داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهی

رفع خستگی با درمان طبیعی و گیاهان دارویی

خستگی واکنش طبیعی بدن به کار طولانی روزانه است، و نشانه‌ی این است که باید استراحت کنیم. در بعضی افراد حتی با وجود استراحت، باز هم خستگی در بدن می‌ماند، که ممکن است نشانه‌ی کمبود ویتامین یا ماده‌ای معدنی، کم خونی، افسردگی و غیره باشد.

ممکن است خستگی با احساس ضعف همراه شود و شما را خواب‌آلود و کم انرژی کند. در اینجا چند درمان طبیعی را که برای رفع خستگی مفید است و به کمک آن می‌توانید شاداب و سرحال شوید ارائه می‌کنیم:

روغن‌های معطر

 مقداری روغن اکالیپتوس، نعناع، وانیل یا اسطوخودوس به آب وان بیافزایید و سپس حمام کنید. عطر این گیاهان آرامبخش است و سبب رفع خستگی می‌شود و میزان جذب اکسیژن را در بدن افزایش می‌دهند و در نتیجه جریان خون در کل بدن بهبود می‌یابد. این عطرها با از بین بردن خستگی و استرس، باعث شادابی ذهن و بدن می‌شوند. از این روغن‌ها می‌توان برای ماساژ بدن نیز استفاده کرد.

یوگا

 یک ورزش ذهنی و جسمی است که هدفش ایجاد  هماهنگی احساسات، بدن و ذهن است. یوگا شامل حرکات و تمرینات زیادی است که به قدرت بدنی نیاز دارد و البته بعضی از حرکات آن نیز فقط به تمرکز نیاز دارد. علاوه بر این یوگا بر نظم تنفس تکیه دارد و مشکلات تنفسی را اصلاح می‌کند. در نتیجه سطح اکسیژن بدن افزایش می‌یابد و همراه آن شادابی نیز افزایش می‌یابد. «واجراسانا»، «انلوم ویلوم»، «تاداسانا»، «آدرا چاکراسانا» مثال‌هایی از تمرینات یوگا هستند که به کاهش خستگی بدن کمک می‌کنند. گذشته از یوگا، انجام حرکات ورزشی سبک و متوسط سبب تولید هورمون‌هایی در بدن می‌شود که سطح انرژی را افزایش می‌دهند. به همین دلیل انجام ورزش روزانه اکیداً توصیه می‌شود.

قهوه

 کسانی که تا دیروقت کار می‌کنند می‌توانند بین کار فنجانی قهوه بنوشند. زیرا قهوه حاوی کافئین استوموجب تحریک مغز و افزایش هوشیاری و رفع خواب‌آلودگی می‌شود. اما فقط یک فنجان قهوه کافی است تا خستگی رفع شود و نیاز نیست لیوان پشت لیوان پر و خالی شود. زیرا مصرف بیش از اندازه قهوه باعث کم آبی بدن و درنتیجه افزایش احساس خستگی می‌شود.

چای و دمنوش

 چای حاوی فلاونوئید است که یک آنتی اکسیدان قوی است. یک فنجان چای خواب‌آلودگی و سردرد را در عرض چند دقیقه رفع می‌کند و فرد را برای کار آماده می‌سازد. چای سیاه، چای سبز، دمنوش علفِ لیمو یا دمنوش لیمو نمونه‌هایی از چای هستند که برای رفع خستگی مفید هستند. دمنوش بابونه و ریشه‌ی سنبل‌الطیب نیز خواص آرامبخش دارد و خواب را افزایش می‌دهد. در مواردی که خستگی آنقدر شدید است که خواب به چشم‌تان نمی‌آید این دمنوش بسیار مفید است.

برنامه‌ریزی برای خواب

 خواب در رفع خستگی بسیار مهم است. اما خواب بیش از 8 ساعت در شبانه‌روز ممکن است باعث خواب‌آلودگی و کسالت شما شود. خواب بیش از اندازه باعث  محروم شدن بدن شما از مواد غذایی ضروری و آبی می‌شود که در صورت بیدار بودن باید مصرف کنید. بنابراین همیشه طبق برنامه‌ای مناسب ساعت خواب خود را تنظیم کنید و آن را با یک برنامه ورزشی سبک یا متوسط همراه کنید. همیشه پس از بیدار شدن از خوابی طولانی مقداری آب بنوشید. اگر در بین روز نیاز مبرمی به خواب دارید، سعی کنید بیش از 15 تا 20 دقیقه نخوابید. فاصله‌ی وعده‌های غذایی را با زمان خواب طوری تنظیم کنید که خیلی به هم نزدیک نباشند چرا که خواب باعث کندی فرایند هضم می‌شود و در نتیجه بدن برای هضم غذا خیلی بیشتر باید کار کند و این باعث احساس خستگی در صبح، هنگام بیدار شدن از خواب می‌شود. بنابراین حدود یک ساعت پیش از خواب چیزی نخورید. اگر برایتان ممکن است پیش از خواب کمی قدم بزنید یا یکی از تمرینات یوگا به نام واجراسانا را انجام دهید.

منبع: پارسی طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *