تغذیه و تناسب اندامنکته های تغذیه ای

خواص درمانی بلغور گندم

بلغور گندم

در دروان قدیم مردم از مواد غذایی و تغذیه سالمتری نسبت به امروزه بهره می بردند. امروزه با ماشینی شدن جامعه، پخت و پز سریع تر خیلی از روش های سنتی جای خود را به روش های نوین داده است. در زمان های قدیم مردم به جای مصرف برنج از بلغور گندماستفاده می کردند. بلغور خواص و فواید بسیار مفیدی دارد به عنوان مثال استفاده بلغور در رژیم غذایی موجب تقویت سیستم دفاعی بدن ، درمان یبوست و پیشگیری از تنبلی روده ها می شود.

از آنجا که نمی توان گندم یا جو را به مدت طولانی نگاه داشت، گندم یا جو را پس از پوست گرفتن با آب یا شیر نیم پخت کرده و سپس خشک می نمودند و در هاون نیمکوب کرده و نگاه می داشتند.

بلغور را می توان مدتها نگاه داری کرد بدون آنکه کپک بزند و یا بوی رطوبت بگیرد و در مواقع ضرورت می توان با آن آش یا پلو تهیه کرد. هر کیلو گرم بلغور پخته شده حاوی ۸۰ میلی گرم کلسیم، ۴۰۰ میلی گرم فسفر، ۱۰ میلی گرم آهن، ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم است و حدود ۳۰۰ کالری انرژی تولید می کند.

مورد مصرف بلغور گندم

بلغور کاربرد بسیار کمی در آشپزی ایرانی دارد.

خواص درمانی بلغور  گندم

طبیعت گندم گرم و تر است.

گندم پر از املاح معدنی است. اگر طالب کسب ویتامین های گوناگون هستید، به سراغ گندم بروید.حریره گندم با شکر و بادام برای خونریزی سینه مفید است.گندم، جلوی سرطان روده را می‌گیرد.

گندم چاق کننده و مقوی غرایز جنسی است.

گندم در درمان یبوست ، سرفه و زکام های سخت ، دم کرده سبوس برای رفع سرما خوردگی مفید است و اگر با عسل همراه شود بعد از غذا  یبوست هایی را که منشا آنها تنبلی کبد و تحریکات روده باشد درمان می کند.

منبع: الودکتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *