سلامتی

شپش سر دانش آموزان را در آغاز فصل پائیز درگیر می کند.

ابتلا به شپش سر و انواع حساسیت های پوستی (اگزما) مانند خشکی پوست از مهمترین عوارض پوست و مو است که بیشتر دانش آموزان را در آغاز فصل پائیز درگیر می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر ملکی به نقل از ایرنا، پزشکان مشکلات پوست و مو در دانش آموزان را نسبت به سن و جنس آنها متفاوت می دانند و تاکید دارند برخی بیماری ها بیشتر در دختران دیده می شود که از جمله آنها شپش سر است. آلودگی به شپش سر مسری است و به سرعت در مکان های پرجمعیت از افراد مبتلا به سایرین منتقل می شود.

شپش سر

شپش حشره ای پهن و بدون بال است که به پوست می چسبد، از خون انسان تغذیه می کند و روی ساقه موها تخم می گذارد؛ البته این حشرات توانایی پرواز، جهیدن یا نفوذ به پوست سر را ندارند اما پای آنها برای چسبیدن به موها تکامل یافته است.
معمولا در ابتدای ابتلا به شپش سر، به دلیل اینکه علامت مشخصی ندارد، فرد مبتلا متوجه بیماری خود نمی شود و در همین زمان می تواند آن را به سایرین منتقل کند. خارش شدید و بدون علت سر از جمله علائم شایع ابتلا به شپش عنوان شده است به طوری که در اثر خارش زیاد، گاهی عفونت پوستی و زخم در ناحیه پشت سر و پشت گوش ها ایجاد می شود.
در گذشته موی مبتلایان به شپش را به منظور درمان می تراشیدند اما اکنون پزشکان معتقدند که نیازی به تراشیدن مو نیست و با مصرف نوعی شامپوی مخصوص می توان به راحتی این بیماری را برطرف کرد.
عامل بروز شپش سر نوعی حشره است که تخم های آن به نام رشک سفیدرنگ هستند به همین دلیل گاهی با شوره سر اشتباه گرفته می شوند؛ این درحالی که شوره سر به راحتی از موها جدا می شود اما رشک ها به ساقه مو می چسبند و از آن جدا نمی شوند.
بنابراین در صورت مشاهده این علامت، باید فرد مبتلا و همه افرادی که با او در ارتباط مستقیم هستند مانند اعضای خانواده برای پیشگیری از انتشار این بیماری، تحت معاینه دقیق پزشکی قرار گیرند.

عامل بروز

علت این بیماری نبود رعایت اصول بهداشتی نیست بلکه حضور در محل های شلوغ مانند مدارس عامل گسترش این بیماری است به همین دلیل بیشتر در بین دانش آموزان دیده می شود.
عامل بروز این بیماری نوعی حشره است که انواع مختلفی دارد؛ شپش تنه (در بدن افراد به ویژه افراد بی خانمان دیده می شود) و شپش سر که شایع تر است و در عموم افراد حتی افرادی که به بهداشت فردی توجه خاصی دارند، ممکن است بروز کند. ابتلا به شپش سر علائم ظاهری ندارد و گاهی حتی توسط فرد معاینه کننده نیز ممکن است، تشخیص داده نشود. اما اگر تخم های شپش روی موها دیده شوند و همراه با خارش باشد، ابتلا به صورت قطعی اعلام می شود.
شپش سر بسیار مسری است و اگر فرد به نوع بالغ آن مبتلا شود، ایجاد عفونت می کند که مهمترین علامت آن، ایجاد خارش به ویژه در ناحیه پشت سر و اطراف گوش ها است که ممکن است در اثر خارش زیاد، محل خارش دچار عفونت های شدید شود.

درمان شپش

– این بیماری با استفاده از نوعی شامپوی مخصوص که باید از طرف پزشک معالج تجویز شود، برطرف می شود.
– لباس ها و ملحفه های فرد مبتلا باید شسته شوند و یا به مدت سه روز در نایلون دربسته قرار گیرند تا عامل شپش از بین برود.
– افرادی هم که در تماس نزدیک با فرد مبتلا هستند، حتما باید معاینه شوند تا در صورت ابتلا به موقع تشخیص و درمان آنها آغاز شود.

 میزان شیوع

میزان شیوع شپش سر در دختران و زنان بیشتر از مردان است؛ در ایران آماری در این زمینه وجود ندارد اما از آنجا که به مسائل بهداشتی ارتباطی ندارد، میزان شیوع آن حتی در کشورهای آفریقایی گاهی بسیار کمتر از سایر کشورها است.
افرادی نیز که از مسافرت در مکان های پرازدحام به کشور بازمی گردند به دلیل حضور در محیط های شلوغ ممکن است به این بیماری مبتلا شوند؛ بنابراین لازم است پس از بازگشت از نظر ابتلا به این بیماری تحت بررسی پزشکی قرار گیرند.

منبع: سایت دکتر مریم ملکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *