درمان بیماریسلامتینکات سلامتی

روشی کاملا جدید برای درمان نابینایان

دانشمندان ژاپنی برای اولین بار با پیوند سلول‌های پوستی توانسته‌اند بینایی یک بیمار را بازگردانند.

زن بیمار ۷۰ ساله‌ای  که دچار اختلالات بینایی شده بود در سال ۲۰۱۴ توسط دانشمندان ژاپنی؛ بینایی خود را بازیافت. در این عمل جراحی، محققان یک قطعه کوچک از پوست بازوی این بیمار را به قطر ۴ میلی‌متر برداشته و سلول‌های مؤثر آن را با روش القایی (IPSC)  به سلول‌های بلقوه‌ای برای چشم تبدیل کرده‌اند.

دانشمندان ژاپنی کشف کرده‌اند که سلول‌های پرتوان و بنیادی در پوست هستند که می‌توانند تقریبا هر نوع بافت در بدن را شبیه‌سازی کنند. این سلول‌ها را برای اولین بار در اپیتلیون رنگدانه‌های شبکه چشم (RPE) قرار دادند و این سلول‌ها بافت شبکیه چشم بیمار را ترمیم کرده‌اند.

ماسایو تاکاهاشی (Masayo Takahashi) پزشک ارشد این تحقیق گفته است امیدوار خواهد بود در آینده‌ای نزدیک این درمان از حالت آزمایشی خارج و برای بسیاری از بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

در حالی‌که این تحقیقات، برای درمان تکمیلی بیماری نبوده است و بخشی از آن را درمان کرده است اما محققان امیدوار هستند با کشف و اجرای این اکتشاف گام نوینی را درمان بیماری‌ها با سلول‌های بنیاری مداوا کنند؛ بیماری‌هایی همچون آلزایمر و پارکینسون را نیز معالجه کنند.

تعدادی از مطالعات در این باره نشان می‌دهد که محققان چینی و آمریکایی توانسته‌اند از طریق سلول‌های بنیادی پوست، چشمان نوزادان مبتلا به آب مروارید موروثی را با دستکاری سطوح پروتئین آن، درمان کنند. این اکتشاف تا جایی پیش رفته است که زنی در بالتیمور که برای پنج سال بینایی خود را از دست داده بود توانست از طریق بازسازی سلول‌های بنیادی مغز استخوان و تزریق آن به چشم؛ درمان موفقی را تجربه کند.

مطالعات نشان می‌دهند سلول‌های بنیادی، منبع هیجان‌انگیز و غیر قابل تصوری برای درمان هستند. این یافته‌ها در سال ۲۰۱۶ در نشست سالانه انجمن تحقیقات بینایی در سیاتل (ARVO) ارائه شده‌اند.

منبع: tnews.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *