تغذیه و تناسب انداملاغری و کاهش وزننکته های تغذیه ای

میوه های فیبر دار بخورید!

فیبر غذایی به بخشی از گیاهان اطلاق می‌شود كه توسط آنزیم‌های دستگاه گوارش قابل هضم نبوده، اما دارای عملكردهای فیزیولوژی مفید در دستگاه گوارش و كاهش خطر بروز برخی بیماری‌ها هستند. این گروه از مواد غذایی در كربوهیدرات‌های غیر قابل هضم طبقه‌بندی می‌شوند و دارای انحلال ‌پذیری متفاوتی هستند.
فیبرهای با محلولیت كمتر شامل سلولز،همی سلولز و لیگنین هستند.سلولز و همی سلولز در دانه غلات كامل (به‌همراه سبوس)،سبزیجاتی مثل هویج، كرفس، بروكلی و گندم كامل یافت می‌شود و نقش عمده آنها افزایش ظرفیت نگهداری آب و در نهایت افزایش حجم مدفوع است.
لیگنین فیبر چوبی است كه در ساقه و دانه میوه‌جات و سبزیجات و در لایه سبوس غلات یافت می‌شود و با عمل تخمیر توسط باكتری‌های مفید روده تولید اسیدهای چرب كوتاه زنجیر می‌كند و سرانجام باعث كاهش خطر تشكیل تومور می‌شود.فیبرهای با محلولیت بیشتر مانند صمغ‌ها و پكتین اعمال متنوعی دارند. صمغ‌ها در جو، جودوسر و به‌طور كلی حبوبات یافت می‌شوند و سبب تشكیل ژل شده و به فعالیت دستگاه گوارش كمك می‌كند. این فیبرها در فرآیند‌های غذایی مثل بستنی‌سازی كاربرد دارند. پكتین در سیب، توت فرنگی، هویج و مركبات یافت می‌شود و با عناصر معدنی، لیپیدها و اسیدهای صفراوی پیوند یافته و دفع آنها را افزایش و كلسترول خون را كاهش می‌دهند. افزایش دفع مواد معدنی مفیدی چون كلسیم و غیره زنگ خطری است برای افزایش مصرف بی‌رویه فیبر و لزوم توجه به تعادل در مصرف تمام مواد مغذی.
كیتین و فروكتان از فیبرهای جدا شده و به همراه جلبك‌ها و پسیلیوم، كربوهیدرات‌هایی استخراج شده و غیر قابل هضم هستند. كیتین در اسكلت خارجی بندپایان، حلزون، خرچنگ و میگو دیده می‌شود و كلسترول سرم را كاهش می‌دهد. فروكتان (شامل اینولین و الیگوفروكتوزها) از گندم، كاسنی، پیاز، سیر و موز استخراج می‌شود و در گوجه فرنگی، جو، چاودار، مارچوبه و كنگر دارالسلامی نیز یافت می‌شود.
این فیبرها كالری كمی تولید كرده و در كاهش وزن موثرند و به علت شیرینی بالا پذیرش بهتری دارند. این مواد محیط غذایی مناسبی (به اصطلاح پره بیوتیكی) برای باكتری‌های مفید روده بزرگ تشكیل داده و حتی به عنوان جانشین چربی استفاده می‌شوند. پلی ساكاریدهای جلبكی كه از جلبك و خزه جدا می‌شوند نیز تشكیل ژل داده و به عنوان قوام‌ دهنده و پایدار كننده می‌توانند استفاده شوند، اما از طرفی مقادیر زیادشان ممكن است سمی باشد. به طور كلی فیبرهای كم محلول مانند سلولز سبب افزایش ظرفیت نگهداری آب مواد هضم نشده و افزایش حجم مدفوع به همراه كاهش زمان عبور مواد از مدفوع (افزایش دفعات عمل دفع) می‌شود.از طرفی فیبرهای محلول با تولید ژل و كاهش كلسترول خون به نگهداری سلامت كمك می‌كنند.

منبع: سیمرغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *