داروهای گیاهیعطارباشی و طب سنتینسخه های گیاهینکته های عطارباشی

درمان بیماری های قلبی با طب سنتی

بیماری‌ عروق قلب که بیشتر با نام بیماری قلبی یا بیماری عروق کرونری شناخته می‌شوند، قاتل شماره یک انسان‌ها در ایالات متحد است..

خوشبختانه، شواهد حاکی از این هستند که می‌توان از بیماری قلبی پیشگیری کرد یا روند آن را معکوس نمود. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی در این استراتژی دارند. در اینجا چند گیاه و مکمل را معرفی می‌کنیم که برای مقابله با بیماری تصلب شرایین (تنگی عروق قلب) مفید است. تصلب شرایین یک بیماری التهابی است که بر لایه‌های داخلی عروق خونی اثر می‌گذارد. حتی گاهی ممکن است سبب بسته شدن رگ‌های خون رسان به قلب شود و منجر به حمله قلبی یا مرگ بیمار گردد..

کوآنزیم Q10

کوآنزیم یک ماده‌ی شیمیایی مهم است که نقش اساسی در توانایی سلول‌های برای استفاده از انرژی مواد غذایی دارد. گرچه این ماده به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود اما مقدار آن با بالارفتن سن کاهش می‌یابد. علاوه بر این شواهد زیادی نشان می‌دهند که کوآنزیم در اثر مصرف داروهای حاوی استاتین کاهش می‌یابد. داروهای حاوی استاتین برای افراد با کلسترول بالا تجویز می‌شوند. بنابراین، افرادی که به علت کلسترول بالا در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، در خطر کمبود این آنزیم مهم نیز قرار می‌گیرند..

چون ماهیچه‌ی قلب بیشترین فعالیت را در بین ماهیچه‌های بدن دارد، ضروری است که همواره به مقداری ثابت کوآنزیم دسترسی داشته باشد، تا بتواند انرژی موردنیاز برای ادامه کار تولید کند..

تحقیقات نشان داده است که مکمل‌های کوآنزیم به تنهایی می‌توانند باعث کاهش فشار خون شوند، در عین حال که به عملکرد قلب نیز کمک می‌کنند..

اسیدهای چرب امگا3

بیشتر بیماری‌های قلبی در اثر تصلب شرایین است که یک بیماری التهابی است. اسیدهای چرب امگا3 ، مواد مغذی هستند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند. علاوه بر این سطح تری‌گلسیرید خون را نیز کاهش می‌دهند. تری‌گلسیرید بالا با بیماری‌های عروق قلب و دیابت مرتبط است.

مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از ماهی چرب، یا مکمل‌های روغن ماهی حاوی اسیدهای امگا 3 ، EPA و DHA با کاهش فشارخون، تری‌گلسیرید پایین‌تر و کاهش خطر مرگ در بیماران قلبی همراه است. بنا بر این مطالعات، بهتر است 2 تا 4 گرم روغن ماهی در روز استفاده شود..

چای سبز (camellia sinensis)

قرن‌هاست که مردم سراسر دنیا از چای سبز به دلیل فواید سلامتی آن استفاده می‌کنند. در سالهای اخیر، در مطالعات گسترده‌ی دانشمندان بر روی این گیاه نشان داد که ماده اصلی موجود در آن آنتی‌اکسیدان قوی به نام (EGCG) است که خواص ضدسرطان قوی دارد. بسیاری از مطالعات فواید نوشیدن 5 تا 6 فنجان چای سبز در روز را نشان داده‌اند. چای سبز به صورت کپسول یا مکمل نیز در داروخانه‌ها یافت می‌شود..

انار

مصرف انار با این باور که این میوه یاقوتی برای سلامتی مفید است مانند مصرف چای سبز قدمت چندین صدساله دارد. دانشمندان امروزی نشان داده‌اند که این باور کاملاً درست بوده است. مواد شیمیایی آنتی اکسیدان موجود در انار سبب کاهش فشار خون و بهبود تصلب شرایین می‌شود.

منیزیوم و پتاسیم

ارتباط بین سدیم (موجود در نمک خوراکی) و فشارخون بالا بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرارگرفته است. بار دیگر ما نیز می‌گوییم: نمک بد است! اما ارتباط بین منیزیوم و پتاسیم و فشارخون به ندرت مورد توجه قرارمی‌گیرد.

در حالیکه نمک فشار خون را بالا می‌برد، پتاسیم و منیزیوم سبب کاهش فشار خون می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهند که کاهش مصرف نمک و در عین حال افزایش مصرف منیزیوم و پتاسیم در کاهش فشار خون مفید است. 500 میلی‌گرم تا یک گرم منیزیوم در روز سبب افت قابل ملاحظه‌ای در فشاخون می‌شود. بنابر تحقیقات اخیر، استفاده از 4.7 گرم پتاسیم در روز با کاهش قابل ملاحظه‌ی خطر حملات قلبی مرتبط است.

منبع: پارسی طب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *