتیک اعمال کرده ، ستون فقرات را محکم و پایدار نموده و در برابر مقاومت امعاء و احشاء کار کنند . نقش مهم ستون فقرات و ماهیچه های شکم به عمل تثبیت و حفظ پایداری مربوط می شود. به همین دلیل باید تمریناتی را اجرا کنید که بیشتر در جهت تقویت چنین خاصیتی پیش می روند . تمرین تنفس قدرتی می تواند انگیزه شما را بالا ببرد .

پرسش:

آیا درست است که رمز موفقیت در ایجاد کات ماهیچه های شکم به چربی پایین تنه مربوط می شود ؟

پاسخ:

اگر چه افزایش چربی می تواند شکل ظاهری ماهیچه های شکم را تغییر داده و شرایط فیزیکی خوب را از آنها سلب کند اما تنها عامل تعیین کننده در کات ماهیچه های شکم محسوب نمی شوند . اگر به شرایط ماهیچه های شکم دوندگان ماراتون دقت کنید حتما به صحت گفتار فوق مهر تایید می زنید .

پرسش:

چرا در ارتباط با رژیم غذایی و تمرینات ایروبیک ، هیچ توصیه ای نمی کنید ؟

پاسخ:

ترجیح می دهم به مباحثی بپردازم که اطلاعات کافی از آن داشته باشم و کاهش وزن هم جزو این مسایل نیست . با این وجود می توانم دو توصیه عمومی ارایه کنم که عبارتند از :
۱- مصرف مواد نشاسته ای و قندی را به حداقل ممکن برسانید و ۲- مصرف مواد پروتئینی را افزایش دهید . البته طرفدار رژیم اتکینز یا سایر رژیم های غذایی نیستیم و همواره به فکر سلامتی خود و سایرین می باشم . همه می دانند که چاقی با عوارض متعددی مثل بیماری های قلبی ، پرفشاری خون ، کمر درد، پا درد ، و سایر عوارض همراه است . هیچ چیز به اندازه وزن سالم از اهمیت برخوردار نیست.
اگر رژیم غذایی خود را بر اساس کربوهیدرات و پروتئین مصرفی طراحی کنید به راحتی می توانید سروتونین و سایر ناقل های عصبی را تحت کنترل قرار دهید . به هر حال ترکیبات و مواد موجود در غذاها می توانند روی همه چیز نظارت داشته باشند

منبع: ادکوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *